Gått från bomlöst till bomsadel?

Sv: Gått från bomlöst till bomsadel?

...Man kan ändra bomvidden på Arabiansadlarna, alltså behöver jag inte s'lja den bara för att hästen växer ur den. Skulle aldrig falla mig in att köpa en sadel för 18 000 med alla kostnader som hästen växer ur efter några veckor.... Om jag beställer en beställer jag en som är lite för vid med så jag kan ha en pad under så länge.

Geisli:
Och det här lädret.. så oljigt... Så underbart! Ska ta bilder på den imorgon.. (haha, vem hade kunnat tro det, att JAG av alla människor skulle ta bilder på en ny sadel ;) Det är väl mer regel än undantag...)

Diabolical_Kitten skrev:
Geisli:
Och det här lädret.. så oljigt... Så underbart! Ska ta bilder på den imorgon.. (haha, vem hade kunnat tro det, att JAG av alla människor skulle ta bilder på en ny sadel ;) Det är väl mer regel än undantag...)

Hihi, ska bli kul att se dyrgripen! Sedan jag kom på hur man gör för att visa bilder, så vet jag inte HUR många bilder jag tagit och lagt ut... på sadlar och annat... Det är så fascinerande att man kan fota å visa bara på några minuter. :bow: Tänk hur det var för bara nåra år sedan! :o Kunde ta flera veckor innan man själv fick se sina fotografier.......typ...nu MÅSTE jag sova.... :D

Så var det för mig med... Så fort jag märkte hur digitalkameran fungerade så har jag säkert fotat min häst varje vecka... :o Jag har ju bara en bråkdel av alla kort på min hemsida, jag har säkert 1000 kort till på min dator på min häst och mina kaniner.

Jag vill inte till skolan nu, jag vill prova sadeln ;) Så otålig jag är ;)

Jag har en FitForm!:love:

Du vet ju min historia. ;)
Jag har ju inte gått från passande bomsadel till bomlös utan från hiskeligt opassande bomsadel till bomlös så det är klart att det blev skillnad på hästen, men nu ska jag alltså gå från bomlös till bomsadel.

Helt enkelt för att (tar det igen :angel: ) JAG rider bättre i en bomsadel, och således går hästen 100 gånger bättre. Jag kände ingen skillnad på honom i den passande bomlösa (Torsion) och den rel. opassande JR som jag red i på en kurs några gånger (den var lite för böjd och fel bomvidd) förutom att han inte skrittade fram lika villigt (men som sagt passade ju inte sadeln). Men eftersom JAG satt så mkt bättre, kunde balansera upp mig så mkt bättre så blev han mkt mer välbalanserad och nöjd (fyrtaktade inte lika mkt i galoppen osv, något han alltid gjort i bomlösa pga MIG). :) Något jag aldrig hittat i en bomlös, eftersom de inte kan uppfylla MINA krav, hästen hade alltså inget emot dem men kunde inte gå bra pga idiotmatte. :o

Nu drömmer jag om en passande bomsadel som jag kan rida ännu bättre i. :love:

(det mesta här kan du ju utantill nu tror jag menmen.. )

Diabolical_Kitten skrev:
*host*... Jag har just nu lånat hem en sadel som är värd över 17000...

Haha, i höstas lånade jag hem en sadel med nypris på 25 000 kr. :o :p

Min häst som hade haft en Knights bomlös på sig och sedan tillfälligt bytte vi till en Griffin som passade honom.
Första gången med sadeln så gick han med snabbare och kortare steg och var spänd, gillade inte sadeln alls.
Men efter 1 vecka så började han slappna av och vi använde den i 2 månader och han gick fint i den tills han växte ur den och sedan köpte jag en bomlös FF och då gick han ännu finare än vad han gjort i Knightsen och Griffinen så då hade man hittat rätt.

Jag själv tyckte det var hemskt att byta ifrån bomlös till bomsadel iallafall i skritten då man satt ner...stackars rumpa...

Jag har ju efter en period bomlöst provat ut en bomsadel, och varierar ganska frisk nu med.

INGEN skillnad - alls. I den sadel som VERKLIGEN passade. Däremot så märkte jag 'små tecken' på att bomsadeln inte var riktigt bra tidigare/lättare än innan jag hade ridit på bomlöst.

Men han har från första steget i HUbertusen känns EXAKT lika bra som i bomlöst!

Det LÄSKIGA är att jag känner hans ryggaktivitet lika bra i H:n som i bomlöst..scary..

Däremot så min RUMPA tyckte inte om provridningen av en miljons adlar, och 99% av dem kändes efter FF.en som rena plankor. Däremot så Hubertusen är mjuuuuuuk och skön :love: Och var det redan direkt.

Sålänge jag inte skrittar långa sträckor så reagerar min kropp inte mellan bom eller bomlöst heller (långa sträckor skritt och jag får ont i ryggen av bomsadel, men inte bomlöst). Utan det är mest attd et är som att sitta på en dunkudde i FF:en och en 'vanlig kudde' i H:n..

Så, V fungerar precis lika bra i bomlöst som i Hubertusen. Däremot de bomsadlar som låg NÄSTAN utmärkt, där kände jag skillnaden, trots att hästen signalerade att den passade (galoppen fungerade etc) så kände jag att han inte var lika 'mjuk och fin', men vi talar nyanser. Innan bomlöst hade jag antagligen inte märkt det.

Tagit några bilder ännu?
Har du någon länk till hemsidan med sadlarna? Vad heter märket exakt?

Märket heter Lovatt & Ricketts och de har ett dotterbolag som heter Arabian Saddles, men det är precis samma märke, bara ett annat namn.

Kolla in min tråd om Arabian så hittar du alla bilder...

Samma är det här, innan bomlöst hade jag nog inte märkt en del av sakerna jag märkte vid provridningen av Arabian igår... Vet inte riktigt hur jag ska göra nu..

Red in hästen i somras och han har hela tiden haft sadeltvång, så varje gång jag suttit upp har han första 50 meterna från gården gått med ganska spända steg och skjutit rygg litet grand - tills jag provade bomlöst! Inte en tillstymmelse till obehag utan tar ut steget från första början och är avslappnad i ryggen. SUPER!

Jag rider en del i en kompis Barefoot samt har haft en Albion Legend och en Wintec CC till min häst (och har provat ca 37 andra sadlar innan dess). Ingen skillnad på henne så länge bomsadlarna ligger bra. Tyvärr gör ingen av dem det längre :( Min Albion har jag sålt och Wintecen ryker snart också för den ligger skumt och jag trivs inte i den *sucka*

Hon tappar också galoppen det första som händer när sadeln inte passar.

Så nu har jag tagit hem en begagnad Crown Regal dressyrsadel på prov och hoppas vid Gud att den ska passa...:angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 237
Senast: iNHALE
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 900
Senast: Görel
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka