Gårdspump

Inte underifrån!
Den gröna pumpen på bilden. Häll i hålet där den smala pinnen går rakt ner från handtaget.
Fast det ska inte behövas om den är tät.

(har något svagt minne av att packningen är av läder?)
Packningen kan vara av läder, ja. Och den behöver användas året runt för att inte torka eller gå sönder. I a f enligt mina gamla sökningar på diverse forum.
 
Vår pump står på en gammal gjuten platta som spruckit på flera ställen. Tidigare fastighetsägare har gjort halvbra lagningar. Vi hoppas på att kunna åtgärda felen bättre.
Den gamla plattan är gjuten när huset byggdes och bär initialer och årtal av husets första ägare, så vi vill verkligen behålla det.

Pumpwn fungerar inte och tidigare ägare har inte lyckats laga packningen. Dessutom är det NÅN (barnet) som stoppat i pinnar, stenar och gräs i alla möjliga och omöjliga hål o skrymslen...
 
Inte underifrån!
Den gröna pumpen på bilden. Häll i hålet där den smala pinnen går rakt ner från handtaget.
Fast det ska inte behövas om den är tät.

(har något svagt minne av att packningen är av läder?)
Såhär ser den ut
 

Bifogade filer

  • USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1625515458413_6817905989283840791.jpeg
    USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1625515458413_6817905989283840791.jpeg
    391,3 KB · Visningar: 50
Här finns det ju ett litet hål ifall man rör på pumphandtaget, är det där man ska fylla på?
 

Bifogade filer

  • USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-912574228.jpeg
    USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-912574228.jpeg
    183,5 KB · Visningar: 50
Packningen kan vara av läder, ja. Och den behöver användas året runt för att inte torka eller gå sönder. I a f enligt mina gamla sökningar på diverse forum.
Då är vår packning med största sannolikhet paj, pumpen har inte fungerat/används sedan vi flyttade in för åtta år sedan.
 
Packningen kan vara av läder, ja. Och den behöver användas året runt för att inte torka eller gå sönder. I a f enligt mina gamla sökningar på diverse forum.
Morfars pump stod långt upp i skogen jag antar att det legat ett torp där en gång i tiden
På sommaren gick kvigor och sinkor på bete och då fick man cykla upp det var nog tre km och fylla vattenkaret
Vintertid var det ingen som använde pumpen men jag tror inte någon packning byttes utan man hällde i vatten och så funkade det :)
Men jag kan minnas fel jag var inte så gammal men jag minns tydligt att man absolut inte fick glömma att spara en halv hink vatten :D
 
Grannen har nog satt den på en gammal brunn, det var ganska vanligt förr innan man drog kommunala vattenledningar att även hus i samhällen hade egen brunn :)
Ja, så kanske det är :)
Mor och far har någon stor betong-grej med lock på på tomten, kanske en meter hög (?) betongcylinder. Är det en brunn? 😅
Försökte hitta liknande på bild men lyckades inte, ska dit imorgon så får fota då!

Finns även en mindre med galler på men där har kommunen nyss grävt så det är nog deras… den är dock i närheten av den stora grejen.
 
Ja, så kanske det är :)
Mor och far har någon stor betong-grej med lock på på tomten, kanske en meter hög (?) betongcylinder. Är det en brunn? 😅
Försökte hitta liknande på bild men lyckades inte, ska dit imorgon så får fota då!

Finns även en mindre med galler på men där har kommunen nyss grävt så det är nog deras… den är dock i närheten av den stora grejen.
Du får skjuta locket åt sidan och titta! En meter låter något högt för att vara en brunn för vatten, de jag sett har varit lägre men det är absolut inte omöjligt.
 
Jag har en grävd brunn på tomten där vattnet ligger kanske 5-6 meter ner Det är tjänligt och när vattnet krånglade inomhus hinkade jag upp vatten med en hink i en longerlina :)
Men jag funderade på att möjligtvis ha ett litet vevhus istället känns som att det borde krångla mindre inga packningar involverade där väl :confused:
 
Bättre sent än aldrig :angel:
Dessa brunnar finns på föräldrarnas tomt, någon som går att använda eller ja, vad är det? :D
(flera bilder)
A21D558C-A647-47EE-AB4A-20077A011B40.jpeg
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
6 167
Senast: Wille
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
345
Senast: Monimaker
·
IT & mobiler Går det att komma i kontakt med Telia utan att ringa dem? Jag avskyr att prata i telefon men hittar inga alternativa kontaktvägar och...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 677
Senast: Hedinn
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
554
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp