Går det att färga läder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linnéa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 142
L

linnéa

Har precis köpt ny hoppsadel som är svart. Jag har en helt ny Prestige hoppgjord till men den är tabaco färgad som den gamla sadeln, -inte så snyggt ihop. Men färga läder går väl knappast -eller? :confused:

Sv: Går det att färga läder?

ja, det går men det är svårt att få snyggt på större ytor. Jag har färgat om träns men bra resultat och färgade en sadelgjord, men den blev flammig. Använda narvsvärta då.
Jag har själv en prestigegjord och det lädret skulle jag inte försöka färga, det känns nästan behandlat och är så väldigt glatt. Jag skulle sålt gjorden och köpt en ny.

Håller med popeye...
Du kommer troligen få en flammig ful gjord, så bättre att sälja den och köpa en svart!

Urrs då, nej då hoppar jag... Tack för de!

Jo det kan faktiskt gå att få den snygg. Om lädret känns som om det är behandlat, har en blank yta så skall du rengöra med ren aceton, utran olja. Finns i 1L flaskor, inte särskilt dyr. Och sen mycket riktigt använda narvsvärta i tunna lager och flera gånger. När lädret ät "mättat" pollerar du med en bit fårskinn..... Lycka till om du vågar prova!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Tora
·
Utrustning Köpte för ett tag sen en begagnad ljusbrun prestige sadel (det var den enda som satt bra på min häst) Gillar inte färgen, vill hellre ha...
Svar
6
· Visningar
1 242
Senast: caballus
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
3 995
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka