Går det att böja ut ett Kimblewickbett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fionaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 195
F

Fionaa

Köpte ett Kimblewickbett idag. Hästen har i vanliga fall 9.5 på vanligt bett men köpte Kimblewickbettet i strl 10.5 men det gav lite skav utav ringarna som satt högst upp. Går det att böja ut ringarna och hur gör man isf?

Hon i affären sa att jag kunde komma in och byta om jag ville men detta bettet låh jätte fint i munnen och storleken var perfekt. Det enda var att de skavde utav ringarna som man fäster sidostyckena i. På vanliga stångbett går de att böja ut men detta är ju mycket tjockare..

Enligt henne skulle det inte spela någon roll om jag tog en större storlek då bettet inte rör på sig (glider fram och tillbaka) och då spelar de ingen roll om de är för stort. Lät fel i mina öron, de kanske inte glider runt lika mycket men det ska väl knappast vara för stort. Har ett vanligt stångbett som är 11.5 (skulle jag gissa på) och det fick jag böja ut. Så min chansning är att vilken storlek jag än tar på bett kommer det vara för smalt vid ringarna.

Varför gör man inte ringarna så dom kan följa hästen...

Sv: Går det att böja ut ett Kimblewickbett?

Det måste man nästan alltid göra tycker jag. Eller så har jag bredkäkade men smalmunnade hästar. :p Nä men skämt å sido så är hästar alltid bredare upptill än vad de är i munnen. Så är inte ringarna upp till lite svängda utåt så brukar tryck uppstå då det blir för trångt. Inge konstigt alls.

Sätt fast ringen upptill (som du fäster sidostycket i) i ett skruvstäd med bettdelen uppåt och sen tar du i och böjer. Man blir väldigt stark så var försiktig i början. Går jättelätt att vidga dem så. :)

Och för att svara på din andra fråga så upplever jag det som att billiga bett ofta är lite rakare upptill. Alltså trängre. Medan dyrare bett (1000 kr klassen) är mer formade för ett hästhuvud åt alla håll och vinklar. Så de brukar ofta ha bra passform. Men jag vet många som köper kandarstänger måste också böja ut sina. Så kanske okunskap eller miss av de som gör dem?? Jag vet faktiskt inte. Men det borde ju vara lite av en självklarhet tycker jag. :)

Senast ändrad:

Tack! Frågade hon i affären om de gick att böja rätt, svaret jag fick då var att "materialet troligen inte håller", så klent kan de väl ändå inte vara..

Näe de borde gå om man böjer försiktigt, såg att de var en annan tjej som böjde sitt och de gick bra. Sambon ska göra det imorgon så hoppas vi på ett passande bett sen :)

Gud det är ingen fara!! Böj på du. Det handlar liksom inte om att böja 45 grader.. :D Alla stångbett böjer jag ut och det har aldrig någonsin varit nåt problem. Och då hade det varit blandade bett från bland annat hööks, globus, hansbo osv. Så nä, jag tror inte materialet är nåt problem!

När jag gjorde så i ett skruvstäd så sprack ringen, så den andra sidan la jag över en betong kant och hamrade ut istället och ringen höll...Men spricker materialet kan man linda lite vetflex så att det inte skaver på hästen

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 984
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Ni med hästar som är kinkiga med bett men trivs bra på oledat pelhamstång, accepterar de några andra bett som är tillåtna att tävla...
Svar
3
· Visningar
4 877
Senast: Riley
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 149
Senast: Ramona
·
Utrustning Har efter att jag läst lite trådar kommit fram till att jag har haft för stora bett åt mina hästar! :o Har bara användt det som jag gått...
Svar
3
· Visningar
806
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka