problem med omplacering

Inglorion

Trådstartare
I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i hushallet innan som blev avlivade pa grund av hog alder (20 ar). 10 aringen har darmed varit van med andra katter, men har sjalvklart varit bossen hemma nagra ar eftersom 22 aringen var valdigt "dement" mot slutet.

Vi hade inga planer pa en ny katt i hushallet, men lillasyster och samvetet overtalade oss att ta an en fran hennes van som annars skulle avlivas. (dem hade forsokt placera om den i ett antal manader, dem hade problem med att den sprang over till en granne (grannen pastod bestamt att dem inte matade katten vilket var bekraftat av utomstaende att det var total logn - totalt orelevant for oss men anda), grannen hotade med att skjuta katten och fd agarna tyckte att avlivning var battre for kattens skull. Ha levde med sin bror i det forra hemmet, sa ocksa van vid andra katter.

Den röda faran anlande i mitten av Augusti. 3 ar gammal. Som kanske har forstatts av aldern pa katterna i det har hemmet sa anlander det inte nya katter sa ofta, och dem som anlander har nastintill alltid varit kattungar. Sa erfarenheterna av vuxna omplaceringar ar lite lag. Vi satte upp en dorr av kompost galler halvags genom huset, den gamla hade darfor hela overvaningen plus tva rum pa oevrvaningen + utegang. Det var avdelat sa i 1-1.5 vecka, dem kunde darmed halsa genom galler. Efter den har tidspunkten togs grinden ner, da dem borjade smita igenom (pga av ombyggnation ar "dorrhalet lite stort" och dem trangde sig igenom eller hoppade helt enkelt over grinden). Mycket fras och halv slagsmal mot varandra. De nya var fortfarande fast inne, vi ville ha han inne i en manad allra minst da foregaende agare bara bor nagra (10) kilometer bort i skogen och i relation till problemen hos foregaende agare. Vi lyckades med 2.5 vecka, efter det borjade Billy kissa inne i protest (han ar valdigt van vid kattlada och den tomdes valdigt ofta da jag jobbade hemfiran just da). En gang spatserade han in i rummet dar jag var och satte sig helt enkelt ner och kissade framfor mig :S = ingen inne katt

Efter utslapp, inga problem med att han springer bort. Men mellan honom och den andra katten har det bara blivit varre och varre! Billy vager mer an dubbelt sa mycket an Sixten (Billy ar valdigt kompakt och stor klump, medans Sixten ar valdigt tunn (kollad hos veterinar UA och avmaskningen gar pa recept numer pga av svara attacker. Fri tillgang pa mat, bara en smal sort helt enkelt enlgit veterinaren)).

Farsan har trott att problemet hela tiden ar Sixtens, da han fraser sa fort han ser han. (jag har havdat att problemet ar att Billy helt enkelt skiter i vad den andra katten sager till honom). Skadorna pa Sixten blir storre och storre, den andra katten har valdigt kompakt pals, han far rivsar men inte mycket mer an sa. Forutom andra skador har Sixten fatt ena orat uppsprattat och ett djupt sar nagra centimeter langt anda in till revbenen (genom hinnor och allt). Dem har lakt bra (han blir totalt livradd av bilakning tyvarr, sa om han inte definitivt maste sa halls han hemma. Saren rengors sjalvklart.)

Nu sag farsan antligen en ordentlig attack haromdagen, da Sixten lugnt och icke hotande kom in i koket och Billy utan forvarning gick till en brutal attack. Det ar liksom inga attacker for markering, utan det ar for att skada ordentligt. Med en motstandare som ar dubbelt sa tung, sa har Sixten sjalvklart ingen chans, han ar numera livradd for att ga ut. Stryker langs vaggarna i huset och springer upp sa fort han kan. Blir totalt overlycklig nar vi oppnar dorren till varat rum, sa han kan sova dar. Da ar han saker. Nu har han borjat matas dar inne ocksa sa han inte behover smyga ner och vara livradd for varje ljud i koket :crazy:

vi provade en "metod" for att fa dem att komma overens, da dem bada var instangda i det stora badrummet i over en vecka. Den ena i bur sa att dem inte kan komma at varandra. funkade inte alls, (men jag antar att det ar en metod for att dem ska lara sig varandras lukter, efter 4 manader var den lite for lite for sent).

efter att farsan sag attacken for nagra dagar sedan, har han andrat sig, nu ar det deffinitivt den oranga som ar problemet. Chansen att han skadar Sixten allvarligt ar hog. Nagra mer skador vill vi inte ha! (veterinar kostnader ar inte problem, behover han vard sa far han det, men han ska varken behova lida skadorna, stressen fran resan dit eller ens behova vara radd i ett hem han bott i sedan han var kattunge!).

Den röda faran maste deffintivt omplaceras igen, om det kommer till det avlivas :( vi total alskar Sixten! defintivt min favorit katt nagonsin :love: han bara alskar att hanga med oss och man ser hur han njuter av att man bryr sig om han. Men Billy har tagit hjartat av alla i familjen han med, helt underbar katt mot oss! riktigt personlighet med en massa underbara egenheter. Totalt oradd, ska undersoka allt osv och en konstant kalla till skratt :love: han hanger pa dorren och fonsterkarmar och kikar in nar han vill in t.ex., maken har en film dar han fiskar lov ur polar. En van som sov over horde mysko ljud fran byran och hittade inkravlad bakom ladorna (och han ville tillbaks efter att hon tracklat ur han :rofl:).

Hans ka ju omplaceras, nytt hem ska letas efter nyar (far vi inte tag pa det maste han avlivas da situationen ar ohallbar). Jag och maken skulle ta honom, men det tar nog ett tag innan vi far tag pa eget hem. Ekonomin ar kord i botten och maken fick precis jobb som han brojade i tisdags). Billy maste ju deffinitivt till ett hem dar han kan vara ensam tyrann :rofl:

Har har det tyvarr gatt for langt. Fragar mer om rad for att mojligtvis hjalpa framtida agare, och Sixten om man nu nagon gang far for sig att ta en annan katt. Finns det ens nagon chans att det har hade kunnat funka nagon gang? Hur gor man? Vad hade vi kunnat gora annorlunda? ar det nagon som tror att det gar att ha en annan katt med Sixten nagon gang? (forsta gangen pa over 20 ar det kommer vara bara en katt har)

(och ursaktar bade for lang text och svar lasning pga av mitt osvenska skrivbord och daliga grammatik :o )
 
Sv: problem med omplacering

japp. Innan ett ar bada tva ocksa (det var nog runt en 20 ar sedan det fanns en okastrerad katt har, det inbegriper alla vi kanner i trakten :bow: forutom en granne )
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 168
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 322
Senast: Raderad medlem 120709
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 009
Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp