Bukefalos 28 år!

Garanti på nybyggd lägenhet?

Philosophia

Trådstartare
Jag bor i en lägenhet med byggår 2011 som stod färdig 2012. Vi flyttade in i början av 2013 och då hade det inte bott någon där. Nu har vi upptäckt en hårfin lång spricka som går tvärs över två kakelplattor (det är väldigt stora kakelplattor) längs med ett hörn. Då man bara ser det ur en viss vinkel så kan den ha funnits där hur länge som helst nästan. Då vi har haft en del sättningar i hörnen som har fått sminkas över så misstänker jag att det är en sättningsskada och att kaklet har spruckit till följd av det.

Jag har skickat frågan till vår brf-styrelsen då jag inte hittar någon information i våra papper, men det är ju semestertider med allt vad det innebär. Är det någon här som vet hur lång garantitid som man har för dylika skador när det gäller nybyggnationer?
 
Det beror på vad byggherren (din brf) har avtalat. Vanlig garantitid för byggentreprenader är fem år (vilket är angivet i ABT 06 som är allmänna bestämmelser för totalentreprenader).

För material/varor är garantitiden vanligtvis två eller fem år (två år enligt AB04 och fem år enligt ABT06, men kan vara kortare om det är brf som gjort materialvalet).
 
Tack! Det verkar som att det är något som bör ingå inom femårsperioden. Femårsbesiktningen kommer att göras under året. Då ingen i styrelsen har svarat så kontaktade vi även Riksbyggen som sålde där vi fick bra information. Förmodligen är det ingen fara med fuktskyddet under utan det kommer (sannolikt) åtgärdas först efter femårsbesiktningen som kommer att göras nästa år.

Det som är väldigt trist är att vi ska sälja lägenheten och det känns ju väldigt vanskligt för köpare att våga köpa något där man inte vet när och om en del av badrummet ska kaklas om. :/ Risken är ju att det påverkar priset på vår lägenhet menligt.
 
Tack! Det verkar som att det är något som bör ingå inom femårsperioden. Femårsbesiktningen kommer att göras under året. Då ingen i styrelsen har svarat så kontaktade vi även Riksbyggen som sålde där vi fick bra information. Förmodligen är det ingen fara med fuktskyddet under utan det kommer (sannolikt) åtgärdas först efter femårsbesiktningen som kommer att göras nästa år.

Det som är väldigt trist är att vi ska sälja lägenheten och det känns ju väldigt vanskligt för köpare att våga köpa något där man inte vet när och om en del av badrummet ska kaklas om. :/ Risken är ju att det påverkar priset på vår lägenhet menligt.
Jag hade inte oroat mig för andrahandsvärdet, inte så länge besiktningen blir gjord och byggherren är seriös. Vi har själv haft liknande bekymmer, mattorna i badrummen missfärgas vilket uppdagades på 2-årsbesiktningen. Inte förrän nu, två år senare, är processen mellan byggherren och mattleverantören klar och vår (och andras) matta ska bytas under hösten. Några av lägenheterna i föreningen har sålts med problemet, mäklaren har uppgett att det är ett garantiärende och lägenheten har sålts för förväntad summa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp