Ge ut en bok själv

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag gillar att skriva och har två hobbyprojekt på gång. Jag skulle väldigt gärna få ut det i bokform. Men jag tänker att det måste vara väldigt svårt att få ett förlag att nappa.
Så nu har jag börjat kolla på möjligheten att ge ut själv. Jag har kollat på flera sidor på nätet där man kan beställa tryckning av boken och ibland även köpa distribution.

Är det någon som har gjort detta? Erfarenheter? Något man ska tänka på?

Det skulle vara så roligt att få mina berättelser i bokform. Håller på nu och skriver om en hästgård och om relationerna mellan familjemedlemmarna. Hur de kämpar med att få allt att funka och deras olika idéer om hur gården ska drivas.

Min sambos bror har gett ut bok själv genom ett företag som är inriktat på just det och det verkar ha fungerat väldigt smidigt. Det som jag kommer ihåg, som var viktigt, var att det skulle finnas ett visst antal ex på bibliotek ex om han ville ha in dem i bibliotekskatalogen (kan det ha varit typ fem) men jag tror också att han fick hjälp med det av företaget han anlitade.
Dock skulle jag, som fick korrekturläsa boken, säga att det är superviktigt att jobba med texten! Alltså, korrläsa flertalet gånger och se över så att den stämmer med layout etc. För min upplevelse av 99% av alla böcker som getts ut av författaren (antingen genom köpt tjänst eller eget förlag) är att böckerna inte känns färdiga. Det är som att texten liksom inte har behandlats klart utan att det är ett typ femte utkast och inte en färdig produkt som en ger ut. Och det är skittrist att läsa och jag tror inte heller att det är tanken från författarna så det är ju trist att/om böckerna uppfattas så.

Nu säger jag inte att du nödvändigtvis hamnar i den fällan, men som läsare är det mitt allra bästa tips! :)

Min exsvärfar har ett förlag där en del av författarna helt står för kostnaderna ur egen ficka. Så det finns nog det alternativet också.

Min sambos bror har gett ut bok själv genom ett företag som är inriktat på just det och det verkar ha fungerat väldigt smidigt. Det som jag kommer ihåg, som var viktigt, var att det skulle finnas ett visst antal ex på bibliotek ex om han ville ha in dem i bibliotekskatalogen (kan det ha varit typ fem) men jag tror också att han fick hjälp med det av företaget han anlitade.
Dock skulle jag, som fick korrekturläsa boken, säga att det är superviktigt att jobba med texten! Alltså, korrläsa flertalet gånger och se över så att den stämmer med layout etc. För min upplevelse av 99% av alla böcker som getts ut av författaren (antingen genom köpt tjänst eller eget förlag) är att böckerna inte känns färdiga. Det är som att texten liksom inte har behandlats klart utan att det är ett typ femte utkast och inte en färdig produkt som en ger ut. Och det är skittrist att läsa och jag tror inte heller att det är tanken från författarna så det är ju trist att/om böckerna uppfattas så.

Nu säger jag inte att du nödvändigtvis hamnar i den fällan, men som läsare är det mitt allra bästa tips! :)
Kul att det verkade vara smidigt med utgivningen.
Jag håller med om att texten är väldigt viktig. En bra historia kan bli förstörd om jag stör mig på att texten inte känns färdig.
Eller att det är svårt att hänga med i handlingen för att man varit otydlig.

Jag gillar att skriva och har två hobbyprojekt på gång. Jag skulle väldigt gärna få ut det i bokform. Men jag tänker att det måste vara väldigt svårt att få ett förlag att nappa.
Så nu har jag börjat kolla på möjligheten att ge ut själv. Jag har kollat på flera sidor på nätet där man kan beställa tryckning av boken och ibland även köpa distribution.

Är det någon som har gjort detta? Erfarenheter? Något man ska tänka på?

Det skulle vara så roligt att få mina berättelser i bokform. Håller på nu och skriver om en hästgård och om relationerna mellan familjemedlemmarna. Hur de kämpar med att få allt att funka och deras olika idéer om hur gården ska drivas.
Jag säger precis som @Killaloe - korrekturläs och kolla många, många gånger.

Jag har genom åren varit involverad i ett antal trycksaker och korrekturläst både vetenskapliga och populära texter. Korrektur är nästan det viktigaste av allt. Ett fel kan störa hela intrycket av boken.

Kanske är jag extrem men hittar jag ett korr.fel eller faktafel så blir hela boken B för mig. (Som den roman av Inger Alfvén är hon talar om en hjorts hovar... För bövelen - hjortar är klövdjur!)

At titta ställen att trycka är ett mindre problem tror jag?

At titta ställen att trycka är ett mindre problem tror jag?
Håller inte med. Det är många som inte trycker så små upplagor det handlar om samt gör det som e-bok. Dessutom tror jag dessa sidor hjälper till så texten blir i rätt format etc. Sen tror jag det kan vara bra hjälp att köpa tex distribution.

I övrigt håller jag med ditt inlägg. :)

Det som jag kommer ihåg, som var viktigt, var att det skulle finnas ett visst antal ex på bibliotek ex om han ville ha in dem i bibliotekskatalogen
Är det något man själv kan bestämma, om ens böcker ska finnas med i landets bibliotek? Vad jag förstått är det något biblioteksnämnden (?) avgör. Jag känner de vars böcker, trots att de blivit utgivna av större förlag, inte ansågs vara tillräckligt bra litteratur för att väljas ut till biblioteken.

Jag antar att det är orimligt för biblioteken att köpa in ett ex av alla böcker som ges ut varje år, plus att det finns kvalitetskrav? Därmed inte sagt att TS´ bok inte skulle platsa, jag funderar bara lite över om man kan "köpa in sig" via en omväg?

Är det något man själv kan bestämma, om ens böcker ska finnas med i landets bibliotek? Vad jag förstått är det något biblioteksnämnden (?) avgör. Jag känner de vars böcker, trots att de blivit utgivna av större förlag, inte ansågs vara tillräckligt bra litteratur för att väljas ut till biblioteken.

Jag antar att det är orimligt för biblioteken att köpa in ett ex av alla böcker som ges ut varje år, plus att det finns kvalitetskrav? Därmed inte sagt att TS´ bok inte skulle platsa, jag funderar bara lite över om man kan "köpa in sig" via en omväg?

Det handlar väl om pliktexemplaren? Då är det bara två bibliotek där de "måste" finnas (och de betalar inget). I övriga fall väljer väl biblioteken själva vilka böcker de vill köpa in.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pliktexemplar

Jag skulle förresten säga att det handlar om mer än korrekturläsning. Ger du din bok på ett "riktigt" förlag har du (oftast) en lektör som hjälper dig att arbeta med texten. Det är ovärderligt. Det handlar inte bara om stavfel eller grammatiska fel, utan en analys som angriper din text på flera nivåer.

Ärligt talat är det mesta självpublicerade jag har läst skräp. Jag tror att det beror på att det inte arbetats nog med texterna. Oftast korrekturläser författaren själv, alternativt så korrekturläser en kompis med grundläggande kunskaper i språk. Och då kan det bli lite hur som helst. Det finns lektörer som arbetar med privatpersoner, så vill man självpublicera av någon ideologisk anledning så finns ju alltid det alternativet (även om det kostar).

Jag skulle förresten säga att det handlar om mer än korrekturläsning. Ger du din bok på ett "riktigt" förlag har du (oftast) en lektör som hjälper dig att arbeta med texten. Det är ovärderligt. Det handlar inte bara om stavfel eller grammatiska fel, utan en analys som angriper din text på flera nivåer.

Ärligt talat är det mesta självpublicerade jag har läst skräp. Jag tror att det beror på att det inte arbetats nog med texterna. Oftast korrekturläser författaren själv, alternativt så korrekturläser en kompis med grundläggande kunskaper i språk. Och då kan det bli lite hur som helst. Det finns lektörer som arbetar med privatpersoner, så vill man självpublicera av någon ideologisk anledning så finns ju alltid det alternativet (även om det kostar).
Just det.
På förlag finna ju oftast flera persner- lektör, redaktör, korr-läsare.
En del såna tjänster finns ju att köpa och jag funderar på att göra det. Just för att få en mer kunnig person än bara ens vänner eller bekanta

Om du har facebook så gå med i Författare på Facebook, där finns det både lektörer, författare inom alla schangrar och de är väldigt hjälpsamma. När jag tänkte ge ut min bok tog jag hjälp av en lektör. Nu hade jag ingen tid till att jobba igenom den ordentligt då jag tröttnade på den när jag läste den för 21 gången, den får ligga i en byrålåda och mogna helt enkelt :-)

Pratade lite mer med sambon angående broderns bok och det företaget brodern använde sig av hade hjälpt till med distribution (utöver tryckning), med pliktexemplaren samt att det var något som hade med ISBN-nummer att göra som brodern fick hjälp med (nåja, betalade).

Hur som helst så var set i det stora väldigt smidigt, brodern skickade in text samt en framsida och så var det klart typ. Jag är lite osäker på om det var möjligt att påverka själva band-typen men iaf, ytterligare ettrigs från mig är att kika lite på det. En har ju olika preferenser men jag tycker att den varianten han fick (häftad kanske?) känns väldigt hemmagjord iom att det helt enkelt är en liggande A4 vikt på mitten med obetydligt hårdare pärmar. Så om du vill ha något annat (för jag tror det är standard iom att det verkar väldigt enkelt artilleris) så är mitt tips att kolla upp även det och fundera på hur du känner kring själva layouten :)

Håller med om korrekturläsningen.
Mitt stående råd om den är att börja att läsa texten högt för sig själv. Låter den inte bra då, har man skrivit fel.

En har ju olika preferenser men jag tycker att den varianten han fick (häftad kanske?) känns väldigt hemmagjord iom att det helt enkelt är en liggande A4 vikt på mitten med obetydligt hårdare pärmar. Så om du vill ha något annat (för jag tror det är standard iom att det verkar väldigt enkelt artilleris) så är mitt tips att kolla upp även det och fundera på hur du känner kring själva layouten :)
Fast....hrm....

En bok är ju helt enkelt en trycksak. Hur den är bunden avgörs av omfattningen av texten? Limbinding eller häftning avgörs om det är mycket papper. Hur tjockt papper det är i omslaget bestämmer man väl när man beställer?

Jag hade hört av mig till närmaste tryckeri som också gör böcker och kollat vad det kostar.

Åh, otydligt förklarat av mig kanske.
Men typ så som så många läroböcker är, lite halvstora format och tunna pärmar där allt liksom känns extremt massproducerat. Tror inte det fanns så mycket att välja mellan i broderns fall, så det ger liksom inte en trevlig känsla så att säga. @tanten
Men ja, det var mest att det kan vara bra att fundera lite på storlek och pärmar etc on det finna några alternativ och vad en själv uppskattar att hålla i handen typ. :)

Åh, otydligt förklarat av mig kanske.
Men typ så som så många läroböcker är, lite halvstora format och tunna pärmar där allt liksom känns extremt massproducerat. Tror inte det fanns så mycket att välja mellan i broderns fall, så det ger liksom inte en trevlig känsla så att säga. @tanten
Men ja, det var mest att det kan vara bra att fundera lite på storlek och pärmar etc on det finna några alternativ och vad en själv uppskattar att hålla i handen typ. :)
Min egen erfarenhet - dock baserat på det tryckeri där mina organisationer brukar beställa - är att man väljer format, layout och omfattning själv.

Att köra A4 och häftat är nog bara billigast möjliga alternativ?

Att köra A4 och häftat är nog bara billigast möjliga alternativ?
Troligtvis :)
Tror också det är skillnad på tryckeri där en har direktkontakt med tryckeriet och att köpa en tjänst på nätet där alla sådana kontakter ingår och sköts via ombud? Men ja, det är ju bara att kolla upp liksom :)

Troligtvis :)
Tror också det är skillnad på tryckeri där en har direktkontakt med tryckeriet och att köpa en tjänst på nätet där alla sådana kontakter ingår och sköts via ombud? Men ja, det är ju bara att kolla upp liksom :)
Köpa via nätet känns väldigt B? Filer skickar man ju via mail och telefonnätet funkar ju fortfarande. :)

Jag kan faktiskt inte se varför i friden jag skulle kontakta ett "ombud" för att göra en trycksak?

Jag kan faktiskt inte se varför i friden jag skulle kontakta ett "ombud" för att göra en trycksak?

Det är ju det som är grejen, att det finns tjänster att köps som förenklar om en vill ge ut en egen bok. Dessa ombud tar då hand om tryckning, distribution, pliktexemplaren, ISBN-nummer osv. Allt sådant som en själv kanske inte kan eller vill göra på egen hand. :) så jag kan definitivt se en anledning till att anlita sådana men ja, jag tror det är viktigt att kolla upp vad exakt en får.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 232
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Tjatter Hej Buke, jag håller på och skriver en bok som hobbyprojekt. Har en del funderingar som jag har googlat efter men nu tar jag och ställer... 2
Svar
30
· Visningar
2 105
Senast: Tass
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka