Ge bröstmjölk på flaska...

P

Piffelina

Ni som gjorde detta, när började ni med det?
Min lilla är 10 dagar idag och amningen funkar kanon. Inga problem alls. Jag har läst att man inte ska börja för tidigt med detta pga "tuttförvirring", men vad som stämmer eller inte vet jag inte. Så nu e jag nyfiken på hur ni andra gjorde.
När ni började med att pumpa ur och ge på flaska, skapade det några problem med amningen då? Jag vill verkligen inte förstöra amningen.
 
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

Vi provade första gången när sonen var 7 veckor. Jag var skitnervös för att det skulle "ställa till" något. Men det gick utmärkt för oss. Han har dock inte fått flaska så ofta och den är inte LIKA populär som bröstet. Men den duger och fungerar när/om så krävs.

Det är bara att prova, men vänta lite längre än bara 2 veckor tror jag nog är bra...
 
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

Endel påstår att det inte har någon betydelse alls. Fråga på BVC vad dom tycker om det.
 
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

Sam fick ersättning redan 3dje dagen, han var så jäkla hungrig och bara skrek och min mjölk hade inte kommit. Sen när han var en vecka gammal började jag pumpa ur och ge för jag var såååååå sårig. Pumpade i tio dagar heltid och sen började jag sakta med bröstet igen. Sam var nog lite förvirrad, han sög in läpparna istället för att flippa dem utåt, så det var inte helt lätt. Om jag tog loss för att ta nytt tag så blev han sketaarg.

det tog ganska lång tid innan han fick rätt grepp igen. Men ska man bara ge någon enstaka gång kan jag inte tänka mej att de blir förvirrade.
 
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

Rasmus var några veckor gammal och det för jag skulle på Globen, vi testa en gång hemma.

Jag samlade bara upp överflödig mjölk i en såndär kopp och när jag åkte iväg fick han det + lite ersättning.

När han var 3 månader så slutade jag helamma och det var inga problem det heller och ibland fuskade jag och amma på dagen också.

Men sen när vi började med gröt så började han välja bort amningen. Flaskan får han fortfarande mellan måltiderna men på morgonen är det gröt som gäller, inget mys och ligga och amma i sängen/soffan här inte!!
 
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

Tack alla för era svar !!

Vi ska till BVC på onsdag så jag ska passa på att fråga vad de tycker. Men jag ska nog vänta några veckor till ialla fall. Jag har ingen anledning till att behöva ge på flaska nu, men jag vill ha den möjligheten sedan för att min mamma ska kunna vara barnvakt över natten så vi får chans att sova ut någon gång då och då.
 
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

Erik fick ersättning redan på BB, men då fick han dricka ur kopp. Sen började jag pumpa lite efter ett par dagar och då fick han den mjölken i flaska. Försökte amma när vi kom hem, men hade såna onda sår och mådde jättedåligt varje gång, så jag tog ett uppehåll på ungefär en vecka. Pumpade och gav i flaska under den tiden.
Sen började jag amma igen och då gick det plötsligt kanonbra! Han har haft lite problem med taget till och från, men allt som allt tycker jag att det gått riktigt bra. Han har ju fått både flaska, bröst och napp och verkar inte speciellt förvirrad ändå.;)

Vill nog påstå att för min del var pumpen räddningen. Utan den hade det nog inte blivit någon amning alls.
 
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

Min kompis tyckte också det var praktiskt att kunna ge flaskan ibland och började ganska tidigt. Det gick jättebra, pappan fick knyta an och ge kvällsmål och så. Sen en dag så tvärvägrade barnet flaskan och har gjort sen dess. Han är nu nio månader och äter ju vanlig mat också, men flaska tar han fortfarande inte. Så det beror nog helt på barnet, vad de vill och hur tjuriga de är ;)

miss_kala, låter som om vi haft samma problem typ, jag älskar min pump, den räddade mitt liv. Det gjorde ont rakt igenom bröstkorgen när jag ammade, jag grät varje gång.
 
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

Ja väldigt lika! Grinade varje gång jag också.. fruktansvärt ont. Nästan så jag blev arg på min stackars lilla bebis..! :( Men jag är väldigt glad att det fungerade till slut ändå, för jag skulle inte velat vara utan amningen. Det ger ju en närhet som inget annat kan ersätta.
 
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

vi gav utpumpat på flaska några gånger/v typ andra veckan. Inga problem, hon fick ju tutten också, så ingen förvirring här! Ville att pappa skulle få mata också :)
 
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

Från ca 2 veckor började vi med flaska. Han får det 1-4 ggr per dag. Han är väl 11 veckor nu och fortfarande så går det bra. Mest snuttar han på flaskan när jag ammat och ammat och inte orkar mer eller om vi åker bort.
 
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

Personalen på BB (vet ej vilka som var barnmorskor/sköterskor etc) gav sonen flaska efter bara någon dag, dom gav honom lite ersättning. Trots det har amningen gott kanon ända sedan början!

Han ville visserligen inte äta ur flaskan om jag höll i den på BB, men om någon annan matade så åt han gärna ur den.
 
Senast ändrad:
Sv: Ge bröstmjölk på flaska...

Det är olika på olika barn och man kan aldrig veta innan hur det blir.

Alla mina tre har fått både tutte och flaska från början (och napp) och ingen hade nån förvirring. Men det finns andra som det inte går lika bra för.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
571
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
968
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
682
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 511
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp