Ge oss naturen tillbaka - SVT

Vi har en hel del dragväxter som vi odlar bara för insekternas skull (egen bikupa). Sen är vår trädgård vildvuxen fortfarande på sina ställen.
Varje vår brukar framsidan vara blå av scilla - full med bin. Brukar försöka att inte köra med gräsklipparen förrän dom blommat över.
 
Vi har så liten gräsmatta så om vi inte klipper den har vi inte så mycket plats att vara på 😅 men vi är inte så noga med vad som växer i den, (lr jo, jag vill ha en levande gräsmatta) så vi har lite olika små blommor, klöver, maskros och tistlar. Vi klipper runt en del av det om det blommar. Inne i rabatterna växer det lite blandat, perenner och självsådda blommor, lite nässlor med ^^ Har också sått en liten remsa av vad jag hoppas blir en äng (lr början till) till nästa år. Sparar på lite pinnar och gamla tjocka grenar som ligger i ena rabatten också. Är lite ny på det här med natur och trädgård, men är intresserad och tycker det är kul ☺️

Till nästa år vill jag försöka mig på nått mini damm projekt och få in fler inhemska blommor i trädgården. Hur vet jag inte helt än.

Upplever det som att mina kommuner försöker göra en del för mångfald, grönområden och naturen genom olika projekt.
 
För mig har gräsmattan ett stort värde i att den är perfekt material att omvandla till odling. Innan odlingen växt sig stor och självgödande så ger gräsmattan klipp som blir perfekt täckning på nya odlingsbäddar. De får näring och blir mer vattenhållande. Gräsklippet blir fin mylla på en säsong. Allteftersom gräsmattan ersätts av odlingar behövs också mindre gräsklipp att starta bäddar med (och odlingarna själva genererar den grönmassa som behövs för täckning). Även grässvålen blir toppenbra gödning i botten på en ny bädd.

Utöver det har vi en gemenskapsyta som ska vara kvar som gräsmatta.

Jag tror definitivt sätt att efterhärma de befintliga ekosystemens mest gynnsamma egenskaper kommer bli vanligare och vanligare. Jag vet inte riktigt om det kommer ske av intresse eller tvång (typ när oljan tar slut och fossila bränslen inte kan användas i jordbruket som nu).

Jag tycker det är superspännande att hitta sätt att skapa självreglerande multifunktionella miniekosystem som är konstruktiva för alla inblandade och det verkar verkligen redan vara trendigt. I alla fall i min bubbla. Men att äng skulle vara det enda rätta det tror jag nästan lika lite som att gräsmatta skulle vara det. Särskilt sådd äng. ängsblommorna kommer om växtplatsen blir tillräckligt mager, mer eller mindre. Jag tror det är svårt med omställning så länge vi tänker skapa ”pollinatörsvänlig äng” på samma sätt som vi idag skapar gräsmatta eller parkeringsplats, genom att bara bestämma det för att det passar oss oavsett om det naturligt passar platsen och om det är ett komplett ekosystem eller inte.

Och rosor, dahlior och dagliljor är ätbara så de är redan flerfunktion. :p
 
ängsblommorna kommer om växtplatsen blir tillräckligt mager, mer eller mindre. Jag tror det är svårt med omställning så länge vi tänker skapa ”pollinatörsvänlig äng” på samma sätt som vi idag skapar gräsmatta eller parkeringsplats, genom att bara bestämma det för att det passar oss oavsett om det naturligt passar platsen och om det är ett komplett ekosystem eller inte.
Alltså, ja och nej. Har något inte varit ängsmark på snart 100 år eller mer, och inte har angränsande bevarad ängsmark, så behövs det ofta sås in eftersom frön inte kommer från ingenstans. Och ängsmark är definitivt bättre än gräsmatta, men jag är med på att vi måste se till att göra rätt återställande/skapande ingrepp på rätt platser. Bara en sådan sak som att så rätt sorts ängfrö, eller på större skala att restaurera våtmarker, koppla ihop lekplatser (alltså djurens ;)), och plantera lokala trädsorter i parkerna. Men om valet är gräsmatta eller ängsmark så är ängsmark bättre (säger jag som också täckodlar :D).
 
Nu bor jag i lagenhet, men far jag nagonsin tomt sa kommer den absolut att ha "Ängstil", med langre gras och vildblommor och daligt trimmade buskar - tycket det ar en jattefin estetik och tycker tvartom att golfbanemattor ser fula, plastiga och trakiga ut
Tänker precis likadant!
 
Jag har gräsmattor med gott samvete... tomten är på en hektar och SÅ roligt är det inte att klippa gräsmatta att den domineras av traditionellt klippt gräsmatta! :laugh:

Sedan har jag delar som medvetet får vara ängsmark, rabatter med dragväxter, skuggiga områden med halvsly osv.
 
Jag ser en hel del olika tomter när jag delar post :p I ett område där jag kört mycket är det populärt med lavendel som växer längs tomtgränsen. Herregud så mycket insekter det är där! Det är proppfullt av humlor och femhundratrettioelva olika insekter som jag inte hunnit identifiera. Blir lite problematiskt när all lavendel växer så "vilt" att jag knappt kommer fram till brevlådorna, för just eftersom insekterna tycker så mycket om växterna vill jag inte gärna köra rakt över/genom allt heller (sådant som är helt tomt på insekter har jag mindre sympatier för).

I ett annat område verkar det vara några grannar som gått ihop och planterat växter som alla möjliga insekter gillar. De har tydliga tomtgränser, men stora hav av insektslockande växter som sträcker sig över ett gäng tomter. Jag gillar verkligen att köra förbi där, för varje gång (under sommaren) så är det som att komma in i ett helt moln fyllt av fjärilar och liv. Jag har aldrig sett så mycket fjärilar på liten yta som där, och så verkar det finnas mycket annat där också. Tomterna har en tydlig stil och gott om utrymme för barnlek och så, men det ser ut att vara väldigt genomtänkt med hur de gör för att locka insekter också.

Sistnämnda område blir en väldig kontrast mot de sedan stora områdena där man kör igenom utan att få ens en liten insekt nära sig på flera minuters körning. Det är tomter som förvisso ser prydliga ut, men också döda ut trots att gräset och eventuella andra växter är gröna. Hade var och en av dem avvarat en kvadratmeter tomt till någon insektsvänlig buske så hade skillnaden blivit enorm. De har ofta tomter på flera hundra kvadratmeter, jag tror nog de skulle kunna ställa en "insektsbuske" i något litet hörn i alla fall.
 
Jag ser en hel del olika tomter när jag delar post :p I ett område där jag kört mycket är det populärt med lavendel som växer längs tomtgränsen. Herregud så mycket insekter det är där! Det är proppfullt av humlor och femhundratrettioelva olika insekter som jag inte hunnit identifiera. Blir lite problematiskt när all lavendel växer så "vilt" att jag knappt kommer fram till brevlådorna, för just eftersom insekterna tycker så mycket om växterna vill jag inte gärna köra rakt över/genom allt heller (sådant som är helt tomt på insekter har jag mindre sympatier för).

I ett annat område verkar det vara några grannar som gått ihop och planterat växter som alla möjliga insekter gillar. De har tydliga tomtgränser, men stora hav av insektslockande växter som sträcker sig över ett gäng tomter. Jag gillar verkligen att köra förbi där, för varje gång (under sommaren) så är det som att komma in i ett helt moln fyllt av fjärilar och liv. Jag har aldrig sett så mycket fjärilar på liten yta som där, och så verkar det finnas mycket annat där också. Tomterna har en tydlig stil och gott om utrymme för barnlek och så, men det ser ut att vara väldigt genomtänkt med hur de gör för att locka insekter också.

Sistnämnda område blir en väldig kontrast mot de sedan stora områdena där man kör igenom utan att få ens en liten insekt nära sig på flera minuters körning. Det är tomter som förvisso ser prydliga ut, men också döda ut trots att gräset och eventuella andra växter är gröna. Hade var och en av dem avvarat en kvadratmeter tomt till någon insektsvänlig buske så hade skillnaden blivit enorm. De har ofta tomter på flera hundra kvadratmeter, jag tror nog de skulle kunna ställa en "insektsbuske" i något litet hörn i alla fall.

En bra beskrivning, det är döda tomter när de mer eller mindre hålls som en monokultur :)
 
Jag tycker naturen är oerhört effektiv på att återta plättar man inte sköter, men det kanske också beror på hur mycket ”kraft” den har i form av orördhet runtikring. Känner i alla fall att jag ligger på en annan skala i min handkraft och trivs ganska bra med att saker och ting tar hand om sig själv. Har små skogsplättar också som inte brukas till annat än marginellt veduttag , ingen avverkning bara ta en liten del av det som faller och blixten kapar, de är sådär trollskogsmagiska (mossbevuxna och svamprika stenmarker om än små). Massor av urgamla äppelträd som är insektsbemängda en masse, när de blommar med vildbin, getingar och sen bålgetingar som tar dem. Sen varje år träffar man nya konstiga arter av steklar och andra insekter - oftast lyckas jag inte artbestämma dem. Och sniglar. De enda som är lite för invasiva är de spanska skogssniglarna som kom för 2 år sedan.

Vi har också en våtmark precis bakom (gammal sänkt sjö) som funkar som fågelsjö där tranor, vildgäss, svanar och andra fåglar håller till i stora flockar. Och mygg såklart.

Så jag kanske är “bortskämd” med biologisk mångfald hemmavid, i ett samhälle som alltmer breder ut sig på andra arters bekostnad.

När det gäller gräsklippning tycker jag att allt fler skaffar såna där automatiska, och de måste verkligen vara ultimata monokulturvårdare som med stor effektivitet ser till att inga ängsväxter får chansen att blomma - annars kan man tänka att lite ägarslarv emellanåt ger åtminstone lite frihet åt ytan.

Men jag tycker det är bra att frågan faktiskt är uppe på agendan och att det diskuteras hur offentliga ägare bör sköta sina markområden såväl som privata.
 
Alltså, ja och nej. Har något inte varit ängsmark på snart 100 år eller mer, och inte har angränsande bevarad ängsmark, så behövs det ofta sås in eftersom frön inte kommer från ingenstans. Och ängsmark är definitivt bättre än gräsmatta, men jag är med på att vi måste se till att göra rätt återställande/skapande ingrepp på rätt platser. Bara en sådan sak som att så rätt sorts ängfrö, eller på större skala att restaurera våtmarker, koppla ihop lekplatser (alltså djurens ;)), och plantera lokala trädsorter i parkerna. Men om valet är gräsmatta eller ängsmark så är ängsmark bättre (säger jag som också täckodlar :D).
Alltså det är klart att om vi grävt bort eller kompakterat hela fröbanken i jorden tar det tid. Frö kommer dock med fåglar och vind, men det är klart att det inte funkar likadant i en asfaltsöken som i en oskadad miljö.

Så länge ”äng” bara betyder blomodling och ofta innehåller icke inhemska, och ofta ettåriga arter kommer jag tycka nja, även om det är bättre än alternativet. Jag skulle verkligen önska att kunskapen om att samleva med naturen ökade och att på riktigt regenerativ odling fanns tex på skolschemat. Det finns massa saker att göra med alla befintliga gräsmattor som kan vara lika gynnsamt eller mer för både oss och andra fän som fejkäng. Med det sagt är såklart den befintliga ängstrenden någonstans av godo, men riskerar vara ett plåster mer än en bot med dagens breda användning av ordet ”äng”. Eftersom gränserna mellan olika naturmiljöer ofta innehåller mest artrikedom är variationen ur mitt perspektiv viktigare än ”äng” i sig.

Jag menar inte att någon behöver skapa gräsmatta, men att det finns andra pollinatörsfrämjande alternativ till hur de kan tas till vara som resurser och hur de kan reclaimas från hela den historiska innebörden som du pratar om.

Jag känner att synen att vi är naturens mästare som måste kontrollera och förbättra den (hej kolonialism) finns väldigt stark kvar i hur ängsgrejen marknadsförs och används. @sjoberga sa det precis så bra här ovanför att naturen är bättre än oss på att göra natur. Vi är unika i att kunna påverka, men ju mer sättet vi gör det på helt enkelt gynnar eller härmar naturens eget sätt desto kraftfullare.
 
Sen är det inte så att naturen heller skapar maximal biologisk mångfald per automatik. Samtidigt som den styrning som finns idag inte heller alltid är bra.

Lite om effekten av styrning av antal buskar som är tillåtna på naturbetesmark.
https://stud.epsilon.slu.se/8491/1/carlsson_c_150916.pdf

Det känns som att begreppet mångfald måste vara med på så många plan för att skapa bra förutsättningar för ett robust ekosystem. Just nu håller vi dessutom på att extremutmana många fungerande system genom att driva på uppvärmning.
 
Jag planterar gärna växter som insekter gillar. Men även rosor och dahlior. I min dahliarabatt har jag satt jätteverbena också, det gjorde att jag hade fantastiskt mycket fjärilar!
Jag gillar min trimmer och går gärna med den runt alla kanter och rensar grusgången noga. Men ibland dyker det upp en vallmo, solros eller någon annan blomma som inte hör hemma där, då kan den få vara kvar och jag klipper "perfekt" runt. Har en tomt på 1,5ha så det finns många vilda områden också. :)
 
Halvt OT.

På gården hade vi en granne som helt sonika struntade i att göra något alls med sina åkrar. Han var inte så särdeles intresserad av den gård han ärvt.

Första åren var det mängder av tistlar och baldersbrå. och gräs. Vartefter åren gick blev det fler och mer arter. Sista tiden innan någon förbarmade sig och började arrendera marken var det ett hav av olika blommor, och klövern etablerade sig så småningom.

et var intressant att se hur arterna ändrades med tiden.

En bit från min stuga ligger några stora åkrar som inte odlats, och nu de första åren har det varit i stort sett enbart tistlar.
 
Har en bit i trädgården som vildsvinen förstörde 2009 som jag ännu inte tagit tag i. De förstörde i stort sett hela gräsmattan det året.
Men biten som ännu inte är åtgärdad innehåller inga blommor alls utan mest tjockt segt gräs och tre träd :( så den är faktiskt jätteful :down:
 
Har en bit i trädgården som vildsvinen förstörde 2009 som jag ännu inte tagit tag i. De förstörde i stort sett hela gräsmattan det året.
Men biten som ännu inte är åtgärdad innehåller inga blommor alls utan mest tjockt segt gräs och tre träd :( så den är faktiskt jätteful :down:
Har du närstuderat? Det du kallar tjockt segt gräs kanske är många olika sorter och betydligt mer än gräset, bara man tittar närmare?

Men fanns det gott om frön av en sort så dominerar det. Du kan hjälpa upp det genom att ta dit annat och roligare. Gör nån liten plätt med blommor?

Växter kommer dessutom i skov. Plötsligt ett år var min gräsmatta är full av rölleka. Förra året var den vit av vitklöver. När jag flyttade hit väte det mängder av blåklocka. Jag har inte gjort något speciellt och har försökt låta bli områdena med blåklocka etc när jag klippt. men de har fösvunnit ändå.
 
Har du närstuderat? Det du kallar tjockt segt gräs kanske är många olika sorter och betydligt mer än gräset, bara man tittar närmare?

Men fanns det gott om frön av en sort så dominerar det. Du kan hjälpa upp det genom att ta dit annat och roligare. Gör nån liten plätt med blommor?

Växter kommer dessutom i skov. Plötsligt ett år var min gräsmatta är full av rölleka. Förra året var den vit av vitklöver. När jag flyttade hit väte det mängder av blåklocka. Jag har inte gjort något speciellt och har försökt låta bli områdena med blåklocka etc när jag klippt. men de har fösvunnit ändå.
Jag håller på att återta det en liten bit i taget och det är bara tjocka sega tuvor som verkar kväva allt annat utom två körsbärsträd och en björk
 
Jag håller på att återta det en liten bit i taget och det är bara tjocka sega tuvor som verkar kväva allt annat utom två körsbärsträd och en björk
Har du artbestämt tuvorna? :)

Kanske kättare att gilla dem om du vet vad de heter och vilka insekter som gillar dem?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp