Gått från bomlöst till bomsadel?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Ni som har gjort det, eller ni som har både bom och bomlöst, hur har era hästar reagerat på det? Går de lika bra med båda sadlar?

Sv: Gått från bomlöst till bomsadel?

Jag hade först bomsadel sen bomlöst o nu bomsadel...... Har inte vart några problem. Han har trivts med både och förutsatt att de har passat :smirk: :angel:

Vi rider stot på bomlöst och valacken har bomsadel. I helgen sadlade vi tvärtom. Stot som fick bomsadel får en "bromsande" (hittar inte ordet) effekt i bogpartiet, tar inte ut stegen lika mycket, blir lite stel, går på tå. Hon valde även galopp före trav, men med bomlöst så travar hon full fart efter när valacken galopperar. Valacken funkar också bättre med bomlöst, han hade lite passgång och så men han surar inte lika mycket när man sadlar med bomlöst.

Jag förutsätter att sadlarna passar, annars förväntar jag mig inte att hästen ska reagera likadant ;)

Och hur tycker ni som ryttare att det är? Är det svårare/lättare att rida i bomsadlar nu när ni har haft bomlöst?
När jag har provat bomsadlar tycker jag det är ganska obekvämt om jag jämför med Torsion och FF. Båda är ju så mjuka... Dessutom tycker jag det är ganska bekvämt att ha så mkt plats som jag har i Torison. :D

Nä, det var ju mitt delemma att jag (med hjälp av 2 sadelutprovare (bl. a. Sonja Pålsson)) inte kunde hitta sadlar som passade, det var orsaken till att jag köpte en bomlös. Men eftersom att vi hoppar ibland så behöver vi bomsadlar, så de vi har nu är de som passade bäst.
Jag funderar på att köpa en bomlös till, men just nu tryter kassan.

Bomlöst är klart skönare!:love:
Mitt sto hatar när man rider lätt (hon blir stressad då) så jag sitter ner i sadeln hela tiden och då slår bomlösa helt klart bomsadeln. För att sitta ner i sadeln (i trav) på långritter odyl i en bomsadel ÄR INTE skönt.

Jag red in ett antal unghästar i somras i en Torsion. När jag sedan testade bomsadlar på dem blev de stummare i rörelserna, någon sköt rygg och en tom bockade lite!

Min egen häst blev det skillnad på direkt när jag bytte till bomfritt. Redan på provridningen! Såpass att säljaren blev intresserad av att köpa sadeln jag hade med mig. Han hade en bred (dyr :p ) dressyrsadel som såg ut att ligga ok, men var väl lång. Vi bytte till en ST Gaiter under provridningen och han gick mycket bättre! Han blev mer avslappnad och tog ut steget bättre med gaitern.

Har sedan testat dessa på honom:
Torsion dressage,
ST Gaiter& Espaniola
Kari Flex
Samt Ultra flex relvas som är en bladsadel med flexibla ortspetsar.

Har sålt min Torsion och beställt en Kari Flex, och när jag får råd kommer jag antagligen att köpa en Gaiter eller dressage. (från Star trekk) Skulle vilja ha en Espanola också men det finns ju gränser för vad man har råd med. ;)

Det har fungerat så bra med bomfritt för min del, och jag har bara märkt positiva effekter av det så jag ser ingen anledning att lägga någon stum sadel på min hästs rygg. Jag upplever bomsadlar som väldigt stumma och obekväma nu när jag blivit bortskämd med flexibla sadlar. Jag tycker att det känns svårare att påverka hästen genom en bomsadel, och jag har defenitivt svårare att känna hur de jobbar genom en hård sadel.

Senaste bomsadeln jag testade var Stübben Maestoso som ansågs som close contact och "mjuk" i sitsen.

Jag tror inte på hårda sadlar längre. Med tanke på att det blivit så stora skillnader på de hästar jag provat bomfritt på som tidigare gått med bomsadlar. Visst, många hästar har felsittande bomsadlar, men alla har inte haft det, och jag har ändå känt skillnader i rörelsemönstret. Framförallt att de tar ut stegen bättre och lättare höjer ryggen. Det är nog bevis för mig.

Det låter ju inte så bra...
Jag ska ju ha kvar min Torsion, men jag tänkte skaffa en bomsadel för hoppning... Jag var ju hoppfull med STn, men den kändes inte bra, så jag får helt enkelt ge mig ut igen och kolla efter bomsadlar. Men jag är lite rädd att hästen kanske inte accepterar hårdare sadlar efter att han har ridits med Torsion. De bomsadlar jag har provridit nu har iofs inte legat bättre än okej, men jag är ändå rädd för att han inte kommer gilla en passande bomsadel heller.

Jag hade från början bomsadel men har för ett tag sen bytt till bomlös och hästen tycker om bomlöst mycket mer än bomsadel. Han tycker om den mycket och det gör jag med:D Man sitter så grymt skönt i den men det värsta är att man inte kan hoppa ju :cry:

Det är skitsvårt att rida i bomsadel numera. Man sitter så högt och på travaren , som har ganska skumpig trav, klarar jag inte av att sitta kvar på , hehe. Jag måste ha bomlösa då annars är det kört. Fast det gör ju inte något, tycker jag eftersom jag föredrar det bomlösa... När jag fått ihop pengar ska jag köpa bomlöst till travaren oxå.

Jag rider i bomlöst, förutom vid hoppning, och hästen bryr sig inte vilken sadel han har på ryggen, han går lika bra med båda. Jag upplever inte heller några svårigheter vid sadelbytet. Kanske att jag får lite ont i sittbenen efter att ha ridit i den hårda bomsadeln jämfört med "fåtöljen".

Min pålle bryr sig inte särskilt om vad jag lägger på ryggen, så länge det passar någorlunda. Men jag har faktiskt inte ridit honom så mkt att jag kan säga att jag märker några tydliga skillnader på honom mellan bom och bomlöst. Allra bäst verkar han dock gilla ridgjorden med många lager mjukt å ulligt under rumpan på mig...

Här svarar jag urdåligt på din fråga, men vad jag vill säga är att hästar är nog olika känsliga i sin rygg och mer eller mindre petiga med att det ska kännas "som det brukar". Bara att pröva! ;)

Fick reda på att ÅF för Arabiansadlar (som min häst gillade i somras när jag provade en) har några beg inne, och otålig som jag är kan jag inte vänta... Så jag ska nu åka till Jönköping för att provsitta och ev låna hem...

Håller ni tummarna för att det finns en sadel i rätt bomvidd? ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Fick reda på att ÅF för Arabiansadlar (som min häst gillade i somras när jag provade en) har några beg inne, och otålig som jag är kan jag inte vänta... Så jag ska nu åka till Jönköping för att provsitta och ev låna hem...

Håller ni tummarna för att det finns en sadel i rätt bomvidd? ;)

Du är en lika sadelgalning som jag! :angel: Klart jag håller tummarna! Vad roligt om du hittar nåt!!! :bump: :bump: :bump:

*host*... Jag har just nu lånat hem en sadel som är värd över 17000...
OMG!
Och jag har fallit för hoppsadlarna och det underbara buffelskinnet... :angel: Sadeln ska provas imorgon... Dock hade hon bara för smala hoppsadlar inne så jag fick med mig en Arabian Sylvan (allround typ)...

Jag har iaf bestämt mig för att om sadeln passar ska jag ha buffel på vulster och i sätet och ha buffaloprint på lillkåpan och kåpan, antingen havanna i sätet och på vulster och svarta kåpor eller helt svart. Vet inte än. Sadeln kostar iaf 17100 + minst 900 för att hon ska köra 20 mil och måtta hästen och det tar minst 8 veckor i lev tid... Men det kan det väl vara värt ;)
Om jag bara ska ha vanligt skinn kostar den 14500. Men... Jag vill nog ha buffel :D

Just det... Tog med en bomvinkel till henne med som jag fick fixa snabbt idag, och hon mätte min häst till 105. (?) När jag fick hem sadeln jämförde jag med Globusen, och den är bredare, men Globusen är för smal. :confused:
Får se hur det ser ut imorgon, men jag kanske tog måtten för högt upp på manken? Men skulle ju kännas pissigt om jag kört 40 mil i onödan...

Tänk om den inte passar en månad efter du fått den då??:eek: Då måste den ha sjunkit i värde va?

Hähä! Förstår att du är i ett rus just nu... :angel:

Buffelskinn är ju bara så härligt! Kan bara önska dig lycka till med provningen imorrn och hoppas på att det blir riktigt kanonbra till slut! :banana: :banana:

Borde gå å sova nu... ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 237
Senast: iNHALE
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 900
Senast: Görel
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka