_Runaway_

Trådstartare
Alltså gängtappar måste ju vara djävulens påfund till hästägarna. Eller har jag bara otur? Jag undrar om det finns någon gängtapp som är lite rundad nertill? Den jag har är helt platt och därmed är det skitsvårt att få den rakt ner i broddhålet. Och om gängorna är dåliga eller obefintliga efter att småsten varit där och nött, så blir det bara snett. Därför tänkte jag, att om det finns någon som är lite rundad i toppen så borde man ju kunna fixera den lite i hålet och sen kunna skruva raka gängor. Men jag kanske letar efter något som inte finns? Jag är glad att jag ändå kan ta av och slå på skor igen för det är fan det enda alternativet ibland, så jag kan skruva fast skorna i ett skruvstäd och gänga.

Och jag vill inte ha tips på vad man kan stoppa i hålen för det vet jag redan, utna nu är det gängtappar och teknik med dessa som är frågan.

Sv: Gängtapp

Min är rundad nertill så visst, det är lite lättare att få ner den rakt i hålet. Men om gängorna är dåliga så blir det tyvärr fortfarande snett, det problemet har jag inte hittat någon gängtapp som klarar av.

Den är formad som ett T med gängtappen i ena änden och en "petpinne" att peta ur hålet med i en av de andra ändarna. Handtaget är gjort i knallgul plast och den är köpt på biltema tror jag bestämt.

Att den är gul är i alla fall bra om man broddar i en halmbox på tävling och råkar tappa den i halmen, då hittar man den igen :p

Jodå, min är lite rundad nertill. Inköpt på Lantmanna för några år sedan. Fast nog går det att dra snett ändå, om man inte är försiktig ;)

Tillägg: glömde säga att enligt mig är gängtappar guds gåva ;) vet inte vad jag skulle göra utan den!

De oranga gängtapparna suger, jag brukar låna en som är helt i metall eller vad de är gjorda av som ser ut som ett T, de brukar vara super och ha en extra sida mot de oranga.

du får nog öva på att gänga lite hål, att verkligen hålla vinkelrätt mot skorna.. det är oftast här skon klämmer.

bekymret du får med en "rundad" topp/ogängad topp är att du inte kan gänga ner i botten, vilket krävs för att brodden skall gå ner i botten....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken... 2
Svar
20
· Visningar
2 639
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈