Gangsterrap och samhällets respons

Det här är förmodligen OT, men jag är så fascinerad över att så fort man kan hävda att något är konst, så är det OK och bra. Någon skulle antagligen kunna gå ut och mörda en massa människor, filma det och säga till polisen att det inte var mord, det var bara det konstnärliga intresset som behövde få utlopp. Det finns ju exempel på en student som fejkade en psykos och tog upp en massa vårdresurser i onödan, för det var ett konstprojekt.

Vem säger att hans (eller för den delen Lars Wilks) konst är bra? Det ligger i betraktarens öga (eller öra då).

Ok? Vem har sagt att konst måste vara ok? Ditt exempel med att filma när man begår ett mord som ett konstprojekt är bara tramsigt, kan du öht ge ett exempel på att det skulle ha hänt?! Plus att om någon skulle göra det är chansen rätt god att hen blir dömd för det, bevisläget torde vara rätt gott.

Att börja dela upp konst i vad som är ok och inte är en jäkligt farlig väg att gå, något som de bruna partierna enormt gärna vill göra (ja, SD här dit).
 
Det här rör inte gangsterrapscenen, men jag kommer inte helt osökt att tänka på ett tragiskt fall som inträffade för något år sedan. Min kompis är gymnasielärare, en elev knivmördades av en annan före detta elev på samma skola. Konflikten var över något patetiskt litet och det är tragiskt att det fick dessa konsekvenser. Hur som helst så länkade min vän till en FB-tråd om eländet och innan alla detaljer var på plats så var det så gräsligt att läsa om alla som antog att det naturligtvis var en svart snubbe som dödat en stackars vit svensk, och hela baletten som följer med det. Men se, det var precis tvärt om.

Det är tydligen lätt att se Einar som en "lillebror" det gått snett för, men Yasin och co. beskrivs inte alls på samma vis. På samma vis är det tragiskt med Ulf Kristerssons uttalande om att det hela, om att det är tragiskt när det inträffar på ställen där det bor "vanliga" familjer.... som att det inte bor vanliga familjer i exempelvis Järva.
 
På samma vis är det tragiskt med Ulf Kristerssons uttalande om att det hela, om att det är tragiskt när det inträffar på ställen där det bor "vanliga" familjer.... som att det inte bor vanliga familjer i exempelvis Järva.

Jag ville kräkas när jag hörde hans uttalande... helt vidrigt. Säg det till mamman i Järva som fått sin son skjuten att hon inte är "vanliga människor"! :rage:
 
Senast ändrad:
Det här är förmodligen OT, men jag är så fascinerad över att så fort man kan hävda att något är konst, så är det OK och bra. Någon skulle antagligen kunna gå ut och mörda en massa människor, filma det och säga till polisen att det inte var mord, det var bara det konstnärliga intresset som behövde få utlopp. Det finns ju exempel på en student som fejkade en psykos och tog upp en massa vårdresurser i onödan, för det var ett konstprojekt.

https://sverigesradio.se/artikel/70...erlin greps på plats,i Hägersten med röd färg.
 
Apropå låttexter... våldtäktsdroger och tjatsex är väl mysigt till jul?

"I really can't stay
But baby it's cold outside
Got to go away
But baby it's cold outside
This evening has been
Been hoping you'd drop in
So very nice
I'll hold your hands they're just like ice
My mother will start to worry
Beautiful watch you're wearing
My father will be pacing the floor
Listen to the fireplace roar
So really I'd better scurry
Beautiful please don't hurry
Well maybe just a half a drink more
Put some records on while I pour
The neighbors might think
Baby it's bad out there
Say what's in this drink
No cabs to be had out there
I wish I knew how
Your eyes are like starlight now
To break this spell
I'll take your hat your hair looks swell
I ought to say no no sir -
Mind if I move in closer
At least I'm going to say that I tried
What's the sense of hurting my pride
I really can't stay-
Baby don't hold out
Baby it's cold outside
Ah, but it's cold outside
I simply must go
Baby it's cold outside
The answer is no
Baby it's cold outside
The welcome has been
How lucky that you dropped in
So nice and warm
Look out the window at the storm
My sister will be suspicious
Gosh your lips look delicious
My brother will be there at the door
Waves upon a tropical shore
My maiden aunt's mind is vicious
Gosh your lips are delicious
But maybe just a cigarette more
Never such a blizzard before
I got to get home
But baby you'd freeze out there
Say lend me a comb
It's up to your knees out there
You've really been grand
I thrill when you touch my hand
But don't you see
How can you do this thing to me
There's bound to be talk tomorrow
Think of my life long sorrow
At least there will be plenty implied
If you caught pneumonia and died
(I really can't stay
Get over that old doubt
Baby it's cold"
 
Det enda jag tycker är hemskt är att oskyldiga riskerar att drabbas. Om de kriminella vill ta livet av varandra, be my guest. Bösta vore dick om man skippade iväg dom till en öde ö så kan de där skjuta varandra hur mycket dom vill.

Så enkelt är det ju inte heller. Det är en balansgång det där mellan att vara ansvarig för sina egna handlingar, fullt ut, och dras in i saker när man var alldeles för ung. De här gängen är inte så enkla att gå ur när de väl fått grepp om dig och den här killen hann inte ens bli vuxen. Vi är som sagt från samma ort jag och Einar och jag vet hur det var för 20 år sedan, en värld som jag introducerades till när jag var 13 år. Det fanns redan då personer som du inte gjorde dig osams med, och ville de ha en tjänst så gick det inte att säga nej. Det var knivar och skjutvapen i skolan, droger och slagsmål på helgerna. Jag är inget fan av Einar, hans liv och hans texter. Du har ett eget ansvar för vad du gör med ditt liv. Men att kriminella får skjuta ihjäl varandra bäst de vill är ett ganska magstarkt påstående. Att kunna undvika att hamna skiten är också ett privilegium.
 
Nej han var aldrig en oskyldig ängel som det stack i ögonen på olika gäng. Var ju mindre än en månad sedan han knivade en annan person och att sitta på sis hem innebär att du får fler kontakter inom brottslighet under tiden du sitter där.

Bara en liten instickare, jag läste typ hela FUP:en om bla kidnappningen, där gängets encrochattar var med. I ett par av encrochattarna innan kidnappningen säger de ett par gånger att de tyckte Einar var fake. Han var ingen oskyldig ängel, men gänget ansåg att det inte var på samma nivå som dem.
 
Så enkelt är det ju inte heller. Det är en balansgång det där mellan att vara ansvarig för sina egna handlingar, fullt ut, och dras in i saker när man var alldeles för ung. De här gängen är inte så enkla att gå ur när de väl fått grepp om dig och den här killen hann inte ens bli vuxen. Vi är som sagt från samma ort jag och Einar och jag vet hur det var för 20 år sedan, en värld som jag introducerades till när jag var 13 år. Det fanns redan då personer som du inte gjorde dig osams med, och ville de ha en tjänst så gick det inte att säga nej. Det var knivar och skjutvapen i skolan, droger och slagsmål på helgerna. Jag är inget fan av Einar, hans liv och hans texter. Du har ett eget ansvar för vad du gör med ditt liv. Men att kriminella får skjuta ihjäl varandra bäst de vill är ett ganska magstarkt påstående. Att kunna undvika att hamna skiten är också ett privilegium.
Jag har också gått i en skola där det fanns minst sagt stökiga ungdomar och senare bott i stökiga områden som student. Var för jävligt och med tanke på vad de utsatte oss andra för så skulle det för min del inte göra speciellt mycket om de bara hade ihjäl varandra och att klara sig från att bli kriminell är absolut inget privilegium utan ett val man gör att inte beblanda sig med sådant. Det är ju inte exakt så att de enda valen man har är att bli antingen högutbildad eller kriminell utan det finns rätt många hederliga jobb som ”alla” kan skaffa sig även om man helt saknar läshuvud. Tyvärr så dras ju normala människor nästan alltid in i de här bråken allt ifrån att en tant får en handgranat genom fönstret när de inte har koll på adressen till att folk får sina bilar uppeldade eller bara på annat sätt hamnar i mellan.
 
Jag känner ett par små killar, de är 6-9 år. De fullkomligt älskar och ser upp till en rappare som bär vit skidmask (minns inte hans namn) och de kan låtarna utantill. Ute filmar de varandra med låtsaspistoler och skriker fula ord efter folk som går förbi. I smug för mamma postar de videos med låtsaspengar, bar överkropp och låtsasvapen.


Jag vet vad som kommer att hända då de blir äldre. Tyvärr.
 
Jag har också gått i en skola där det fanns minst sagt stökiga ungdomar och senare bott i stökiga områden som student. Var för jävligt och med tanke på vad de utsatte oss andra för så skulle det för min del inte göra speciellt mycket om de bara hade ihjäl varandra och att klara sig från att bli kriminell är absolut inget privilegium utan ett val man gör att inte beblanda sig med sådant. Det är ju inte exakt så att de enda valen man har är att bli antingen högutbildad eller kriminell utan det finns rätt många hederliga jobb som ”alla” kan skaffa sig även om man helt saknar läshuvud. Tyvärr så dras ju normala människor nästan alltid in i de här bråken allt ifrån att en tant får en handgranat genom fönstret när de inte har koll på adressen till att folk får sina bilar uppeldade eller bara på annat sätt hamnar i mellan.

Både och, skulle jag säga. För mig är det inte så svart eller vitt, och jag tycker som sagt att det är magstarkt att tycka att folk gott kan dö. Vi är många som inte blev kriminella utan förblev offer så jag vet vad du menar. Men står ändå fast vid att jag inte anser att det är så svart eller vitt.
 
1. Vi ska ha konstnärlig frihet, oavsett hudfärg, åsikter, sexuell läggning osv...

2. Begår någon ett brott ska det lagföras. Men vi ska inte hålla på och kriminalisera hela genrer av konstnärliga uttryck, som tex rapmusik. Jag är tatuerad och lyssnar på metal... det är inte så himla länge sedan båda de sakerna var ytterst suspekta och jag är så svennebanan en kan bli.

3. Jag blir så enormt äcklad och less på mänskligheten av att folk blir upprörda nu när en etniskt svensk rappare blivit skjuten. Det hade inte varit samma upprördhet om tex Yasin blivit skjuten.

Det är ALDRIG ok att att en människa skjuter en annan. Men i just den här händelsen ser jag bara offer för även de som sköt är offer. De lever i värld som nuddar en vettig tillvaro men som är stängd för dem, av olika skäl. Det gör det givetvis inte ok att begå brott och det är självklart att de ska lagföras men jag blir bara ledsen och uppgiven.

Punkt 3!!! Det har jag också reagerat på! När en kille med invandrarbakgrund och kriminella kopplingar likt Einar blir skjuten blir det på sin höjd en notis. Men nu är det en vit halvkänd kille med kriminella kopplingar och då ska alla helt plötsligt hylla honom utan nån form av kritiskt tänkande. Om jag förstått det rätt var hans texter sexistiska och kvinnoförnedrande.
 
Jag känner ett par små killar, de är 6-9 år. De fullkomligt älskar och ser upp till en rappare som bär vit skidmask (minns inte hans namn) och de kan låtarna utantill. Ute filmar de varandra med låtsaspistoler och skriker fula ord efter folk som går förbi. I smug för mamma postar de videos med låtsaspengar, bar överkropp och låtsasvapen.


Jag vet vad som kommer att hända då de blir äldre. Tyvärr.
1 cuz eller något sånt tror jag han heter.
 
Punkt 3!!! Det har jag också reagerat på! När en kille med invandrarbakgrund och kriminella kopplingar likt Einar blir skjuten blir det på sin höjd en notis. Men nu är det en vit halvkänd kille med kriminella kopplingar och då ska alla helt plötsligt hylla honom utan nån form av kritiskt tänkande. Om jag förstått det rätt var hans texter sexistiska och kvinnoförnedrande.
Fast nä, här i krokarna har det varit ett gäng skjutningar där personer med invandrarbakgrund varit inblandade och det har varit väldigt mycket skriverier om det och det har på inget sätt varit "kändisar". Men precis om i det här fallet så har folk blivit som mest upprörda när det har hänt i områden som inte anses vara problemområden.
 
Jag har också gått i en skola där det fanns minst sagt stökiga ungdomar och senare bott i stökiga områden som student. Var för jävligt och med tanke på vad de utsatte oss andra för så skulle det för min del inte göra speciellt mycket om de bara hade ihjäl varandra och att klara sig från att bli kriminell är absolut inget privilegium utan ett val man gör att inte beblanda sig med sådant. Det är ju inte exakt så att de enda valen man har är att bli antingen högutbildad eller kriminell utan det finns rätt många hederliga jobb som ”alla” kan skaffa sig även om man helt saknar läshuvud. Tyvärr så dras ju normala människor nästan alltid in i de här bråken allt ifrån att en tant får en handgranat genom fönstret när de inte har koll på adressen till att folk får sina bilar uppeldade eller bara på annat sätt hamnar i mellan.
Många har vanliga knegar jobb och handlar med knark, är inte antingen eller.

Har själv haft jobb där kollegor lämnar jobbet med skyddsväst när jobbdagen är slut och där min systerson jobbade förut blev det bråk om vem som skulle ha rätten att sälja knark på den arbetsplats med lite brända bilar på jobbet och andra hot.
 
Källa på att han har knivhuggit någon? Jag har bara läst att han greps ihop med flera andra men sedan släpptes.
Man kan åka in på hem pga missbruk också, inte enbart pga att man är våldsam eller begår våldsbrott.
https://www.expressen.se/nyheter/streamas-av-miljoner-ar-dodsfiender/
"Som 16-åring släppte Einár sin första jättehit ”Katten i trakten” – som tillägnades en mördad gängledare som han också beskriver som sin vän. I sina låtar och på sociala medier har han visat stöd för personer som kopplas till bland annat ”Husbys hyenor”, Bandidos, ”Dödspatrullen” och Västeråsnätverket."

"Så sent som för två veckor sedan var Einár på Stureplanskrogen Nosh and chow i centrala Stockholm där en ung man, enligt uppgift med koppling till Husbys hyenor, knivhöggs i nacken. Einár flydde enligt uppgift från platsen tillsammans med en annan känd artist – ”Rappare B”– och en vän. ”Rappare B” har en framgångsrik karriär och har tillhört toppskiktet när Spotify sammanställt sina mest spelade-listor."
 
Jag har också reagerat över all mediauppvaktning som Einar och hans musik har fått nu efter hans död. Det är jättetragiskt att en så ung kille behövt dö för någon idiotisk konflikts skull, men hade t.ex Yasin fått samma uppmärksamhet och mediatid om det varit han? Hade andra svenska artister gett sin sympati då? Har Einar fått specialbehandling för att han är etniskt svensk och känd och därmed inte passar in i den gängse normen för hur en gängkriminell ska se ut och vara?

Jag är inte heller så förvånad över Ulf Kristerssons uttalande om vanliga människor. Jag tror att många politiker har uppfattningen om att i förorterna bor det bara kriminella och därför gör det inte så mycket om brottsligheten håller till där. Men skulle det börja skjutas på andra ställen, som nu i Hammarby Sjöstad och kanske i ännu mer välbeställda områden, då ska ni se att det kommer att vidtas åtgärder snabbt.
 
Jag känner mig faktiskt ganska tudelad i den här frågan. Det är givet att censur är en extremt farlig väg att gå. Det är helt fundamentalt att det i ett fritt och demokratiskt samhälle ska vara fritt att uttrycka sig, skapa och konsumera olika slags konst och kultur.

Jag ska även erkänna att jag inte är extremt insatt i den svenska gangsterrappen eller aktuella rappare, men det som gör det här lite problematiskt för mig är just det att många stora namn på den svenska rapscenen just nu också är både känt och, vad det verkar, aktivt kriminella personer.

Jag tycker att polisen och politikern Martin Marmgren någorlunda sammanfattar en del av mina uppkomna tankar i den här debattartikeln.

Det är kanske en sak att musiken kan anses glorifiera och därmed locka fler ungdomar till kriminella miljöer; där kan man kanske dra parallellen till t.ex. våldsamma TV-spel och debatten om det i någon mån och vissa fall kan anses ha eggat och inspirerat aktörer bakom grova våldsbrott. Det är problematiskt ifall det händer, speciellt om det är såpass utbrett som en del menar i fallet gangsterrap och den högaktuella gängkriminaliteten, och där samhället just nu lägger (eller i alla fall borde lägga) stora resurser på preventivt arbete, men utan att det motiverar att samhället ska gå in och politiskt styra över vilken typ av spel - eller vilken musik, eller annan konst eller kultur - som ska vara acceptabel och tillåten.

Men, är det t.ex. rimligt att enskilda artister hyllas och välkomnas in på röda mattan samtidigt som de är aktivt kriminella? Här kan man ju då närmast tänka på Yasin som inte kunde närvara och ta emot sitt pris på P3 Guld av anledningen att han vid tidpunkten för galan satt häktad misstänkt för brott (som han ju sedan dömes för i tingsrätten). Att ribban ska ligga vid att man ”skiljer på verk och person” kan man ju tycka låter rimligt, men framstår känner jag som något minst sagt ganska godtyckligt i praktiken (ifråga om kriminalitet även i gränsdragningen mellan ”misstänkt” och ”dömd”).

Jag sitter alltså inte på några svar här, men förstår nog på sätt och vis båda sidor i debatten. Det är inte en svartvit fråga och det är väl förstås inte heller att förglömma att likväl som musiken i det här fallet kan anses vara en väg in i kriminalitet, finns det säkert också exempel där den istället varit en väg ut.
 
Angående censurering: Det som behövs är normer i samhället, vad som är rätt och fel, inte att införa censur, det skulle vara helt fel väg att gå. Samhällets normer är vi alla ansvariga för, mer eller mindre i varje fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp