Går det att få det att fungera med olika regler?

_Taggis_

Trådstartare
Om en ska bo en period hos någon som har en hund som är väldigt olikt fostrad jämfört ens egen, hur ska en få det att fungera på bästa sätt?
Vi har tidigare umgåtts med bägge hundar men bara kortare perioder, tex en helg ibland. Det är såklart mkt bus mellan hundarna, det lugnar ner sig efter ett dygn eller två och kan umgås utan att alltid busa och behöva avbrytas, men sedan umgås vi ju aldrig så länge att det fått en chans att bli vardag sas. Hundarna kommer överens men leker väldigt olika, min har varit valp och den andra är 3 år. De umgås aldrig obevakat och jag avbryter alltid innan de varvat upp för mkt, de är olika i stl och den andra stor och stark och min är liten på 8 kg, så jag vill inte ha några onödiga skador.

Men, det finns alltid ett men, de är väldigt olika fostrade i vardagslivet. Och det är här jag tror att det kan bli ett bekymmer. Jag är stenhård på att min hund inte ska springa fram till andra människor/djur/whatever, vänta på sin tur när det kommer gäster, dvs i mina ögon vardagshyfs. Det gäller inte i den andra hundens liv. Den springer lös på gården och rusar på alla som kommer dit varesig det är inomhus eller ute. Den går ej att få bort från folk genom tillsägelser utan en får alltid gå dit och lyfta bort den sas, om en ens får tag i den vill säga. Det är alltid ett spektakel att skåda och en orsak till att jag undvikit att umgås för mkt med bägge hundar.

Min fråga: Hur ska jag lyckas upprätthålla regler och ramar för min hund när vi umgås längre perioder? Vi talar om ett antal veckor/månader. Dvs det kommer hända att det kommer gäster och liknande sociala situationer, och jag vill Inte att min hund ska ta efter dessa beteenden. Är det ens möjligt eller är enda sättet att ha dem separerade då en vet att det väntas gäster resp aldrig ha dem ute samtidigt ifall nån oanmäld kommer in på gården?
 
När jag har haft min brorsas ouppfostrade råtta har han fått följa mina regler och det har inte varit några problem alls för honom att anpassa sig.
Samma när min hund är borta hos andra, hemma är han galet bortskämd, borta gäller andra regler gom han följer utan problem.
 
När jag har haft min brorsas ouppfostrade råtta har han fått följa mina regler och det har inte varit några problem alls för honom att anpassa sig.
Samma när min hund är borta hos andra, hemma är han galet bortskämd, borta gäller andra regler gom han följer utan problem.

Tack, det ger hopp :) Vet dock inte riktigt hur jag ska få till det att fostra en ouppfostrad vuxen bjässe samtidigt som jag vill upprätthålla och repetera uppföranderegler med min unghund. Tur jag hinner gå en till lydnadskurs med min innan det blir aktuellt :o👼
 
Som @Bison skriver, så har det varit för oss också. Vi hade en hund hos oss ett par veckor och visst, hon var inte jätteouppfostrad. Men så pass att det blev en tydlig skillnad. Det funkade jättebra och hon kom snabbt in i våra rutiner. Det försvann dock lika fort när hon åkte hem till sin matte igen :D (men kom tillbaka när hon var hos oss)
 
Som @Bison skriver, så har det varit för oss också. Vi hade en hund hos oss ett par veckor och visst, hon var inte jätteouppfostrad. Men så pass att det blev en tydlig skillnad. Det funkade jättebra och hon kom snabbt in i våra rutiner. Det försvann dock lika fort när hon åkte hem till sin matte igen :D (men kom tillbaka när hon var hos oss)

Det har funkat hyfsat bra med stanna och vänta så länge jag har 150% fokus på den ouppfostrade hunden, men då har jag ju min inte varit med. Svårigheten ser jag främst i att kunna fokusera på båda två samtidigt, när bägge hundar behöver fokus av mig. Ägaren till den andra hunden kan jag inte räkna med riktigt, så det kommer vara mitt projekt huvudsakligen.

Hur gjorde du?
 
Jaaa, det går :)
Jag och maken hade ju hundar från typ olika planeter när vi träffades :p
Det enda jag har gjort avkall på med min hund (Skägget) är tigga vid matbordet och få vid matbordet. Innan var det no no. Han fick mat på sin plats på sina mattider. Men eftersom vi hade makens tre Schäfrar i tallrikarna när vi åt så gav jag upp den regeln.

Våra hundar är så olika och har olika behov. De kan inte dras över samma kam. De har olika regler och rutiner och det funkar utmärkt :)
 
Våra hundar är så olika och har olika behov. De kan inte dras över samma kam. De har olika regler och rutiner och det funkar utmärkt :)

Hur kan det se ut i praktiken? :) Jag oroar mig mest för ovan nämna situationer när det kommer folk, jag vill Inte att min lär sig att det är okej att flyga på folk, skälla och leva jäkel osv. Andra saker känns mindre allvarligt då det inte går ut över oss lika mkt, tex att den andra hunden inte kan gå i koppel osv är ju ffa ägarens problem. Vi kommer nog ändå inte promenera så mkt samtidigt.
 
Hur kan det se ut i praktiken? :) Jag oroar mig mest för ovan nämna situationer när det kommer folk, jag vill Inte att min lär sig att det är okej att flyga på folk, skälla och leva jäkel osv. Andra saker känns mindre allvarligt då det inte går ut över oss lika mkt, tex att den andra hunden inte kan gå i koppel osv är ju ffa ägarens problem. Vi kommer nog ändå inte promenera så mkt samtidigt.

Nar du ser att det kan handa, alltsa helst innan det hander, kallar du in och antingen berommer din hund och ger en godis/leksak. Be hunder gora nagot som ar "exciting", spin ett varv eller tva, jaga en godisbit som du haller i handen, eller bara busa loss lite grann.
Det kan mycket val gora att den andra kommer ocksa da det ju ar roligare att vara med dig. :)
 
Det kan mycket val gora att den andra kommer ocksa da det ju ar roligare att vara med dig. :)

Mja, jag har inte så stort hopp om den andra hunden. Den har befäst detta i hela sitt liv och bryr sig inte ens om sin ägare i situationer då det finns annat. Jag hade en ambition med den men jag har släppt det, nu är mitt fokus att min inte ska bli likadan. Allt annat är en bonus. Men ska se till att alltid vara beredd med godispåse så ingenting får förkomma :)
 
När min bror passar min hund är det rena rama high chapparall. Han låter sina hundar (plus min hund) att skälla på alla som passerar tomten, hundarna får springa längs med staketet och skälla på förbipasserande, hundarna (inkl min hund) bogserar fram honom på promenaderna etc. Min hund har det störtkul hos min bror och hans hundar.

Sedan när jag hämtar min hund har hon inga problem att direkt gå tillbaks till mina rutiner.
 
Fungerar utmärkt. Jag har ju en del hundar som bor här periodvis och här gäller mina (oftast stramare :angel: ) regler och hemma gäller ägarnas regler och det är inget problem, vare sig för hundar eller människor. Hundarna gillar läget och människorna vet ju att hundarna mår bra och har det bra här.
 
Hur kan det se ut i praktiken? :) Jag oroar mig mest för ovan nämna situationer när det kommer folk, jag vill Inte att min lär sig att det är okej att flyga på folk, skälla och leva jäkel osv. Andra saker känns mindre allvarligt då det inte går ut över oss lika mkt, tex att den andra hunden inte kan gå i koppel osv är ju ffa ägarens problem. Vi kommer nog ändå inte promenera så mkt samtidigt.

Vi har bara kört på som innan med våra. De är ju redan inkörda på sina reglerboch rutiner. Skägget sover i sängen, de andra på golvet där de sov innan. Vill de komma upp och mysa lite så får de men de hoppar ner utan att knorra när man ber dem.

När folk kommer vid dörren så är det Skägget som är lite stimmig. Så honom får någon av oss hålla lite ordning på. De stora har alltid bara svassat runt med en sko och varit lite mysglada vid besök.

I ditt fall, om den andra hunden är stökig vid gäster så se det som ett utmärkt tillfälle att träna din med störning. Skägget tex var väldigt lätt att ha ordning på när vi bodde själva. Nu är han betydligt mer livad. För min del är det bara att jobba på för att behålla honom så som jag vill ha honom när gäster kommer.
 
Min erfarenhet är att hundarna inte har några problem alls med olika regler osv, men det tär som bara f-n på relationen mellan ägarna...

Ja visst är det så, men jag tänker lite den dagen - den sorgen. Huvudsaken är att min hund inte blir besvärlig på kuppen :o
 
I ditt fall, om den andra hunden är stökig vid gäster så se det som ett utmärkt tillfälle att träna din med störning. Skägget tex var väldigt lätt att ha ordning på när vi bodde själva. Nu är han betydligt mer livad. För min del är det bara att jobba på för att behålla honom så som jag vill ha honom när gäster kommer.

Smart. Jag ska nog helt enkelt, för min egen skull, lägga ner iden om att ha vett på båda. Om jag fokuserar på att min ska sitta kvar och bete sig så är chansen större att jag lyckas än om jag tänker att bägge ska sitta kvar och båda far upp... Att den andra hunden beter sig så att jag mår dåligt å folks vägnar får jag lösa på annat håll. Tex att tvinga ägaren att ha den utomhus alt hålla i den själv om vi är i huset samtidigt.
 
Hemma vet hunden att man inte får vara i soffan exempelvis men det får man hos svärföräldrarna, så då skuttas det glatt upp. Och väl hemma igen så är det inga problem med att minnas soffregeln:)
 
Jag var husvakt åt mina föräldrar i några år, de lärde sig direkt att när föräldrarna var där fick man inte vara i möblerna, vilket dom fick när bara jag var där.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 431
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 756
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: fijja
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp