Ge mig förklaring på detta!!!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tiba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 669
T

tiba

Många jag pratar med vill att hästen ska tugga på bettet när man rider. Okej, säkert delad mening. MEN...
Sen spänner man åt en nosgrimma. Vilken sort det är spelar ju inte nån större roll eftersom hästens tänder sitter en bra bit upp och inte bara nedanför bettet.
Tugga på bettet, spänn nosgrimma. PROVA
Lägg pekfingrarna på er själva där en nosgrimma ligger och tugga Kan lova att ni biter er i kinden.
Bara en tanke jag har...

Sv: Ge mig förklaring på detta!!!!!

Trollslända skrev:
Intressant tanke :bow:

Visst är det!!
undra hur hästen har det om vi stoppar in tjocka bett i munnen oxå.
Aj, Aj

Jag har inte hört så många säga att hästen ska tugga på bettet men däremot suga på det :D

Dels, så vill man inte att hästen ska tugga på bettet.
Och sen, är det bara den engelska nosgrimman (och aachenen då förstås) som ligger emot några tänder, och det är därmed bara med den som det finns risk att hästen biter sig i kinderna.

Jag kollade min hästs mun senast idag, då jag har ridit mycket med en engelsk på senaste, och han var hel och fin och rosa i munnen. Inga sår där inte.

Men remont nosgrimman då? Den ligger juh inte över kindtänderna.

Men det är ju inte bara kindtänderna som en häst kan bita sig med det finns ju fler.
Remont och snokremmen är ju väldigt hårt åtdragna nertill. Skulle ni vilja ha en rem där själva.
Vill att folk ska tänka efter och inte bara göra som alla andra gör.
En häst går ju att rida lika bra utan nosgrimma, utan bett osv.
Att en nosgrimma skulle hjälpa så att en häst inte "sticker" då har det blivit nått fel i inlärningen. Det är min mening.
Om en häst springer och gapar så drar man åt nosgrimman. Kanske är det bettet som inte hästen gillar eller så enkelt att handen som håller tygeln kanske borde fundera lite.
Många gånger sätter man på hästen en sorts utrustning för att man ser
andra ha det. Allra mest efterliknar man ju alla våra toppryttare.
Alla vill köpa det dom har.

Fundera och tänk. Vet att vi alla har olika uppfattningar om olika saker. Ta det som ni själva anser är bäst. Man blir aldrig fullärd. Man lär sig hela livet.

min häst har då sldrig haft sår i munnen (kollas varje halvår av tandläkare)
han har gått på både aacen och engelsk men inte speciet hårt åtdragna

Men det är ju inte bara kindtänderna som en häst kan bita sig med det finns ju fler.
Remont och snokremmen är ju väldigt hårt åtdragna nertill.

En rätt spänd nosgrimma, i detta fall remont förorsakar inte bettskador. En rätt spänd remont, då skall man kunna få in 2 fingrar mellan nosryggen och nosgrimman. Som du förstår ger det en ganska stor frihet även för en hästmun, tugga kan de men å andra sidan brukar inte jag servera maten samtidigt med arbetet.

En häst som är tillfreds med bett och ryttarens hand, suger på bettet. Börjar hästen tugga, bör man se över munstatus i sin helhet.

tiba skrev:
Att en nosgrimma skulle hjälpa så att en häst inte "sticker" då har det blivit nått fel i inlärningen.

Nosgrimman hjälper inte, däremot tror jag nog att min häst skulle sticka iväg om jag inte hade något bett.
Så min häst går iaf inte "att rida lika bra utan bett".

Boj skrev:
En rätt spänd nosgrimma, i detta fall remont förorsakar inte bettskador. En rätt spänd remont, då skall man kunna få in 2 fingrar mellan nosryggen och nosgrimman. Som du förstår ger det en ganska stor frihet även för en hästmun, tugga kan de men å andra sidan brukar inte jag servera maten samtidigt med arbetet.

En häst som är tillfreds med bett och ryttarens hand, suger på bettet. Börjar hästen tugga, bör man se över munstatus i sin helhet.

Vad är rätt spänd nosgrimma...vem har bestämmt 2 fingrar.

remonten ska ju knappast vara hårt spännd inte den nedre nosremmen heller, har fått lära mig att remontnosgrimman alltid ska vara ngt lösare än vanliga nosgrimmor.

tiba skrev:
Remont och snokremmen är ju väldigt hårt åtdragna nertill. Skulle ni vilja ha en rem där själva.
Vill att folk ska tänka efter och inte bara göra som alla andra gör.
Att en nosgrimma skulle hjälpa så att en häst inte "sticker" då har det blivit nått fel i inlärningen. Det är min mening.
Om en häst springer och gapar så drar man åt nosgrimman. Kanske är det bettet som inte hästen gillar eller så enkelt att handen som håller tygeln kanske borde fundera lite.
Många gånger sätter man på hästen en sorts utrustning för att man ser
andra ha det. Allra mest efterliknar man ju alla våra toppryttare.
Alla vill köpa det dom har.

Fundera och tänk. Vet att vi alla har olika uppfattningar om olika saker. Ta det som ni själva anser är bäst. Man blir aldrig fullärd. Man lär sig hela livet.

Det är nog inte många som spänner åt sin nosgrimma till den graden. Hur skulle en häst kunna bita sig i nånstans med en remontgrimma?
Det är inte heller många toppryttare som har remont.,
En pullargrimma ger storrörelsefrihet.

Sen är det ju den uppfattningen du har, och du tillhör den som helst skulle se att alla hästar sprang fritt på prärien. Men en del hästar kan behöva vissa skydd, och en del har man inte haft från början och då är det svår att få bort inövade vanor som verkligen satt soig djupt.

tiba skrev:
Vad är rätt spänd nosgrimma...vem har bestämmt 2 fingrar.

Det handlar inte om vem som har bestämt, utan vad man konstaterat. Och då främst veterinärer och tandläkare, just i detta fall Torbjörn Lundström som har stor erfarenhet av hästmunnar.

Remont är den nosgrimma som man främst rekommenderar till unga hästar, när nosgrimma används. Den är snäll, och ger hästen en munfrihet som inte någon annan nosgrimma kan erbjuda. Detta förutsätter förståss att utrustningen är rätt använd, och inte används som någon slags ihopsnörningsapparat.

Felaktigt använd utrustning är väl den största orsaken att hästen faktiskt får skador, inte utrustningen i sig.

Just aschen nosgrimma är väl den som ger den största andelen bitskador, i de flesta fall beror det på att man spänner nosgrimman felaktigt i andra färre fall är denna nosgrimma inte tillämplig på just den hästen.

Tack för bra inlägg! Min förra häst, 21 år, var hos hästtandläkare för en tid sedan. Han fick mycket beröm för sina fina tänder. Det var ytterst sällan hästtandläkaren fick se så gamla hästar som inte hade betselskador.

Det där varierar säkert från häst till häst av naturliga skäl och vi kanske bara hade tur. Eller så beror det på att hästen alltid har ridits med löst spänd engelsk nosgrimma som mest har suttit där för syns skull. Kusen har alltså inte ridits med vare sig remont- eller aachengrimma och de senaste 10 åren med ett ganska smalt tränsbett. Han har även ridits mycket med repgrimma eller sidepull på senare år.

Men ärligt talat. Bara för att man har en nosgrimma behöver man väl inte dra åt den för kung och fosterland!? :crazy:

Henchen skrev:
Det är nog inte många som spänner åt sin nosgrimma till den graden. Hur skulle en häst kunna bita sig i nånstans med en remontgrimma?
Det är inte heller många toppryttare som har remont.,
En pullargrimma ger storrörelsefrihet.

Sen är det ju den uppfattningen du har, och du tillhör den som helst skulle se att alla hästar sprang fritt på prärien. Men en del hästar kan behöva vissa skydd, och en del har man inte haft från början och då är det svår att få bort inövade vanor som verkligen satt soig djupt.

Anledningen till att inte remonten är vanlig längre har med modet att göra och inget annat! På 70-talet var den inne och nu är den ute. Precis som att det är inne med fårskinns paddar.

MercedesBenz skrev:
Jag har inte hört så många säga att hästen ska tugga på bettet men däremot suga på det :D
Kan hästen få skum i munnen om den suger på bettet eller får den det bara när den tuggar?

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: WildWilma
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 979
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V