Gårdspump

cambodia

Trådstartare
Någon som har installerat en gårdspump (som det verkar kallas)? Hur går det till? Vad kan det kosta? Kan man göra det var som helst?

2E1BA38E-1C3E-4919-8742-A68C04275595.jpeg
 
Det som behövs är en brunn med en vattennivå som inte ligger alltför lågt, skulle gissa max 7-8 m under marknivå. Installationen i övrigt är bara ett vanligt rör ned i brunnen med en bottenventil så med lite händighet fixar man det lätt själv.
 
Även om det inte var det du frågade efter, så tänkte jag påminna om att det finns en del liknande pumpar som mest är tänkta som utsmyckning, som riskerar att frysa sönder om man inte tömmer dem ordentligt innan vintern.

Jag har inte tagit tag i det, men borde också ha nåt liknande för att säkra vattenförsörjningen på gården om strömmen går.
 
Någon som har installerat en gårdspump (som det verkar kallas)? Hur går det till? Vad kan det kosta? Kan man göra det var som helst?

Visa bifogad fil 73025
Med lite tur kan man hitta sådana på gårdsloppisar och second hand. Det behövs oftast bara ny packning för att de ska funka. Funktionen är ju simpel.

...såvida man inte får fågelbon i dem för då blir de inte så användbara sommartid. Men gulliga.... :D
 
Följer tråden med spänning, vi har en gårdspump men det kommer inget vatten ur den.

Det finns vatten nere i brunnen så det är något knasigt med pumpen. Kanske kommer det något tips i tråden som gör att jag blir engagerad igen, kan nog bli lagad vilket år som helst nu 😄
 
Tack för alla svar! Måste inte vara en som på bilden, var bara för att visa vad jag menar :) Men om man inte har brunn då? Och bor i en villa med kommunalt vatten i ett mindre samhälle? Grannen har en sån pump. Man kan alltså inte bara gräva på gräsmattan djupt som f-n?:o
 
Följer tråden med spänning, vi har en gårdspump men det kommer inget vatten ur den.
Det finns vatten nere i brunnen så det är något knasigt med pumpen, vilket år som helst nu ska vi ta itu med det 😄
Min morfar slog alltid i en halv hink med vatten i pumpen för att få pumpen att fungera Gällde att inte glömma att spara en hink :)
 
Min pump ser lite liknande ut som pumpen i TS startinlägg, kan man få i vatten i en sån? 😃
På morfars pump var det öppet där hävstången går upp och ner så där fick man försiktigt hälla i lite vatten en kvarts hink var det kanske men man sparade en halv hink ifall man spillde :)
Såg ut som den på bilden ungefär
 
Tack för alla svar! Måste inte vara en som på bilden, var bara för att visa vad jag menar :) Men om man inte har brunn då? Och bor i en villa med kommunalt vatten i ett mindre samhälle? Grannen har en sån pump. Man kan alltså inte bara gräva på gräsmattan djupt som f-n?:o

Vet du ens om det finns en vattenkälla som ni når genom att bara handgräva?

Edit: nyttigt länk att läsa, möjligen https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/vvs/artiklar/egen-brunn-en-viktig-tillgang/
 
Jag föreslår en slang i stället och möjligtvis en pump som dekoration ;)
Tråkigt ju! 😅 Men kan grannen borde ju nästa hus också kunna?! Tomterna gränsar mot varandra. Det är mina föräldrars hus för övrigt, men det har egentligen ingen betydelse 😁
 
Klart man kan. Men är den gammal så kanske det behövs nya packningar så den är tät - dvs går att få sugeffekt.
Absolut inte rocket sience.
Haha jag fattar inte hur jag ska hälla in vatten underifrån? 😄

Ska se om jag lyckas fixa en bild på den. Min mobil har gett upp skärpan på kameran
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har äntligen fått en ny telefon och har gjort överföringen mellan nya och gamla. Jag har inte satt i nya SIM kortet eller...
Svar
11
· Visningar
351
Senast: sweep
·
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
6 692
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
347
Senast: Monimaker
·
Hemmet I förra veckan installerades äntligen den begagnade diskmaskinen som jag fick för flera år sedan. Första gången jag körde den så betedde...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp