gaser i magen

annaa

Trådstartare
min gammelponny har i flera år haft mycket gaser i magen (konstant). Det verkar inte ha någon betydelse vilket foder han äter, han hade det både när han stod på vanligt hö och hösilage, även på sommarbetet fiser han mycket.

I övrigt verkar magen ok, "högarna" som kommer ut ser helt vanliga ut. Men han fiser verkligen fruktansvärt mycket :crazy:
Nån som har nån aning om vad det kan vara för störning i magen? Eller kan detta vara vanligt på gamla hästar?

Han har ju även två andra bekymmer som inte veterinärerna får rätt på, tänkte att allting kanske kan höra samman. (Han har mycket klåda i samt tidvis svullnad i skapet, men inte infektion. konstiga hudutslag över hela kroppen som ingen veterinär nånsin tidigare skådat). De rvå andra problemen dyker bara upp på hösten/vintern och försvinner under sommarhalvåret.
 
glömde skriva att jag skickat in träckprov på honom och han hade väldigt lite parasiter, så det kan det inte vara heller..
 
Det kan bero på att hästen tidigare har haft mycket iälvsparasiter och att det har gett den dåliga magen.
Kolla över foderstaten en extra gång, ge ex. foderjäst. Örter kan vara effektiva, bland så kan du ge älgört.
 
Foderjäst innehåller B-vit. som hästen själv producerar, men i vissa fall är det inte tillräckligt för att de själva skall klara av bakteriernas balans i magen då kan foderjäst hjälpa.

MVH/
 
Ge äppelcidervinäger!!!! :bump:

Och prova något tarmbalanserande foder, Equilibra eller Blue Chip till ex.

För infektionen i skapet kan du ge några blad mjölon, men inte för mkt. Och håll rent! Spola med vatten är bra, tvätta med såpa är inte bra..... Det är iaf min erfarenhet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 318
S
Hästvård Hej! Jag undrar om det finns någon som har något förslag på vad vi kan ge vår islännig för att minska hans fisande:o?.. Har börjat...
Svar
4
· Visningar
1 133
Senast: jenna85
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 410
Senast: Disen
·
Hästvård hej! Mitt 4åriga halvblod/fullblodssto har på 2-3veckor tappat massor i vikt och muskler. Hon är normalt inte svårfödd - äter gärna...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Tjockistråden 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp