Gardiner och multifunktionsband

Bukefalos 30 år!

MissFideli

Trådstartare
Jag försöker få till gardiner här hemma, men håller på att bli galen.
Jag har skenor, så använder mest fingerkrokar för upphängning. Men dagens "moderna" multifunktionsband i nån form av stel plast gör att gardinen sprids ut mycket mer än jag vill. Trots krokar i varje. De är också svåra att få på plats, då krokarna glider ur både bandet och skenans små vagnar. Hur 17 gör man? Förr hade man ju rynkband så man kunde dra ihop dom, men det finns ju inte på dessa plastmultifunktionsband. Har nån gardin från ikea, där är bandet i textil och mycket mer medgörligt. Men nu söker jag röda gardiner och det har dom inte.

Jag har skenor, så använder mest fingerkrokar för upphängning. Men dagens "moderna" multifunktionsband i nån form av stel plast gör att gardinen sprids ut mycket mer än jag vill. Trots krokar i varje. De är också svåra att få på plats, då krokarna glider ur både bandet och skenans små vagnar. Hur 17 gör man? Förr hade man ju rynkband så man kunde dra ihop dom, men det finns ju inte på dessa plastmultifunktionsband. Har nån gardin från ikea, där är bandet i textil och mycket mer medgörligt. Men nu söker jag röda gardiner och det har dom inte.
Jag har ingen lösning men håller med om att de där plastbanden är hemska!
Jag köpte en kappa med sånt band en gång och jag fick aldrig den att hänga snyggt. Den liksom vecklade ut sig själv O_o

Jag har ingen lösning men håller med om att de där plastbanden är hemska!
Jag köpte en kappa med sånt band en gång och jag fick aldrig den att hänga snyggt. Den liksom vecklade ut sig själv O_o

Ja, den går ju liksom inte alls att vecka ihop tjusigt.

Kan du ta en bild på hur krokarna sitter i gardinen och i skenan?

Kan du ta en bild på hur krokarna sitter i gardinen och i skenan?

Jag har flera gardiner.
Skenorna är 2 olika.
20251207_023351.webp

Jag tycker det gör stor skillnad i vilka fingerkrokar man har, och hur de sätts på gardinen. Det finns sådana med längre krok eller kortare krok, och olika vinklar på skänklarna. Man får experimentera lite!

Hur lång kroken är, beror väl på hur man vill att gardinen ska hänga?

Ja hur tätt mot skenan, och det ihop med tätheten kan reglera vecken också. Jag tycker det blir sämre styrsel på vecken om de hänger lite under skenan.

Korta krokar brukar ju sitta i mitten av fingrarna och det har jag lärt mig beror på att man vill ha upp gardinen lite högre?

Korta krokar brukar ju sitta i mitten av fingrarna och det har jag lärt mig beror på att man vill ha upp gardinen lite högre?
Tror @VLMF menar att även om krokarna är fästa lågt/högt så kan själva kroken vara lång eller kort och lite olika vinklad osv. Jag har köpt en del fingerkrokar på loppis och de krokarna har en lite annorlunda form än de jag köpt nya tex :)

Tror @VLMF menar att även om krokarna är fästa lågt/högt så kan själva kroken vara lång eller kort och lite olika vinklad osv. Jag har köpt en del fingerkrokar på loppis och de krokarna har en lite annorlunda form än de jag köpt nya tex :)

Okej, då får jag titta. På de affärer jag letat, har det inte funnits många olika varianter.
Men oavsett lär det inte påverka stelheten på bandet?

Okej, då får jag titta. På de affärer jag letat, har det inte funnits många olika varianter.
Men oavsett lär det inte påverka stelheten på bandet?
Nej det har du såklart rätt i. Jag hatar också de plastiga, stela banden, blir halkigt som du säger. Men med längre och kanske också så upprätt krok som möjligt så minskar risken en del för att det ska halka av.

Kan verkligen tipsa om loppisar för inköp. På Erikshjälpen och liknande finns i princip alltid iaf fyrfingerkrok att köpa för typ 20:-/10 st.

Det vore lättare att komma med tips om du har ett foto på hur banden och krokarna sitter idag :)

Har du tvåfingerkrokar?
Jag vet inte exakt hur du gör, men jag tycker det blir bra om man skapar vecket genom att hoppa över en liten bit på varje krok sas. Alltså att du skapar ett veck vid varje krok.
Har funkat toppen för mig oavsett hur stela banden är.
Däremot är det ett helvete att sätta upp eftersom krokjävlarna hoppar ut hela tiden..

Instämmer med övriga, vore fint att få en bild. Såhär brukar jag göra, veckar gardinen innan eller vad man ska säga. På dessa är det fingerkrokar med hög fattning, så de sitter igenom hela kanalen.

Bifogade filer

• 20251207_105338.webp
    20251207_105338.webp
    29 KB · Visningar: 911

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar