Ge ut en bok själv

Det är ju det som är grejen, att det finns tjänster att köps som förenklar om en vill ge ut en egen bok. Dessa ombud tar då hand om tryckning, distribution, pliktexemplaren, ISBN-nummer osv. Allt sådant som en själv kanske inte kan eller vill göra på egen hand. :) så jag kan definitivt se en anledning till att anlita sådana men ja, jag tror det är viktigt att kolla upp vad exakt en får.
Ja jag skulle tycka det var bra att anlita en sådan tjänst.
Men jag skulle noga se vad det innebär. Helst se en bok de har tryckt då det vore skönt att få känna på den dvs känns den billig etc

Vad är ditt mål med att ge ut boken då? Du är inte den första med författardrömmar. Jag förstår såklart att man kan längta efter att få hålla i sin egen bok, liksom. :) Men hade du tänkt sälja böcker? Gå runt? Tjäna på det? Om du bara vill ha din bok i tryck så kan du kontakta ett tryckeri och få hjälp. Det behöver inte vara så komplicerat att ordna med en trycksak i enstaka exemplar. :) Jag har tryckt en del grejer i mitt jobb.

Att ge ut en bok tycker jag väl annars är något större än att trycka och det har ju både du och andra redan skrivit i tråden, så.. Men i alla fall. Jag har ingen erfarenhet av egenutgivning själv, men har lite insyn från annat håll. Och först och främst vill jag påstå att man vara en väldigt duktig författare, men ändå inte få till en bra bok. En bok är ju normalt sett inte färdig när den skickas till förlag, utan arbetas fram till en färdig produkt tillsammans med kunnigt folk på förlaget. Som någon redan har nämnt är det ett mycket större jobb än korrläsning. Efter att ha läst en del manus (vilket jag har gjort dårå) så kan jag säga att min uppfattning är att det märks vilka som har jobbat heltid med att skriva & sedan fått napp på ett förlag och vilka som är hobbyförfattare.. Vill man satsa på skrivandet ska det nästan till att man gör det ordentligt alltså; kanske tar tjänstledigt och arbetar med texten på heltid en period. Det tar tid att skriva. Det finns säkert undantag, men.. Man måste ha respekt för yrket också. :)

Sedan kan man enligt min uppfattning inte räkna med att få böcker sålt annat än i få exemplar. Egenutgivare brukar ha svårt att ens skänka sina böcker till t.ex. journalister och bloggare, för det ingen som vill läsa. Med den extremt begränsad PR som man kan räkna med som egenutgivare så blir det tufft alltså..! Du kommer troligast inte att kunna gå in i en bokaffär och se din bok stå framme. Även etablerade författare plocks snabbt ner från hyllorna i takt med att det kommer ut nya titlar.. Creddiga författare som t.ex. Lena Andersson har i intervjuer berättat hur de har fått hämta lådvis med böcker som förlaget inte fått sålt. Jag tror att många egenutgivare riskerar att endast få iväg några böcker till nära & kära.

Mitt tips är att ge ut boken som e-bok istället. Då sparar du in på tryckkostanden och kan ev. satsa de pengarna på att jobba med texten istället, vilket jag tror lönar sig i längden. Om boken har en läsekrets så kommer den att spridas på grund av sina kvalitéer ändå. 50 shades of gray-böckerna (inget jag själv tycker ha några direkt kvalité, men.. ;) ) började ju t.ex. som fanfiction och har idag sålt mer än Harry Potter-böckerna (vad jag har hört iaf). Men då började ju författaren också i den änden - först hitta läsare och sedan ge ut.

Det är ju det som är grejen, att det finns tjänster att köps som förenklar om en vill ge ut en egen bok. Dessa ombud tar då hand om tryckning, distribution, pliktexemplaren, ISBN-nummer osv. Allt sådant som en själv kanske inte kan eller vill göra på egen hand. :) så jag kan definitivt se en anledning till att anlita sådana men ja, jag tror det är viktigt att kolla upp vad exakt en får.
Sådant fixar nog ett bra tryckeri? Beroende förstås på vad det har för resurser knutna till sig? Pliktexemplar är väl tryckerier skyldiga att skicka in?! Tar man in offerter så bör man få det hela klart för sig.

Naturligtvis beror allt på ambitionsnivå också. Hur stor upplaga man gör, hur man vill sprida den etc.

Ja jag skulle tycka det var bra att anlita en sådan tjänst.
Men jag skulle noga se vad det innebär. Helst se en bok de har tryckt då det vore skönt att få känna på den dvs känns den billig etc
Fast det beror ju helt på vad som beställts? OM jag vill ha 100 grampapper i omslaget eller 300 g högblankt t.ex. Samt vilken bindning somoffereras?

De olika sidorna har olika system. Dvs på vissa kan man välja mkt själv och vissa andra har bara ett alternativ
Jag undrar faktiskt fortfarande vad som gör att dessa sidor du refererar till har för existensberättigande.
Vad kan de göra som man själv inte - betydligt billigare - klarar på egen hand?

Jag undrar faktiskt fortfarande vad som gör att dessa sidor du refererar till har för existensberättigande.
Vad kan de göra som man själv inte - betydligt billigare - klarar på egen hand?
Om en inte har tryckt saker tidigare så kanske det känns lite väl stort att kontakta tryckeri själv och liksom ha koll på allt kring utgivning av böcker som privatperson? Och då blir det enklare att köpa en tjänst och därigenom få allt ordnat?

Jag har tex noll koll på hur det fungerar med försäljning till ex Bokus eller adlibris och det är ju sådant som ingår :) (Och om jag hade skrivit något så är det troligast att det hade skett på hobby-nivå och då blir kanske projektet betydligt större om en ska ha koll på allt själv och samtidigt få ihop resten av tillvaron)

@tanten
Jag är inne på samma spår som @Killaloe dvs det blir lättare att köpa in en tjänst.
Det är redan mkt jobb som jag tänkt göra med texten tex ta in lektör samt korr.läsare eller någon med den kompetensen. Sen antagligen ta in någon som kan göra framsida

Det jag förstått att tjänsterna gör åt en är typsätter, trycker, skaffar ISBN, registrerar hos Bibliotekstjänst, pliktexemplar, sälj och distribution
Sen kan man ju göra detta själv. Men ibland väljer jag att köpa tjänster för att det underlättar och gör så jag kan koncentrera mig på allt annat jobb, i detta fall boken och texten.

Jag har tex noll koll på hur det fungerar med försäljning till ex Bokus eller adlibris och det är ju sådant som ingår :) (Och om jag hade skrivit något så är det troligast att det hade skett på hobby-nivå och då blir kanske projektet betydligt större om en ska ha koll på allt själv och samtidigt få ihop resten av tillvaron)
Men allt sådant där sköter ju ett bra tryckeri/reklamfirma? De gör ju sånt hela tiden. Varför blanda in nån utomstående?

OK om det blir skitmycket billigare att gå via en mellanhand, men det har jag svårt att tro (motbevisa mig ;) )

Men allt sådant där sköter ju ett bra tryckeri/reklamfirma? De gör ju sånt hela tiden. Varför blanda in nån utomstående?

OK om det blir skitmycket billigare att gå via en mellanhand, men det har jag svårt att tro (motbevisa mig ;) )
Gör tryckeriet så att boken finns att köpas via Bokus? registrerar hos Bibliotekstjänst?

Jag har inte hittat någon som gör det och samtidigt trycker så små upplagor som det handlar om. Så jag tänkte att du kunde ha något tips. De jag har hittat gör bara själva tryckningen och inte något administrativt eller sälj.
Brukar de här tjänsterna jobba med sälj också? Jag misstänker att det är något som du kommer att behöva jobba med själv ganska aggressivt hur som helst.

Jag förstår absolut att det kan kännas skönt att luta sig mot "någon som kan" när man ska ge ut en bok. Det låter som ett smidigt sätt att ge ut något. Fast jag skulle nog också ha skippat mellanhänder om jag kunde. :) Om man benar upp det, så är det nog inte SÅ mkt administration det handlar om. ISBN-nummer är bara att ansöka om på nätet, adressen för pliktexemplar är nog inte så svår att googla upp, BTJ kan man skicka ett par böcker till och hoppas att de läser och sedan kan man registrera boken hos bokinfo (f.d. bokrondellen) så att den hamnar hos t.ex. adlibirs eller bokus. Så himla mycket mer är det nog inte som egenutgivartjänster gör åt en hur som helst. Själva trycket bör inte vara problem. Jag har tagit fram trycksaker i färre än 100 ex t.ex. Fick hjälp med all sättning (eller vad det heter..) och fix för att få till framsidan. Fick provtryck. Godkände och fick levererat till rätt ställen.

Det finns flera företag som inriktar sig mot de som vill ge ut själva och där de sköter allt med ISBN och pliktexemplar. Boken får digitala "tryckplåtar" och trycks upp efterhand som du beställer fler, eller om bokhandlarna vill beställa mer. Googla på "print on demand" och "book on demand" så hittar du säkert.

Det finns flera företag som inriktar sig mot de som vill ge ut själva och där de sköter allt med ISBN och pliktexemplar. Boken får digitala "tryckplåtar" och trycks upp efterhand som du beställer fler, eller om bokhandlarna vill beställa mer. Googla på "print on demand" och "book on demand" så hittar du säkert.
Ja precis
Jag har hittat flera såna på nätet.
Så det är därför jag startade tråden för att få erfarenheter av det

:)

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 232
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Tjatter Hej Buke, jag håller på och skriver en bok som hobbyprojekt. Har en del funderingar som jag har googlat efter men nu tar jag och ställer... 2
Svar
30
· Visningar
2 105
Senast: Tass
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka