Sv: Gått från bomlöst till bomsadel?
Jag red in ett antal unghästar i somras i en Torsion. När jag sedan testade bomsadlar på dem blev de stummare i rörelserna, någon sköt rygg och en tom bockade lite!
Min egen häst blev det skillnad på direkt när jag bytte till bomfritt. Redan på provridningen! Såpass att säljaren blev intresserad av att köpa sadeln jag hade med mig. Han hade en bred (dyr

) dressyrsadel som såg ut att ligga ok, men var väl lång. Vi bytte till en ST Gaiter under provridningen och han gick mycket bättre! Han blev mer avslappnad och tog ut steget bättre med gaitern.
Har sedan testat dessa på honom:
Torsion dressage,
ST Gaiter& Espaniola
Kari Flex
Samt Ultra flex relvas som är en bladsadel med flexibla ortspetsar.
Har sålt min Torsion och beställt en Kari Flex, och när jag får råd kommer jag antagligen att köpa en Gaiter eller dressage. (från Star trekk) Skulle vilja ha en Espanola också men det finns ju gränser för vad man har råd med.
Det har fungerat så bra med bomfritt för min del, och jag har bara märkt positiva effekter av det så jag ser ingen anledning att lägga någon stum sadel på min hästs rygg. Jag upplever bomsadlar som väldigt stumma och obekväma nu när jag blivit bortskämd med flexibla sadlar. Jag tycker att det känns svårare att påverka hästen genom en bomsadel, och jag har defenitivt svårare att känna hur de jobbar genom en hård sadel.
Senaste bomsadeln jag testade var Stübben Maestoso som ansågs som close contact och "mjuk" i sitsen.
Jag tror inte på hårda sadlar längre. Med tanke på att det blivit så stora skillnader på de hästar jag provat bomfritt på som tidigare gått med bomsadlar. Visst, många hästar har felsittande bomsadlar, men alla har inte haft det, och jag har ändå känt skillnader i rörelsemönstret. Framförallt att de tar ut stegen bättre och lättare höjer ryggen. Det är nog bevis för mig.