Gar emot innerskankeln

Marvin

Trådstartare
Jag rider en ny stjarna ;) nu, en trearing. Jag rider nan gang i veckan, har ingen aning om hur han gar resten av tiden (kan inte prata med agaren pga spraket). Antaligen rider dottern honom ibland och jag har sett honom longeras med inspanningstyglar.

Nu till problemet: Han ar lite stel i höger sida. Det ar svart att stalla honom inat i volten, han trycker sig emot innerskankeln och volten blir mindre och mindre och mindre om han far bestamma... Framför allt i traven som vi har det har problemet. Nagra bra tips för att fa honom att första att jag vill att han böjer sig runt innerskankeln?

Sv: Gar emot innerskankeln

Plocka isär hjälperna och ägna ett par pass åt att säkerställa att han verkligen förstår vad innerskänkeln vill.

Och hur är det med balansen och vikthjälperna? Det hjälper inte om innerskänkeln säger en sak, men ryttaren "drar" hästen inåt med resten av kroppen.

Marvin skrev:
Jag rider en ny stjarna ;) nu, en trearing. Jag rider nan gang i veckan, har ingen aning om hur han gar resten av tiden (kan inte prata med agaren pga spraket). Antaligen rider dottern honom ibland och jag har sett honom longeras med inspanningstyglar.

Nu till problemet: Han ar lite stel i höger sida. Det ar svart att stalla honom inat i volten, han trycker sig emot innerskankeln och volten blir mindre och mindre och mindre om han far bestamma... Framför allt i traven som vi har det har problemet. Nagra bra tips för att fa honom att första att jag vill att han böjer sig runt innerskankeln?

det är ju en tre åring!
den kanske inte är redo för arbetet på volt. Om du inte vet hur den rids annars, så kräver du antagligen för mycket. den kanske bara är riden rakt fram och har inte balans och muskler än.

pinky skrev:
Plocka isär hjälperna och ägna ett par pass åt att säkerställa att han verkligen förstår vad innerskänkeln vill.

Och hur är det med balansen och vikthjälperna? Det hjälper inte om innerskänkeln säger en sak, men ryttaren "drar" hästen inåt med resten av kroppen.

Det verkar vara det klokaste. Det var min plan ocksa, fragan ar hur man gör det pa basta satt?

Jag tror inte att jag sitter inat, har inte samma problem pa de andra hastarna. Men jag ska tanka lite extra pa det!

Senast ändrad:

mackan skrev:
det är ju en tre åring!
den kanske inte är redo för arbetet på volt. Om du inte vet hur den rids annars, så kräver du antagligen för mycket. den kanske bara är riden rakt fram och har inte balans och muskler än.

Jag kan inte rida ut honom, aven om jag ocksa tycker att unghastar ska fa komma ut i terrangen. Speciellt denna som ar lite snubblig. Tyvarr har jag bara en ridbana att vara pa... De rider aldrig ut sa vem som an rider honom gör det pa banan precis som jag. Det ar iaf battre nu nar vi kan anvanda den stora utebanan, det var inte jattekul inne i det lilla ridhuset dar han fick inte ens plats pa volten. :crazy:

Det är ju helt vansinnigt att rida en 3 åring på ridbana alla dagar i veckan. Han kommer slita ut sig det garanterar jag dig, både fysikst och psykiskt. Han är ju inte färdigväxt på långt när - kroppen på en 3 åring är inte färdig att gå så mycket markarbete, den behöver allsidig träning för att bygga upp muskler jämt och lära sig balansera sig och orka bära upp en ryttare. varför går det inte att rida ut?

Jag tror inte att han rids alla dagar i veckan, och eventuellt ar det bara jag som rider honom, stigladerna har varit i min langd flera ganger och jag har langst ben i hela stallet.

Jag har varit pa det har stallet i snart 1,5 ar och pa den tiden har jag ridit ut 1 (en) gang. Da red vi pa jarnvagssparet! :crazy: Jag tankte att ok, han har val koll pa nar tagen kommer (ingen jattetrafikerad jarnvag). Det var staket och diken pa bada sidor och ingenstans att ta vagen. Jovisst, precis nar vi har lamnat sparet och ridit ner pa ett falt sa kommer det ett tag! :eek: :eek: :eek: Jag stannar nog hellre hemma an blir pakörd av taget.

Hasthallningen i Ungern ar inte samma som i Sverige, vill jag rida sa far jag följa sederna har, aven om jag inte haller med om allt. Till skillnad fran flera andra stall jag sett har sa far hastarna ordentligt med mat, har ok hovar, och de flesta far ga ut i hage, unghastarna gar ute aret om, innan de tas hem för inridning. Jag kan bara göra det basta av situtationen jag har hamnat i.

Tänk på mottrycks reflexen som alla hästar har innan de lär sig att den ska flytta undan trycket.

Alla hästar föds med mottrycks reflexen, dvs, de trycker mot det som trycker mot dem.
Det är nedärvt sedan tusentals generationer då hästen tryckte sig mot och sparkade, rovdjuret som bet den.

Att lära en häst flytta undan skänkeln ska vara en långsam process med mycket klapp och beröm vid framsteg.

Ta hjälp av en kunnig tränare

Han förstar att flytta undan tryck fran marken. Och för vanster skankel. Nar jag red honom igar var han faktiskt battre i höger varv ocksa, fast lite allmant tjurig och ville ga hem och ata... :p

Ta hjälp av en kunnig tränare
Tips pa nagon kunnig och engelsktalande (eller svensk- eller tysktalande) tranare i min narhet emottages tacksamt...

Tänk på att lägga an skänkeln i rätt ögonblick, dvs när han lyfter inner bakben. Trampa även i ytter stigbygel för att visa vägen.

Men ha också i åtanke att hästen är väldigt ung, så jobba inte för mycket.
Lycka till.

jag har haft nästan exakt samma problem med en unghäst jag har ridit, fungerar jättefint i vä varv med trycker in mot höger. fick framförallt tipset om att lägga vikten utåt för då "tappar" hästen balansen och försöker parera upp sig genom att gå utåt. leder man då samtidigt inåt så kan man få igenom ställningen utan att hästen går innåt. detta fungerade inte riktigt för mig först men det hade nog mer att göra med att jag inte kunde använda vikthjälpen ordentligt, nu funkar det kanon! genom att samtidigt då "trycka" lite med underskänkeln lär sig ju hästen vad det betyder och kommer såsmåningom svara för det också.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 403
Senast: Nielaa
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 409
Senast: Inglorion
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 571
Senast: Sockerbit
·
Träning Hej jag har tankt att jag ska borja rida en hast, problemet ar att hasten inte gar att fanga i hagen. Jag har varigt dara en gang...
Svar
5
· Visningar
903
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka