Ge mig lite hopp!

Svarar ”alla”. Han läser bra, utan några helst problem. Det säger skolan också. Däremot har han svårt att återberätta vad det är han läst, eller förklara varför den gjorde si och så. Han har svårt att skriva däremot, skriver med ganska stor text, och kan inte skriva ”fint”. Blandar ibland små och stora bokstäver.

Han har haft/har speciallärare, speciellt när han var i lilla rummet. Då var det mellan 1-4 elever och speciallärare som undervisade, men det slutade som sagt fungera där. Sonen gjorde uppror och ville vara med resten av klassen. Idag har han en resurs han går till någon dag/lektion i veckan, men han uppvisar ibland beteende där inne som vi inte alls känner till hemma, höjer rösten, blir arg, och är rent ut sagt ”uppkäftig” mot resursen. Han frågar ofta varför han ska göra saker hos henne, och att han inte vill, sen kan han kasta sig på golvet och gå runt i rummet och plocka med allt.

Varken hos mig eller pappan så har vi ALDRIG sett honom så, tvärt om så är han väldigt mild och nästan försiktig hemma.

Läxor hem har han inte alls nu, läraren och specialläraren anser att det skulle tappa gnistan helt för honom, men vi försöker blanda in lite matte och skrivning i vardagen, tex skriva inköpslistor och räkna grejer.

Då han haft läxor har han försökt slingra sig ur det, gråtit, och sagt att han inte kan, men när vi väl får fart på honom så kan han visst. Däremot så måste någon alltid sitta med.
Har han telefon/padda? Finns många bra matteappar som han/ni kan ”leka” med :)
 
Svarar ”alla”. Han läser bra, utan några helst problem. Det säger skolan också. Däremot har han svårt att återberätta vad det är han läst, eller förklara varför den gjorde si och så. Han har svårt att skriva däremot, skriver med ganska stor text, och kan inte skriva ”fint”. Blandar ibland små och stora bokstäver.

Han har haft/har speciallärare, speciellt när han var i lilla rummet. Då var det mellan 1-4 elever och speciallärare som undervisade, men det slutade som sagt fungera där. Sonen gjorde uppror och ville vara med resten av klassen. Idag har han en resurs han går till någon dag/lektion i veckan, men han uppvisar ibland beteende där inne som vi inte alls känner till hemma, höjer rösten, blir arg, och är rent ut sagt ”uppkäftig” mot resursen. Han frågar ofta varför han ska göra saker hos henne, och att han inte vill, sen kan han kasta sig på golvet och gå runt i rummet och plocka med allt.

Varken hos mig eller pappan så har vi ALDRIG sett honom så, tvärt om så är han väldigt mild och nästan försiktig hemma.

Läxor hem har han inte alls nu, läraren och specialläraren anser att det skulle tappa gnistan helt för honom, men vi försöker blanda in lite matte och skrivning i vardagen, tex skriva inköpslistor och räkna grejer.

Då han haft läxor har han försökt slingra sig ur det, gråtit, och sagt att han inte kan, men när vi väl får fart på honom så kan han visst. Däremot så måste någon alltid sitta med.
Att läsa texten och förstå texten är två olika saker, så det ena ger per automatik inte det andra. Mitt ena barn som har diagnosen dyslexi, fick som anpassning att läraren efter en genomgång i klassen skulle gå till sonen och be honom återberätta uppgiften och vad den gick ut på. Väldigt ofta hade sonen missuppfattat och läraren kunde stötta och förtydliga. Läraren gjorde detta väldigt diskret och gjorde som rutin att gå runt och fråga fler i klassen så det funkade bra.

Om det istället (som det ofta är) skulle vara så att sonen skulle be om hjälp när han inte förstod så hade det aldrig hänt att han hade frågat, för han förstod ju inte att han inte förstått uppgiften rätt.

Angående din sons beteende i skolan så är det helt förståeligt. Att upptäcka i den åldern att man är ”annorlunda” är en mardröm och han gör allt för att visa motstånd. Han går igenom något jätte jobbigt och behöver stöd i det. Det handlar inte om att han inte vill eller kan ( även om det säkert känns så för honom) utan hela skolsituation tar så enormt mycket energi. Därför behöver han stöd.
 
Vilket är jättekonstigt eftersom på 80-talet fick alla barn som hade problem med en bit hjälp av en specialpedagog i ett annat rum en kort stund här och där tills det löste sig. Helt oavsett om barnet var superduktigt i övrigt eller hade en diagnos.
Brist på resurser. Saknas några tusen specialpedagogiska tjänster i Sverige idag. Klart det är barnen som blir lidande, inte konstigt alls.
 
Brist på resurser. Saknas några tusen specialpedagogiska tjänster i Sverige idag. Klart det är barnen som blir lidande, inte konstigt alls.

Och brist på folk. Vi behöver har två öppna tjänster på min skola och hittils bara en sökande. Förra omgången annonser resulterade i noll sökande.
 
Och brist på folk. Vi behöver har två öppna tjänster på min skola och hittils bara en sökande. Förra omgången annonser resulterade i noll sökande.
Ja absolut. Det blir en neråtgående spiral eftersom få vill vara speciallärare (eller lärare överhuvudtaget) när det är brist på resurser (av alla slag).
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Svarar ”alla”. Han läser bra, utan några helst problem. Det säger skolan också. Däremot har han svårt att återberätta vad det är han läst, eller förklara varför den gjorde si och så. Han har svårt att skriva däremot, skriver med ganska stor text, och kan inte skriva ”fint”. Blandar ibland små och stora bokstäver.
Detta får min att tro att din son kan ha dyslexi.
 
Svarar ”alla”. Han läser bra, utan några helst problem. Det säger skolan också. Däremot har han svårt att återberätta vad det är han läst, eller förklara varför den gjorde si och så. Han har svårt att skriva däremot, skriver med ganska stor text, och kan inte skriva ”fint”. Blandar ibland små och stora bokstäver.

Han har haft/har speciallärare, speciellt när han var i lilla rummet. Då var det mellan 1-4 elever och speciallärare som undervisade, men det slutade som sagt fungera där. Sonen gjorde uppror och ville vara med resten av klassen. Idag har han en resurs han går till någon dag/lektion i veckan, men han uppvisar ibland beteende där inne som vi inte alls känner till hemma, höjer rösten, blir arg, och är rent ut sagt ”uppkäftig” mot resursen. Han frågar ofta varför han ska göra saker hos henne, och att han inte vill, sen kan han kasta sig på golvet och gå runt i rummet och plocka med allt.

Varken hos mig eller pappan så har vi ALDRIG sett honom så, tvärt om så är han väldigt mild och nästan försiktig hemma.

Läxor hem har han inte alls nu, läraren och specialläraren anser att det skulle tappa gnistan helt för honom, men vi försöker blanda in lite matte och skrivning i vardagen, tex skriva inköpslistor och räkna grejer.

Då han haft läxor har han försökt slingra sig ur det, gråtit, och sagt att han inte kan, men när vi väl får fart på honom så kan han visst. Däremot så måste någon alltid sitta med.
Hoppar rätt in. Min kompis har en son som haft problem, han går nu i 9an. ADHD, dyslexi osv har kommit upp som förslag men inget har "hjälpt" och i ärlighetens namn fick han inte så mycket hjälp heller.
För nåt år sen eller så läste min kompis om en grupp på Facebook om samsynsproblem (https://samsynsproblem.se/). Hon kontaktade då en ögonklinik och fick tid.
Under tiden laddade hon hem en app där han kunde öva på vissa saker...

Såklart han hade samsynsproblem. Han hade inte adhd, autism, dyslexi osv. När han fick specialglasögonen så tog det såklart tid att vänja sig osv.

Kolla det! Detta är tydligen vanligt men kunskapen är låg.
 
Detta får min att tro att din son kan ha dyslexi.
Instämmer. Har en kompis som nyligen diagnosticerades med dyslexi -som 40-åring. Hon har kunnat läsa flytande, och inte haft problem med att stava. Däremot blev det uppenbart under testet hur lite hon fattade av det hon läste, jämfört med när texten lästes upp för henne. Hon blev själv förvånad samtidigt som saker föll på plats, och det har öppnat upp för att få stöd och lyckas bättre om hon vill ge det ett nytt försök att plugga vidare.

Så det kan vara viktigt att tänka på att all dyslexi inte är så "uppenbar" och det finns mycket hjälp att få.
 
Svarar ”alla”. Han läser bra, utan några helst problem. Det säger skolan också. Däremot har han svårt att återberätta vad det är han läst, eller förklara varför den gjorde si och så. Han har svårt att skriva däremot, skriver med ganska stor text, och kan inte skriva ”fint”. Blandar ibland små och stora bokstäver.

Han har haft/har speciallärare, speciellt när han var i lilla rummet. Då var det mellan 1-4 elever och speciallärare som undervisade, men det slutade som sagt fungera där. Sonen gjorde uppror och ville vara med resten av klassen. Idag har han en resurs han går till någon dag/lektion i veckan, men han uppvisar ibland beteende där inne som vi inte alls känner till hemma, höjer rösten, blir arg, och är rent ut sagt ”uppkäftig” mot resursen. Han frågar ofta varför han ska göra saker hos henne, och att han inte vill, sen kan han kasta sig på golvet och gå runt i rummet och plocka med allt.

Varken hos mig eller pappan så har vi ALDRIG sett honom så, tvärt om så är han väldigt mild och nästan försiktig hemma.

Läxor hem har han inte alls nu, läraren och specialläraren anser att det skulle tappa gnistan helt för honom, men vi försöker blanda in lite matte och skrivning i vardagen, tex skriva inköpslistor och räkna grejer.

Då han haft läxor har han försökt slingra sig ur det, gråtit, och sagt att han inte kan, men när vi väl får fart på honom så kan han visst. Däremot så måste någon alltid sitta med.
Det var det jag menade med automatiserad läsning, att kunna läsa och reflektera samtidigt, att läsningen går så lätt att hjärnan kan härja lite fritt. Läser han roliga böcker själv och frivilligt hemma?

Rekommenderar varmt
Vår trädkoja med X (1-40) våningar om man behöver läsa ganska lätt och
Dagbok för alla mina fans för kul
 
Detta får min att tro att din son kan ha dyslexi.

Borde inte det ha kommit fram? Vi har varit på utredning hos BVC, ständig logopedkontakt under säkert minst 5 års tid, utredningar hit och dit, skolpsykolog, läkare, utbildade speciallärare osv?

Han läser bra, hänger med i text när vi kollar på utländska filmer. Läser väldigt mycket ”hela tiden” (i affären, när vi åker bil, skyltar osv) Läser böcker, är intresserad av typ Sune och sånt. Även vissa faktaböcker om speciellt djur.

Vi har bara fått höra att detta beror på expressiva språkstörigheter, dyslexi har aldrig kommit på tal.
 
Borde inte det ha kommit fram? Vi har varit på utredning hos BVC, ständig logopedkontakt under säkert minst 5 års tid, utredningar hit och dit, skolpsykolog, läkare, utbildade speciallärare osv?

Han läser bra, hänger med i text när vi kollar på utländska filmer. Läser väldigt mycket ”hela tiden” (i affären, när vi åker bil, skyltar osv) Läser böcker, är intresserad av typ Sune och sånt. Även vissa faktaböcker om speciellt djur.

Vi har bara fått höra att detta beror på expressiva språkstörigheter, dyslexi har aldrig kommit på tal.
Jag har dyslexi och känner igen mig i mycket att det du skriver men jag fick utredning tidigt då dyslexi finns på båda sidor i min släkt.
Även jag plöjde igenom en hel del faktaböcker om framförallt djur och dinosaurier.
 
Borde inte det ha kommit fram? Vi har varit på utredning hos BVC, ständig logopedkontakt under säkert minst 5 års tid, utredningar hit och dit, skolpsykolog, läkare, utbildade speciallärare osv?

Han läser bra, hänger med i text när vi kollar på utländska filmer. Läser väldigt mycket ”hela tiden” (i affären, när vi åker bil, skyltar osv) Läser böcker, är intresserad av typ Sune och sånt. Även vissa faktaböcker om speciellt djur.

Vi har bara fått höra att detta beror på expressiva språkstörigheter, dyslexi har aldrig kommit på tal.
Det borde ha kommit fram om det är dyslexi. Jag tycker det låter som att din sons svårigheter är väldigt typiska om det finns/misstänkts en expressiv språkstörning och ev autism/adhd. Jag har aldrig själv haft elev med språkstörning som endast är expressiv, utan de har även varit impressiva, men en expressiv stråkstörning kan absolut försvåra återberättande i av text. Eventuell autism kan även försvåra resonemang kring varför huvudpersonen tänker eller gör si eller så i en text. Att kunna följa lästa instruktioner, ha fungerande läsflyt, förstå faktatexter och hänga med i textremsor på tv känns också helt ”normalt” utifrån det du skriver. (Obs, jag är inte specialpedagog utan utgår bara från min erfarenhet som mellanstadielärare och hur jag uppfattat det du beskrivit!)

Om du redan skrivit det så har jag missat, men vad har han för tekniska/studietekniska hjälpmedel i skolan? Jag tänker på tex chromebook/iPad, timstock/timetimer för tidsuppfattning, bänkschema, sittdyna, stressboll, etc.
 
Det borde ha kommit fram om det är dyslexi. Jag tycker det låter som att din sons svårigheter är väldigt typiska om det finns/misstänkts en expressiv språkstörning och ev autism/adhd. Jag har aldrig själv haft elev med språkstörning som endast är expressiv, utan de har även varit impressiva, men en expressiv stråkstörning kan absolut försvåra återberättande i av text. Eventuell autism kan även försvåra resonemang kring varför huvudpersonen tänker eller gör si eller så i en text. Att kunna följa lästa instruktioner, ha fungerande läsflyt, förstå faktatexter och hänga med i textremsor på tv känns också helt ”normalt” utifrån det du skriver. (Obs, jag är inte specialpedagog utan utgår bara från min erfarenhet som mellanstadielärare och hur jag uppfattat det du beskrivit!)

Om du redan skrivit det så har jag missat, men vad har han för tekniska/studietekniska hjälpmedel i skolan? Jag tänker på tex chromebook/iPad, timstock/timetimer för tidsuppfattning, bänkschema, sittdyna, stressboll, etc.

Han har cromebook ibland, speciellt när han arbetar ensam med resursen. Lika där har dom en timer där det är kanske 15 min jobb, 5 min paus osv, bänkschema har han innanför locket på sin bänk i vanliga klassen. Ingen spec sittdyna eller stressboll, jag har själv haft funderingar på just stressboll som jag tagit upp flertalet ggr med lärare, men först fick jag flyktigt svar att det kommer bara bli en massa lek, sen när jag tog upp det senast så skulle läraren ”titta på det”. Hemma har han många olika leksaker som är som stressbollar, är någon boll fylld med massa små mjuka kulor, någon hund som man trycker på som bara är luft i, och någon gris som känns som den är fylld med blött potatismjöl/sand. Han sitter mycket och klämmer på sånna här grejer hemma, speciellt när han tittar på tv, så jag tror att det säkert är något han mår bra av. Däremot så kan jag vara lite orolig att det blir ett störningsmoment i klassen om han sitter och klämmer och kastar med dom så jag förstår lärarens oro. Men jag tycker ju att de iallafall kan våga prova.

Expressiv språkstörning finns, det har vi ”på papper” sen iallafall 1,5 år tillbaka så det är konstaterat. Jag tror ju dock att det finns en impressiv språkstörning också, att det är därför han inte kan/orkar hänga med.
 
Borde inte det ha kommit fram? Vi har varit på utredning hos BVC, ständig logopedkontakt under säkert minst 5 års tid, utredningar hit och dit, skolpsykolog, läkare, utbildade speciallärare osv?

Han läser bra, hänger med i text när vi kollar på utländska filmer. Läser väldigt mycket ”hela tiden” (i affären, när vi åker bil, skyltar osv) Läser böcker, är intresserad av typ Sune och sånt. Även vissa faktaböcker om speciellt djur.

Vi har bara fått höra att detta beror på expressiva språkstörigheter, dyslexi har aldrig kommit på tal.

Utredning för språkstörning och utredning för dyslexi är ofta två olika spår inom logopedin. Medan språkstörningar ofta diagnosticeras i förskoleålder är det sällsynt med utredning för dyslexi före åk 3. Det finns en ökad risk för dyslexi vid redan konstaterad språkstörning. Att återberätta text är ofta svårt både vid språkstörning och vid dyslexi. Jag skulle rekommendera att ni hör av er till logopedmottagningen för att höra hur deras rutiner ser ut gällande eventuell dyslexiutredning. Finns er tidigare logoped kvar kan hen också förklara hur hen resonerat vid tidigare kontakter.

/Logoped.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 181
Senast: Destiny_D
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 573
Senast: hastflicka
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp