Gapande häst

hon är ju som sagt fd galoppör, och visst kan hon ha ryggproblem osv.Men om hon inte gapar i början av passet, avsluta då passet innan hon börjar gapa.Gapandet som du var inne på kan bero på stress och trötthet.Förhoppningsvis kan passen bli längre och längre med stängd mun ju starkare hon blir?Kan du rida med halsrem?Håller man i halsrem är handen mer stilla och det blir lättare att med sitsen och rida fram till stöd i handen :)
 
@Hippocampus tror också det kan vara en spännings/stressgrej den ”lärt sig/går in i”.

Kan vara knepigt att få bukt med men jag hade varit noga med att anpassa ridningen så att hästen öht helst inte behöver gå in i spänningen till en början. Ta dig tid att bara rida runt och hitta lugn och ”dämpa” i avslappning och känn dig för hur hästen svarar på det som första steg?

Den är väl inte ridhästutbildad/grundutbildad alls, så tänker som flera att det är som att börja med en helt outbildad unghäst . (Fast tyvärr lite svårare eftersom ett invant beteende alltid är sämre att få bukt med än om hästen ”inget skrivet blad redan har”.)

Jag har haft ”ridhäst”fullblod större delen av mitt vuxna liv och en del har varit hemska i början ang att tex knirpa i bettet vid minsta spänning/stress men det har gått att helt få bort med jobb . De är vakna, alerta och känsliga hästar men det går att få dem att inte jobba spänt och att inte komma i spänning mentalt och då är de fantastiska ridhästar :)
 
Senast ändrad:
Precis som ovan säger, fullblod är lite annorlunda, väldigt vakna och känsliga men också lättstressade. Där får man hela tiden jobba mot att få hästen avslappnad och att fokusera på att bibehålla avslappningen innan man sätter minsta press, annars låser de sig, spänner sig och jobbar emot allt.
 
Som jag skrev innan har jag ridit mycket fullblod innan men inte på många år och är lite nog lite sen i allt. Tömkör mer än rider. O denna är den "svåraste" jag har stött på. Men så fin hon är avslappnad, löshoppar fint också. Det svåra är att veta om detta är den "riktiga" hästen eller om det från miljön hon har växt upp i. Jag funderade ju ett tag på att betäcka men vågar inte när jag inte vet vad som är vad...
Hon är gudasnäll i allt annat.
 
Jag sitter inte på henne, inte gjort på ett år. Jag har börjat om från början men vi kommer inte längre för gapandet stör. Hon gapar aldrig i skritt. Inte heller i grimma i någon gångart.
Hej enligt min erfarenhet låter det som hon har problem med att ha något i munnen. En del fullblod har överbett vilket medför en ojämnhet i munnen, de får hakar. Min häst som jag haft i 14 år, då jag köpte honom från banan hade han gått många löp och pullade ordentligt. Då vi märkte att han blev lugn då han han hade grimma på sig, men orolig med träns så tog vi bort bettet och red bettlöst, köpte ett "bitless bridle" från USA, det fungerade super. Inga problem med bromsen. Vid arbete på töm använder jag sidepull. Det går också fint att rida på. Han har inte inte haft något bett i munnen på många år. Enl hästtandl. ser han riktigt fin ut i munnen., 20 år gammal. Nu är han pensionär på heltid. Prova. I hans var det bäst att ta bort "skrotet". Lycka till !
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
979
Senast: tuaphua
·
Trav Har en kallblodsvallack som är fin att köra, så länge han inte blir för pigg och man måste ta i honom. Då gapar han. Har provat vanligt...
Svar
5
· Visningar
2 668
Senast: tanten
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 722
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 799
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp