Ge mig måtten på ...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 005
H

Havregryn

Börjes remontnosgrimma, kan någon ge mig måtten på den? Hur lång den är i nack delen och runt mulen?

Sv: Ge mig måtten på ...

Kan mäta när jag åker till stallet.
Nosdelen är alldeles för lång enligt mitt tycke om man inte har en häst med väldigt brett huvud. Har full på min som i vanliga fall har full, men den är ca 2 cm för lång på bägge sidor. Nackstycket är okej.

En bra remontgrimma är max 24 cm mellan ringarna på framdelen av nosgrimman.
Är den längre så hamnar ringarna över bettet och stör, mig veteligen är Börjes längre, 27 cm har jag för mig.

hästen drar x-full som jag letar nosgrimma till. grov och 185 hög :) och jag minns att den är stor i storleken så tänkte att den i full kanske skulle passa..

JAAA MÄT! Gärna så jag får veta i kväll :)

max cm för vilken storlek då?

Har man en häst med gigantiskt huve och kropp, så kanske inte 27 cm är stort.

åhh låter bra, men du mätte inte helt runt om hela mulen samt nackremmen?

Det glömde jag helt.. Men jag har på innersta hålet både på käkremmen och näckremmen till min med, som sagt, "normalt" full-huvud.

får jag vara jätte omständigt, och be dig mäta igen :)

max cm för vilken storlek då?

Har man en häst med gigantiskt huve och kropp, så kanske inte 27 cm är stort.

Normalstor häst. Det var ju en smula luddigt uttryckt av mig.

Men vad jag var inne på är att om resten är lagom stort, oavsett hästens storlek, så är nästan alltid nosryggsremmen för lång, så ringarna hamnar fel.

Som vanligt så är de svindyra de bästa, Dyon, tex har en ställbar.

finns faktiskt en ställbar i svart i någon webbutik för typ 300kr.

Men vad jag var inne på är att om resten är lagom stort, oavsett hästens storlek, så är nästan alltid nosryggsremmen för lång, så ringarna hamnar fel.

Hihi, hörs att du inte har en fjording, för vi har rakt motsatta problemet: en gigantisk mule och ett kort huvud!:D

Men nu måste jag passa på att fråga - exakt hur ska man passa in remontgrimman? Jag har inte använt den här typen av nosgrimma sen jag gick på ridskola för typ 100 år sedan och hur rätt & riktigt de var inpassade där - det vete 17... Nu har jag dock planer på att skaffa en till min tjockskalliga fjorddam eftersom jag behöver förklara för henne att det inte är uppskattat att hon gapar allt vad hon orkar och sedan bara drar iväg. Lägg gärna in bilder och kommentera!:bump:

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
245
Senast: Jeps
·
IT & mobiler Jag har en bläckstråleskrivare med en hel del år på nacken. Den har i ganska många år enbart agerat scanner, pga nåt krångel efter byte...
Svar
7
· Visningar
358
Senast: ameo
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?