Går det att leva på kattuppfödning?

Alltså att de får klorna klippta är väl det allra minsta man förväntar sig... Plus att de flesta mopsuppdare som säger att deras hundar har bra bisar har ingen aning om hur fel de har.

Men de säger säkert att de är seriösa
Ja, tyvärr menar de flesta att deras brakycefala mopsar inte alls har problem med andningen. ALLA extrema trubbnosar har andningsproblem, mer eller mindre. Men folk lever i förnekelse när det gäller deras egna älsklingar. Bara det faktum att de snarkar är ett tecken. Och sättet de hässjar på. Mm mm.
 
Det finns ingen regel som säger att en katthona bara får ha tre kullar under sitt liv, däremot finns det regler för hur många kullar hon får ha under en viss tidsperiod. Om jag inte minns fel gäller det exempelvis max tre kullar på två år. Detta för att kattan ska få möjlighet att återhämta sig efter varje kull. 🙂
Korrekt - det är tre kullar på 24 månader
 
Det finns ingen regel som säger att en katthona bara får ha tre kullar under sitt liv, däremot finns det regler för hur många kullar hon får ha under en viss tidsperiod. Om jag inte minns fel gäller det exempelvis max tre kullar på två år. Detta för att kattan ska få möjlighet att återhämta sig efter varje kull. 🙂
Tråkigt att det inte finns krav på max antal kullar också.
 
Tråkigt att det inte finns krav på max antal kullar också.
Jag vet inte om det är något stort problem i svensk kattuppfödning, att man tar (för) många kullar på en och samma hona? I "min" ras har jag inte stött på något fall vad jag kan minnas. Det vanligaste är nog att en avelshona får max en kull om året och kanske två-tre kullar totalt under "karriären" .

Ett större problem är kanske att det finns uppfödare som bedriver industriliknande kattavel, med djur som bor i burar/husvagnar/inhägnader och bara har som uppgift att producera avkommor. På senare år har det dock blivit självsanering genom smittor hos de uppfödare av denna typ som jag känt till.
 
Jag vet inte om det är något stort problem i svensk kattuppfödning, att man tar (för) många kullar på en och samma hona? I "min" ras har jag inte stött på något fall vad jag kan minnas. Det vanligaste är nog att en avelshona får max en kull om året och kanske två-tre kullar totalt under "karriären" .

Ett större problem är kanske att det finns uppfödare som bedriver industriliknande kattavel, med djur som bor i burar/husvagnar/inhägnader och bara har som uppgift att producera avkommor. På senare år har det dock blivit självsanering genom smittor hos de uppfödare av denna typ som jag känt till.
Det är ju det sistnämnda jag tänker på. Även om det finns tidsbegränsning mellan kullarna finns det ju ingenting som hindrar "kittenmills" att ta kull på kull på kull - antingen låter de bli att registrera vissa kullar innan de kör "pappersparning" igen eller också väntar de bara några månader och parar honan på nytt. Fanns det ett maxantal på kullar för en honkatt skulle det i alla fall göra proceduren lite besvärligare och/eller tvinga sunkiga uppfödare att sälja oreggat.
 
Det är ju det sistnämnda jag tänker på. Även om det finns tidsbegränsning mellan kullarna finns det ju ingenting som hindrar "kittenmills" att ta kull på kull på kull - antingen låter de bli att registrera vissa kullar innan de kör "pappersparning" igen eller också väntar de bara några månader och parar honan på nytt. Fanns det ett maxantal på kullar för en honkatt skulle det i alla fall göra proceduren lite besvärligare och/eller tvinga sunkiga uppfödare att sälja oreggat.
Jag tror många "ladugårdskatter" får betydligt fler kullar än 2-3 stycken under sitt liv. Minst 1-2 kullar per år är nog vanligt.
 
Det är ju det sistnämnda jag tänker på. Även om det finns tidsbegränsning mellan kullarna finns det ju ingenting som hindrar "kittenmills" att ta kull på kull på kull - antingen låter de bli att registrera vissa kullar innan de kör "pappersparning" igen eller också väntar de bara några månader och parar honan på nytt. Fanns det ett maxantal på kullar för en honkatt skulle det i alla fall göra proceduren lite besvärligare och/eller tvinga sunkiga uppfödare att sälja oreggat.

De flesta kattuppfödare jag känner till tar kullar tidigt och kastrerar sedan. Fertila honor är inte direkt roligt + att det kan bli stor oreda i flocken om man har otur och det kräver omplacering/kastrering. Samma sak med fertila hanar, de är inte mumma för det mesta (undantag finns givetvis) och många tvingas ha sina hanar separerade från familjen/flocken.
 
Det är ju det sistnämnda jag tänker på. Även om det finns tidsbegränsning mellan kullarna finns det ju ingenting som hindrar "kittenmills" att ta kull på kull på kull - antingen låter de bli att registrera vissa kullar innan de kör "pappersparning" igen eller också väntar de bara några månader och parar honan på nytt. Fanns det ett maxantal på kullar för en honkatt skulle det i alla fall göra proceduren lite besvärligare och/eller tvinga sunkiga uppfödare att sälja oreggat.

Hur blir det bättre att de säljer oreggat? Honkatterna som överanvänds far väl lika illa oavsett om kattungarna reggas eller inte? Far honkatterna illa är det djurskyddsfall oavsett om det finns någon regel om antal kullar eller inte, om honkatterna inte far illa undrar jag vad syftet med en sådan regel skulle vara.
 
Hur blir det bättre att de säljer oreggat? Honkatterna som överanvänds far väl lika illa oavsett om kattungarna reggas eller inte? Far honkatterna illa är det djurskyddsfall oavsett om det finns någon regel om antal kullar eller inte, om honkatterna inte far illa undrar jag vad syftet med en sådan regel skulle vara.
Jag tänker att det är självklart att katter far illa av att ständigt vara dräktiga, och att regeln skulle göra det mindre lukrativt eftersom det inte går få samma peng för oreggade kullar. Sedan är det ju ingen som hindrar folk från att göra det ändå förstås, eller med huskatter.
 
Jag tänker att det är självklart att katter far illa av att ständigt vara dräktiga, och att regeln skulle göra det mindre lukrativt eftersom det inte går få samma peng för oreggade kullar. Sedan är det ju ingen som hindrar folk från att göra det ändå förstås, eller med huskatter.

Honkatter far inte nödvändigt illa av att få täta kullar. Katter är inte hundar. Deras hela reproduktionsorgan är anpassade för att vara dräktiga. Det är ett betydligt större problem att honkatter får kullar för sällan då tomma löp ökar risken för cystor och hyperplasi av livmoderväggen vilket ökar risken livmoderinflammation. Istället ges p-piller vilket ökar risken för livmoderinflammation, juvertumörer, diabetes och benmärgsdepression.

Far honkatterna illa så är det som sagt djurskyddsfall oavsett hur många kullar de fått.

Och tyvärr kan du idag sälja oreggade raskattungar till samma pris som reggade så…
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Daimstruten
·
Övr. Katt Jag har haft fertila djur i många år och under vissa perioder är ju honorna lite mer bananas. Helt normalt. Honan jag har nu är 2 1/2 år...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: Corax
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 782
Senast: Gumman123
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 515
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp