Går inte och rida med bett (fjant??)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lisaaa__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 857
L

Lisaaa__

Hej!

Min häst har varit halt under en längre tid, man har kännt de extra mkt när man sänkte nacken och han blev helt knas i munnen och höll på och grejasade med bettet. Kollade upp tänderna, inget större fel. Började sedan rida med hackamore vilket funkar suuper på honom. Han är frisk nu i alla fall och skulle i går testa rida med bett, han var ovillig och vägrade göra som jag sa, ställde sig på bakbenen och gick som en kamel. Det gick helt enkelt inte och rida med bettet :S Dagen efter red jag med hackamore igen, han gick som en klocka. Sitter de i hans huvud att de gör ont när jag har bett imunnen för att han var halt förut, kan han förknippa de med hältan? Han är dessurom kollade i munnen på återbesöket när han var halt vilket var 2-3 veckor sedan. Han skulle kunna bli en super dressyrhäst om han accepterade bettet för han går som sagt som en klocka med hackoremet, hoppas han håller sig lugn med de på sig i hoppningen när vi börjar hoppa ':P

Tacksam för svar :)

Sv: Går inte och rida med bett (fjant??)

Har du provat olika typer av bett? Kanske t.ex ett smalare bett eller ett gummibett vore något att testa.

Är det en veterinär som är duktig på tänder som kollat munnen? Tyvärr så är inte alla veterinärer så jättebra på just tänder.

Jag tycker det låter lite underligt att just bettet i sig ska ge kopplingar till smärta i benet, men däremot kanska hästen spänner sig och spänningarna visar sig i ridningen.

Testa ett supersnällt bett typ ett inte för tjockt gummibett. Börja med att bara rida på lång tygel några dagar så att han vänjer sig vid bettet, kanske longera eller tömköra, alt bara leda i början. Kan ju vara så att det blivit något obehag av bettet just vid ridning som han förknippar. En del hästar får inflammation i lanerna, och det kan ta väldigt lång tid att läka och gör visst väldigt ont. Kollade veterinären det?
Vad har du för ett bett? En del hästar trivs bättre på raka medans andra vill ha två eller tre-delade. Passar bettet? för långa eller trånga bett kan också ge stora obehag.

Testa först och främst många olika bett. Vad har du för bett nu? Kan ju vara så att han vill ha ett smalare, eller ett mildare rakt.
Ni kan ju också testa att åka till en annan tandläkare och se om dom har olika åsikter, finns ju även tandläkare som hjälper en att prova ut en bra bett i rätt storlek.

Prova att bara låta honom ha det i munnen, typ att du på något klurigt sätt har så att han har bettet i munnen men har hacket ovanpå, och tyglarna i hacket.
Så kanske han lär sig att det inte är så märkvärdigt med bett, om det nu är så som du säger att det sitter i huvudet.

Bra jag är på att förklara. :rofl: Hoppas du fattar ngt :D

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 702
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i... 2 3
Svar
49
· Visningar
9 388
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
6 317
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 881

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka