Gårdar förr

MissFideli

Trådstartare
Jag har noterat att gamla gårdar ofta ligger rätt tätt. Åtminstone där jag håller till. Husen ser ut att vara 1800-tal i grunden, men rätt stora. De kan ju vara utbyggda, men en sak har jag tänkt på. Hur stora var gårdarna förr? Alltså i areal? Klart det skiljer, men hur stor var en s.k storgård. Och de som bodde i mindre hus, typ torp och lite större.
 
Märkligt, här ligger inte de gamla gårdarna speciellt tätt, vilket jag alltid tänker beror på laga skifte.
Men kanske ska börja med - vad definierar du som gård och gammal? :)

Exempel hemifrån;
Stora gården, idag omkring 50 ha. Skog plus mark. Stort bostadshus (200-300 m2?). Osäker på byggår men gammalt. Ingen tillköpt mark.
Min gård; byggd på 1870-talet. Marken köpt i två omgångar under 1800-talet, ca 2+2 ha, i huvudsak åker.
Soldattorpet (som hörde till stora) omkring 1-1,5 ha odlingsmark (då räknar jag med trädgården, som är/var odlingsbar). Kanske 0,5-1 ha åkermark.

Stora gården var alltså så stor att den hade soldattorp.
Min gård är inte så stor men definitivt större än torpet.
 
Senast ändrad:
Jag har noterat att gamla gårdar ofta ligger rätt tätt. Åtminstone där jag håller till. Husen ser ut att vara 1800-tal i grunden, men rätt stora. De kan ju vara utbyggda, men en sak har jag tänkt på. Hur stora var gårdarna förr? Alltså i areal? Klart det skiljer, men hur stor var en s.k storgård. Och de som bodde i mindre hus, typ torp och lite större.

Det som hände var väl först skiftesreformen och sen avregleringen av jordbruket där man aktivt jobbade för att få bort de små lantbruken, man slog samman för att effektivisera.

Skåne är bördigt så där låg husen tätt, msn klarade dig på små ytor.

http://www.aserod.com/Hemman.html
 
1800-tal och äldre tänker jag på.
Intressant, tack!
Det var så lite! Jag tycker det är kul att forska lite i min gård och har tillgång till köpeavtalet från lantmäteriet, där det står rätt mycket (även lite om grannarnas hus) :)

Soldattorpen här är 1700-tal tror jag, finns ett till (men där är jag osäker på vilken storgård det tillhört).
 
Det var så lite! Jag tycker det är kul att forska lite i min gård och har tillgång till köpeavtalet från lantmäteriet, där det står rätt mycket (även lite om grannarnas hus) :)

Soldattorpen här är 1700-tal tror jag, finns ett till (men där är jag osäker på vilken storgård det tillhört).

Jag sitter ofta och tänker på "förr i tiden" när jag kör ute på landet, älskar gamla körvägar och timmerlador.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 088
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 183
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp