Bukefalos 28 år!

Gardasil? Ja eller nej?

Eftersom de höjt åldersgränsen för Gardasil så är det billigare att ta det vaccinet även för mig nu.

När jag var och förnyade mitt p-pillerrecept senast frågade barnmorskan om jag funderat på att ta Gardasil, och om inte så borde jag göra det.

Jag har hört/läst mycket om att oväntade biverkningar uppkommit efter detta vaccin, men det kanske bara är myter? Vad har ni för erfarenheter? Skulle ni vilja ta vaccinet eller inte? Varför/varför inte?

Om jag hade fått tillgång till vaccinet när jag var yngre hade jag vaccinerat mig! Det finns många (utländska) vetenskapliga artiklar om det här. I princip alla de som jag har läst pekar på att det är ett säkert vaccin med bra skydd mot HPV-infektion av de typer som vaccinet är utvecklat för (ffa 16 och 18). Vad jag har kunnat läsa mig till är biverkningarna få. Man har sett en minskad utveckling av cellförändringar i livmoderhalsen hos vaccinerade, vilket tyder på att vaccinet även kommer att skydda mot livmoderhalscancer. Men - det har ingen effekt om man redan har drabbats av de virusinfektioner som vaccinet skyddar mot. Alltså har det bäst effekt före sexdebut.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 308
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 280
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 252
Senast: inverterad
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 896
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp