sweep

Trådstartare
att räkna ut nått utan analys (har skickat efter sånna papper ifrån någon sida) men skulle vilja veta på ett ungefär vad han behöver tills jag fixat analys.

går det? och exakt vad behöver ni veta?
 
Näe, det går inte att räkna. Utan man får gissa. Dvs lägga på en liten lagom högiva som man tycker är trevlig, och sen använda ögat och se vad man ska gissa att man ska lägga på sen. Och så ber man em bön =)

Vad står han på för foderstat nu? Hur ser han ut i hullet?

Om den foderstat han har nu gör att han ser okej ut i hullet så låt det vara där tills du fått analyssvaret =)
 
nä, men något du kan förbereda är att räkna ut vilka behov han har (finns någon "mall" för det, som man får utgå från, sen kan hästarna vara olika, så man får ändra foderstaten efter ett tag ändå)
 
Nu ljög jag, EN sak går faktiskt att räkna ut utan analys!

Om hästen får sitt minibehov av TS täckt. För att veta det behöver jag veta vad hästen väger, och hur mycket hö eller hösilage du ger. Ger du hösilage måste jag veta TS-halten. Den kan man räkna ut själv. Annars går det att gissa hyfsat bra om du talar om om det är blött/torrt hösilage.
 
Å andra sidan, om han är i bra hull på den foderstat han har nu kan man sen med hjälp av höanalysen räkna ut hur mkt MJ han fick, och lägga honom på det och se till att kvoterna är okej och behoven täckta av protein och mineraler..
 
han har ju precis kommit hem ifrån betet och är lite tjock just nu..=)

han väger nog 450-500kg (han är ju inte så jättestor, bara 152,5 i mankhöjd)

han äter 8 kilo hö just nu
 
han äter just nu

morgon: 2 kg hö, 5dl krafft grund (har ingen våg än)
lunch: 1 kg hö
middag: 2 kg hö
kväll: 3 kg hö, 5dl krafft grund, mineraler, ade-vitamin (ska köpa betfor och b-vitamin oxå och då kommer han få 5dl betfor)
 

Liknande trådar

Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
711
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
602
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 820
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp