Jag får inte sova!! (p-piller)

Corax

Trådstartare
Jag har haft fertila djur i många år och under vissa perioder är ju honorna lite mer bananas. Helt normalt.
Honan jag har nu är 2 1/2 år och har haft två kullar. Tidigare har hon gått på P-piller (Promon) och fått var sjätte dag pga tendens att löpa igenom.
Förra året var jag tvungen att byta till Provera och jag märkte redan då att hon hade tendenser till att vanka/jama/krafsa på nätdörren till sovrummet på nätterna. Men så parades hon och jag tänkte inte mer på det.
Nu är kattungarna utflyttade sedan ett tag tillbaka och kattan är så otroligt jobbig och vi får inte sova!!
Om hon kunde ha tendenser att börja 'löpa igenom' sista dagen innan ett Promon-piller så är det likadant nu. Fast 24/7!!
Är det någon som upplevt något liknande och vad går era katter på? Har ni löst det på andra sätt?

Jag har otroligt dåliga erfarenheter av kemkastration/chip (dock på hane)så det är nog inget alternativ.

Sen vet jag ju att jag har valt att vara uppfödare själv och att honor är som honor är och det är ju såklart ok. Men hittar jag ingen lösning till att sova på nätterna så måste jag kastrera (eller para bara sex månader efter födsel vilket jag helst slipper).
 
Är det en ärftlig egenskap?
Hennes mamma är superchill även fast hon (och mormor) är sköldpadda och pappan (min hane)sa inte flaskhals även fast han var fertil.
Farmor var också väldigt timid och lugn men kunde krafsa på dörren när hon löpte.
 
Jag gav var femte dag under löpsäsong, men skulle inte hålla en hona så för annat än en väldigt begränsad tid. Hellre para om snabbt om hon är i god kondition, och sen kastrera.

Om det är något som kommit nu hade jag dessutom kollat upp henne, förändrat löpbeteende verkar inte sällan vara symptom på livmoderförändringar. Om jag inte minns fel är det dessutom högre risk för problem om de ständigt ligger på gränsen till att löpa igenom. Det var därför min vet (som är väldigt negativ till p-piller) tyckte jag skulle höja dosen.
 
Jag gav var femte dag under löpsäsong, men skulle inte hålla en hona så för annat än en väldigt begränsad tid. Hellre para om snabbt om hon är i god kondition, och sen kastrera.

Om det är något som kommit nu hade jag dessutom kollat upp henne, förändrat löpbeteende verkar inte sällan vara symptom på livmoderförändringar. Om jag inte minns fel är det dessutom högre risk för problem om de ständigt ligger på gränsen till att löpa igenom. Det var därför min vet (som är väldigt negativ till p-piller) tyckte jag skulle höja dosen.
Det var just det där med god kondition... När hon var på parning hos hanen blev hon dålig och fick bo på klinik flera dygn med akut njurförgiftning. Hon måste ha fått i sig något då hon repade sig bra. Tog även nytt prov efter hon hade fött.
Hon tappade mycket i massa när hon var dålig och hade lite kämpigt med vikten när kullen var liten även om hon gick upp nästan 1000g under dräktighet (tre st, två överlevde).
Nu är hon uppe i bra vikt och har ju mått bra hela tiden men jag vill ändå avvakta med parning.
Men en vet koll skadar ju aldrig...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag hämtade i december hem två kattungar ur en snödriva hos en tant ute i skogen. Dom var totalt 3 stycken men en annan tjej tog den...
Svar
9
· Visningar
1 493
Senast: EmmaW
·
Övr. Katt Har två katter som är ca 4 1/2 månader gamla, ej syskon, en hona och en hane. Honan är något av den lite blygare sorten, men inget...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: Sassy
·
G
Övr. Katt Felice (våran lilla skogis hona) började löpa igår!! Så nu ska jag bara vänta till den rätta åldern infinner sig. Funderar på att vänta...
Svar
12
· Visningar
1 273
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp