Gapande häst

Undret

Trådstartare
Jag har en fullblodsvalack på 10 år som jag rider ganska mycket dressyr med, han är väldigt trevlig att rida med bra steg m.m.

Det enda "problemet" med honom är att han gapar när man rider, eller igentligen inte gapar, han tuggar på bettet och håller isär läpparna hela tiden så att man ser hela insidan av munnen på honom.
Själv irriterar jag mig ganska mkt på detta eftersom jag måste se det varje dag (är ganska övertygad om att det inte är jag, min ridning eller bettet utan att det kommer från när han var galoppör för länge sedan), men min tränare anser att detta inte är något som ska påverka bedömningen i lättare klasser (tom. LA). Men då jag har varit på några dressyrtävlingar så måste domarna ibland suttit och stirrat sig blidna på hans mun då jag fått så dåliga poäng p.g.a. "hästen går emot bettet", "hästen trivs inte" m.m.

Hur mycket ska det påverka hur hästen gör med munnen? För det är ju inte det att han vantrivs, han går i stadig form, försöker inte "komma undan" bettet eller greja med huvudet och han arbetar korrekt f.ö., och det måste väl vara det viktigaste?

Sv: Gapande häst

Har du testat att byta bett på hästen? Det kan ju vara så att du håller i honom för mycket även om du inte tror det. Vissa hästar går bra på olika typer av bett, har du tex testat ett rakt? Är han kollad i munnen av utbildad tandläkare?

Han är kollad i munnen och har inga konstigheter alls.
Vad det gäller bett så har jag provat raka bett, gummibett, tredelade tjocka, tredelade tunna, tvådelade, specialbett m.m. och det enda han trivs med är sitt tredelade + kandaret.. han brukar visa väldigt tydligt om han inte trivs med att ha något i munnen och det går absolut inte att rida honom bettlöst, har försökt det med.

Och det är ju inte det att han försöker komma undan eller visar något obehag, och han borde ju inte kunna jobba avspänt genom hela kroppen om han tyckte att jag höll honom för hårt..

_underbarn_ skrev:
Jag har en fullblodsvalack på 10 år som jag rider ganska mycket dressyr med, han är väldigt trevlig att rida med bra steg m.m.

Det enda "problemet" med honom är att han gapar när man rider, eller igentligen inte gapar, han tuggar på bettet och håller isär läpparna hela tiden så att man ser hela insidan av munnen på honom.
Själv irriterar jag mig ganska mkt på detta eftersom jag måste se det varje dag (är ganska övertygad om att det inte är jag, min ridning eller bettet utan att det kommer från när han var galoppör för länge sedan), men min tränare anser att detta inte är något som ska påverka bedömningen i lättare klasser (tom. LA). Men då jag har varit på några dressyrtävlingar så måste domarna ibland suttit och stirrat sig blidna på hans mun då jag fått så dåliga poäng p.g.a. "hästen går emot bettet", "hästen trivs inte" m.m.

Hur mycket ska det påverka hur hästen gör med munnen? För det är ju inte det att han vantrivs, han går i stadig form, försöker inte "komma undan" bettet eller greja med huvudet och han arbetar korrekt f.ö., och det måste väl vara det viktigaste?

Om din häst gapar så är det ngt som irriterar honom annars skulle han inte gapa.
Eller så är det kanske något som hängt med sen hans tid som galoppör.
Kan ju vara så att han varit lite het i sin ungdom och blivit illa behandlad i munnen.

Man brukar se samma problem med gamla travhästar.

Det är tråkigt för dig eftersom en häst som inte slappnar av aldrig kommer till ett rikigt arbete.

Lycka till och hoppas att han slutar med sin olat:)

Blir lite osäker på din beskrivning om din häst verkligen gapar eller om den inte gapar.

Men jag skulle vilja säga att en häst som något sätt gapar ifrån bettet inte är lösgjord. Vilket i och för sig är få förunnat. Detta konstaterade även Eric Lette i artikel i ridsport för ett tag sedan och det gällde svårklassekipage.

_underbarn_ skrev:

Det här är min uppfattning efter många år med olika fulllblod. Det har inte ett dugg med galoppkarriärren att göra (så lätt att skylla allt på den:smirk: ) Det har med din ridning och dina händer att göra, tro mej. Handen och sitsen. Fullblod är mycket känsliga och särskilt i munnen. Därför ställer det särkilda krav på ryttaren.
Se över bett men framförallt din hand och din sits. Handen ska vara helt oberoende, lätt kontakt, men kontakt hela tiden, med hästens mun. Inga "halvblodsförhållningar" utan mjuk ridning med vikt och blick och mjukt säte, inte spända lår eller rumpa. Du måste kunna slappna av och få hästen i lugn form utan att knipa eller ta tag.
Det kanske du inte tror att du gör men om hästen är missnöjd i munnen så gör du det. Punkt slut. Eller så är den missnöjd med sadeln. Jag tycker att fullblod är enormt bra på att tala om när något är fel. Min lilla dam visar direkt om jag spänner emot eller om något annat känns fel. Detär bara att skärpa sej.
Min valack "godkände" själv sadlar, oavsett sadelutprovare. HAn vägrade arbeta med fel sadlar. Han kunde bli hsyterisk av att en rem låg fel i tränset om det klämde på fel sätt. Alla fullbloden har knarrat och gapat
elelr skurit tänder om ryttaren sitter ostadigt, kniper, saknar lättheten i ridningen oh händerna. Skoningslöst. Ryttaren avslöjar sig direkt. På det sättet är de fantastiska läromästare.
LEdsen men det är mitt svar. Titta på dej själv, sadeln och bettet.

sisu skrev:
Om din häst gapar så är det ngt som irriterar honom annars skulle han inte gapa.
Eller så är det kanske något som hängt med sen hans tid som galoppör.
Kan ju vara så att han varit lite het i sin ungdom och blivit illa behandlad i munnen.

Man brukar se samma problem med gamla travhästar.

Det är tråkigt för dig eftersom en häst som inte slappnar av aldrig kommer till ett rikigt arbete.

Lycka till och hoppas att han slutar med sin olat:)

De tär inte en olat utan en vink om ridningen. Lyssna på hästen. En häst kan sluta med detta direkt, om du tar bort irritationen. Har sett det så många gånge roch känt det själv, på många olika fullblod, så jag är mycket säker på det jag säger.

oopsie skrev:
De tär inte en olat utan en vink om ridningen. Lyssna på hästen. En häst kan sluta med detta direkt, om du tar bort irritationen. Har sett det så många gånge roch känt det själv, på många olika fullblod, så jag är mycket säker på det jag säger.
Det är nog som du säger att det mesta brukar hänga på ryttaren:angel: :angel: :angel:
Det kan ju vara lite jobbigt att erkänna.. men det är bara att ta sig i kragen:idea:

sisu skrev:
Det är nog som du säger att det mesta brukar hänga på ryttaren:angel: :angel: :angel:
Det kan ju vara lite jobbigt att erkänna.. men det är bara att ta sig i kragen:idea:

Ja det får jag göra ofta, rider ju också fullblod.:angel: :angel:

Min valack "godkände" själv sadlar, oavsett sadelutprovare. HAn vägrade arbeta med fel sadlar
Precis så var mitt förra fullblods sto, hennes favoritsadel var en som var alldeles för liten, både på längden och bredden. Den som var utprovad efter alla konstens regler ratade hon totalt. Hon gick inte fram en meter med den och gick man på henne åkte huvudet i vädret och handbromsen slog i med en väldig fart:D .
Fick hon bara ha sin gamla 16tums kieffer så var hon nöjd och glad och kunde tillockmed tänka sig att hoppa ibland..........

Det har STOR betydelse vad hästen gör med munnen.
Tävlade en fullblodsvalack för ett par år sen och han gick gärna med tungan hängande utanför munnen:crazy: För övrigt gick i en stadig form, visade inget obehag. Det drog ner poängen regält och varje domare kommenterade tungan.

toughcookie skrev:
Precis så var mitt förra fullblods sto, hennes favoritsadel var en som var alldeles för liten, både på längden och bredden. Den som var utprovad efter alla konstens regler ratade hon totalt. Hon gick inte fram en meter med den och gick man på henne åkte huvudet i vädret och handbromsen slog i med en väldig fart:D .
Fick hon bara ha sin gamla 16tums kieffer så var hon nöjd och glad och kunde tillockmed tänka sig att hoppa ibland..........

Jag vet :rofl: Vi hade ute jag vet inte hur många sadlar och sadelutprovare när han skulle byta sadel, men han spände sig i hela kroppen och vägrade gå fram. Helt stel. Hela hästen skrek ut OBEHAGLIGT!
Så det blev till slut begagnade sadlar, både hopp o dressyr, som inte borde passa :angel: Han mjuknade och gick som befriad!!
När jag flera år senare dessutom hittade en gammal Pessoa flatback nött och billig och som ajg tyckte för smal, så blev hästen så lycklig att jag var alldeles rörd. Det kändes i hela kroppen på honom. Han sa direkt att den här älskar jag.:love: :love: Det var en väldigt kommunicerande häst ö ht (som fullblod är) Han utstrålade sån förtjusning att det bara var att köpa sadeln, förstås.

_underbarn_ skrev:

Jag kan direkt säja att detta kommer alltid att påverka bedömningen. Just det faktum att han gapar tyder på att något är fel, många goda förslag på vad det kan vara har redan lämnats i denna tråd så det undviker jag att göra. Jag går domarutbildningen för tillfället och redan under det första utbildningstillfället kom detta upp som en mycket viktig punkt, domare instrueras att dra ned på poängen då en häst visar obehag med bettet, det kommer upp i en av bedömningsgrupperna, "accepterandet av bettet". Det är viktigt att ekipaget visar harmoni och samspel och en häst som gapar visar på motsatsen.

visst är det ridningen som till stor del kan orsaka både tandgnissel, gapande och skakande.

Men kolla även tänderna, mitt fullblod har kraftigt överbett och nu när jag raspar hans tänder två gånger om året har allt med hans gnisslnade, gapande och skakande blivit mycket bättre. Jag försöker även variera bett ofta.

:) det har ni aldrig hört förrut va ;)

Det kan ju faktiskt vara så att hästen i fråga har låsningar eller spänninagar i käken, nacken et.c.
Hör med en massör eller kinesiolog om dem kan kolla på det :)

Halvt KL

Låtom oss hoppas att Undret har löst sitt problem på dessa fem år som gått sedan tråden startades.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
13 007
Senast: warg
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 289
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 229
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka