Tips på godkänt bett för dressyr till kinkig häst? Baucher?

Riley

Trådstartare
Ni med hästar som är kinkiga med bett men trivs bra på oledat pelhamstång, accepterar de några andra bett som är tillåtna att tävla dressyr på?

Min dam har förvånansvärt nog visat sig väldigt tillfreds med pelham, men jag lyckas inte hitta något som jag får tävla på. Alla "vanliga" två- och tredelade samt raka bett går bort, material, fasta/rörliga ringar och tjocklek spelar ingen roll, det är bara pest eller kolera. Hon är möjligen inte fullt lika förbannad på ett extra smalt tredelat bridong, men hon gillar det fortfarande inte och jag vill ju så gärna hitta det där perfekta bettet.

Jag har sneglat lite på det här baucherbettet, som fram tills nu varit främmande för mig. Har ni några erfarenheter av det, vilka hästar upplever ni trivs på det?

Senast ändrad:
Sv: Tips på godkänt bett för dressyr till kinkig häst? Baucher?

Nu har jag inga hästar med svår mun, men jag rider mycket på ett tredelat baucher bett och gillar dess inverkan. Jag upplever att hästarna trivs med det, då det ligger stadigt i munnen. Har dock fortfarande en vanlig tredelad bridong på kandaret men vid ridning på träns rider jag i stort sett uteslutande på baucher. Tycker det är ett vänligt och sunt bett som tycks uppskattas av flera olika hästar. Jag har ett Stübben och jag gillar att det är lite tyngd i det och inte sådär fladdrigt och lätt som jag gissar att många kopior är.

Jag visste inte att man fick tävla dressyr på baucherbett. Var tvungen att kolla TR och det stämde ju tydligen. Har börjat hoppa på baucherbett då hon blir lite stark på vanligt bett eller tredelat. Jag kanske ska prova det lite seriöst i dressyren också. Min är inte svår med bett men kan bita sig lite fast ibland, vilket jag inte känt med baucherbett. Kan tänka mig att det kan funka på din om den gillar pelham. Det är ju bara prova :)

Båda:

Tack för svaren! Då ska jag kanske ta och testa ett sådant. Verkar vara lite ont om erfarenheter av det, men av de få svaren jag fått här och på andra ställen verkar det som om det är ett bett som många olika typer av hästar trivs på. :)

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 433
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: Lipperta
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 586
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31