Gått ner i vikt

Maris_

Trådstartare
Vår ena kisse, hane, kastrerad, 3 år gammal har alltid varit stor och kraftig. Han har nu minskat i vikt. Inte så att han är mager, men lite tunn kanske. Den andra katten är ungefär som den alltid varit. "Smala" kissen äter som vanligt. De är innekatter båda två och får torrfoder från royal canin för kissar med känslig mage.
Kan det vara mask trots att de är innekatter? Borde inte båda ha det då, eller kan de drabbas olika? Vi har nu idag börjat avmaska dem. Hur lång tid märker man skillnad på? Vad kan det vara om det inte är mask?

/ Maris

Sv: Gått ner i vikt

Om det inte blir bättre av mask eller om det kommer igen tycker jag du ska åka in och kolla njurarna och ta diabetesprov. Nått är det iaf, dom ska inte tappa i vikt.

Dricker han ordentligt? Dricker han för mycket? Ingen blinkhinna framme?

Ja får ta och göra så! Hur lång tid bör man ge maskmedlet en chans, så att säga?

Jag tror att han dricker normalt, har inte tänkt på något avvikande iaf! Vad är blinkhinnan?

/ Maris

Blinkhinnan är när det kommer ut en vit hinna framför ögat. Om man drar isär ögfonlocken på en katt som sover så ser du en vit hinna. Den kan komma fram i vaket tillstånd, det tyder på att nått är fel. Men det är inte alltid den dyker upp.

Det är alltid svårt att veta hur lång tid det tar. Jag är ju lite paranoid nu eftersom jag precis förlorat en katt i njursvikt, och hon tappade i vikt i 3 omgångar innan jag åkte in och kollade henne. Vänta några veckor och se om han ökar igen. Kanske om du kan väga honom en gång i veckan, så du ser om han fortsätter gå ner eller om han börjar gå upp igen.
Håll koll på drickandet, normalt är 2-3 dl/dygn. Och om du kan så kan du kolla kisset också, om det luktar som det ska eller är utspätt.

Händer inget så tycker jag du ska åka in, bättre att ta det säkra före det osäkra och kunna räkna bort saker. Viktnedgång är typiskt för både diabetes och njurfel, men behöver ju inte vara nått av just dom.

Tror det är liten risk att det är mask, och tycker att du inte ska vänta flera veckor med att kolla upp tex njurarnas funktion. Det kan betyda skillnaden mellan att fixa upp det, och att inte klara ut det. Skulle det vara något sådant, så ger man ex särskild kost som skonar njurarna. Det är många katter som snabbt förbättrar värdena med riktig behandling. Så vänta alltså inte utan ring och beställ tid för blodprovstagning, då det kan gå rasande snabbt utför.

Kolla upp framför allt njurarna, men även diabetes, lever och sköldkörtlarnas arbete. Håller tassarna att det inte är något allvarligt!

Så, vi ringde vetten idag! Vi ska dit om en vecka, så får vi se vad hon tror!

/ Maris

I morgon är det dags! Jag är nervös, tänk om det är något allvarligt!

Jag kom att tänka på en sak, han slickar ofta på plast! Påsar, tangentbord, allt som är plast! Kan det vara symptom på något? Äter kartonger gör han oxå, men det kanske är mer "normalt"?

Vad gör man om det är diabetes? Eller njursvikt?

Håll tummarna i morgon!

/ Maris

Att slicka på plast vet jag fler som gör, snarare ett stereotypt beteende än nått man behöver oroa sig för.
Har den diabetes kommer du få ge insulinsprutor varje dag. Ev. 2 ggr/dag. Resten av kattens liv.
Har den njursvikt så måste den gå på specialfoder som innehåller mindre protein. Finns hos veterinären eller om du vill göra eget.

Mina föräldrars katt har diabetes, syrrans hade också, men henne fick dom tyvärr ta bort eftersom hon dessutom var allergiker mot nått dominte kunde spåra. Allergi behandlas oftast med kortison, men det går inte att ge en katt som får insulin kortison.

Jag har bara en kort erfarenhet av njursvikt. Han behandla min älskade huskatt 1 månad innan hon tyvärr fick tas bort för att njurarna lade av helt. Men jag vet många som har haft sina njursjuka katter flera år. Sålänge man ger dom rätt foder så brukar dom klara sig många år.

Sådär, nu är vi hemma igen och alla mår bra och är glada! :)
Vetten tyckte inte att han var så mager och trodde inte att det var något allvarligt. Vi ska prova att ge fetare mat och se vad som händer och sen komma tillbaka om en månad igen. Inga prover togs idag utan hon tyckte att vi skulle avvakta. Det visade sig att han vägde 4,8 kg vilket ju inte är så lite. Men han har varit större förut. :angel:

Tänkte höra på tips om kattmat! De får i dagsläget RC sensible 33, mest för att lillkissen har känslig mage. I de djuraffärer jag kollat runt så verkar det vara det fetaste. Vetten rekomenderade även Specifik tror jag det hette, så det har vi fått provförpackningar på. Våra kissar är dock väääldigt kräsna, men vi får väl se om det går ner. Finns det nån annan fet mat? De får ca 50 gram RC 33 var om dagen i dagsläget, man skulle ju kunna höja dosen kanske, fast o andra sidan så brukar det alltid vara lite mat kvar när vi fyller på, så jag vet inte om vi tjänar något på det?

/ Maris

Vad skönt :bow: :bow:
Min tjockis har också tappat i vikt -vi var också hos veterinären och det visade sej vara en kombination av bra med motion (hade han inte som ensamkatt :smirk: ) och tappning av vinterpäls så han såg mycket smalare ut :D .. nu är han normal för sin längd :D (långa ben och grov benstomme samt en allmänt högrest och långdragen typ min stora katt).

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 336
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 863
Senast: Sassy
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 140
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka