Får inte till det med gardiner. Försökt köra men hittar ingen bra lösning. Nånting måste jag göra för det är olidligt varmt därinne! Det sitter nån skena högst upp i varje fönster, kanske går det använda den på något sätt.

Fönsterfilm letar jag efter, det känns som den enklaste lösningen.
 
Får inte till det med gardiner. Försökt köra men hittar ingen bra lösning. Nånting måste jag göra för det är olidligt varmt därinne! Det sitter nån skena högst upp i varje fönster, kanske går det använda den på något sätt.

Fönsterfilm letar jag efter, det känns som den enklaste lösningen.
Men att det blir så varmt fast fönsterna är såpass små och det bara är april än?!

Kan du inte sätta en skena som vanligt över fönstrerna men med den lilla detaljen att du sätter en likadan på motsatt sida av fönstret, dvs undertill. Så att det inte blir speciellt mycket luft mellan och det i sin tur håller springor och ljuset ute. Sy i tjockt tyg.
 
Det blå ska vara själva skenorna eller stängerna snarare och det röda ska vara gardinerna. D8003F15-A8F3-4481-8953-B014285BD49E.jpeg

Edit: Snyggare i verkligheten än på bilden
 
@karamelldrottningen fast jag vill ju gärna ha nytta av de djupa fönsterbrädorna. Med tjocka gardiner framför kommer jag inte åt dem alls. Dessutom blir det väldigt mörkt..
Men varför kommer du inte åt dem det är ju bara att dra dem åt sidan som vilken gardin som helst?
Och mörkret gör att det håller värmen ute. Annars får du hitta nån annan lösning med fläkt, AC eller liknande för att hålla ute värmen
 
Jag använder fönstren att lägga saker i när jag syr. Sybordet står precis framför fönstren. Ska jag hålla på att böka med stora tunga gardiner varje gång kommer jag förmodligen bli knäppare än vad jag redan är.

Är lite inne på @Lovisaleonora tanke, men vet inte hur jag ska fästa allt. Får klura vidare.
 
Jag använder fönstren att lägga saker i när jag syr. Sybordet står precis framför fönstren. Ska jag hålla på att böka med stora tunga gardiner varje gång kommer jag förmodligen bli knäppare än vad jag redan är.

Är lite inne på @Lovisaleonora tanke, men vet inte hur jag ska fästa allt. Får klura vidare.

Senaste stället hade verkligen inte krånglat till det utan satt upp likadana stänger uppe som nere, liknande denna.

http://bbs-design.se/produkt/gardinstang-mac-8014w/#!prettyPhoto[gallery2]/1/

Problemet är ju att den lösningen sluter fönstret som förvaringsplats.
 
Fönsterfilm finns på rusta bland annat.
Jag hade nog varit lat och skaffat duschdraperistång, sån man känner fast mellan väggar, satt en uppe och en nere, nära fönstret. Då kan du fortfarande nyttja fönsterbläcket.
IMG_20190423_183728.jpg
 
Alternativt, köp sun blockout tyg (rosahuset har på metervara) och nåla fast det i väggen/fönstret. Det har jag gjort i mitt sovrum 😅
 

Bifogade filer

  • IMG_20190423_183933.jpg
    IMG_20190423_183933.jpg
    188,7 KB · Visningar: 12
Fönsterfilm finns på rusta bland annat.
Jag hade nog varit lat och skaffat duschdraperistång, sån man känner fast mellan väggar, satt en uppe och en nere, nära fönstret. Då kan du fortfarande nyttja fönsterbläcket.
Visa bifogad fil 28629
Bra idé, tycker jag. Duschdraperistänger är väldigt praktiska. Jag har ett draperi i en dörr som sitter fast med en sådan, samt att jag hänger fleecefiltar eller gardiner (beroende på årstid) innanför pardörrarna på en sådan också. Funkar jättebra :) :up: !
 
Får inte till det med gardiner. Försökt köra men hittar ingen bra lösning. Nånting måste jag göra för det är olidligt varmt därinne! Det sitter nån skena högst upp i varje fönster, kanske går det använda den på något sätt.

Fönsterfilm letar jag efter, det känns som den enklaste lösningen.
I förrådet på landet hade gammelmormor satt två "band" runda styva, plast utanpå, expanderande, med krokar i varje ände. I krokhål i kanten. Under och över fönstret. På dessa träddes en skir vit, veckad, spetsfyrkant, med kanaler i varje ände som då spändes över fönstret. Antar att om det är i syrummet kan du ha gardin uppe hela sommaren. Btw gissar jag att det är solen på taket som värmer egentligen?

Dessa "band" jag pratar om var något typiskt för upphängning av gardiner förr, jag vet bara inte vad man ska kalla dem. Vita, runda, styva, pinnar, men böjliga, krokar i varje ände. Gick att dra ut lite så att de spändes fast. Typiskt för gamla skafferier och torrdass :D

Ah! gardinspiraler, nu läste jag den sista posten.
 
Senast ändrad:
För sovrummet verkar ju persienner vara det perfekta. Sådana som är mörkläggnings och inte släpper igenom ljus.
 
@Badger Ja det kan mycket väl vara taket som värmer på.. Men jag tycker det är extra varmt vid fönstren. Ska införskaffa spiraler och något snyggt tyg till gardiner.

I sovrummet fick vi upp en mörkläggningsrullgardin :up:
 

Liknande trådar

Fritid Håller på att rensa här hemma för att sälja sånt som inte används, och hittade då en låda tyg. Baserat på vad som står på lådan måste...
Svar
4
· Visningar
620
Senast: Rosett
·
Hemmet Vi tänkte ha den här tapeten i hallen + ljusgul färg på en stor vägg i samma hall. Bilden är väldigt missvisande mot tapetens egentliga...
Svar
8
· Visningar
655
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Bison
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 827
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp