Vad är ditt mål med att ge ut boken då? Du är inte den första med författardrömmar. Jag förstår såklart att man kan längta efter att få hålla i sin egen bok, liksom.

Men hade du tänkt sälja böcker? Gå runt? Tjäna på det? Om du bara vill ha din bok i tryck så kan du kontakta ett tryckeri och få hjälp. Det behöver inte vara så komplicerat att ordna med en trycksak i enstaka exemplar.

Jag har tryckt en del grejer i mitt jobb.
Att ge ut en bok tycker jag väl annars är något större än att trycka och det har ju både du och andra redan skrivit i tråden, så.. Men i alla fall. Jag har ingen erfarenhet av egenutgivning själv, men har lite insyn från annat håll. Och först och främst vill jag påstå att man vara en väldigt duktig författare, men ändå inte få till en bra bok. En bok är ju normalt sett inte färdig när den skickas till förlag, utan arbetas fram till en färdig produkt tillsammans med kunnigt folk på förlaget. Som någon redan har nämnt är det ett mycket större jobb än korrläsning. Efter att ha läst en del manus (vilket jag har gjort dårå) så kan jag säga att min uppfattning är att det märks vilka som har jobbat heltid med att skriva & sedan fått napp på ett förlag och vilka som är hobbyförfattare.. Vill man satsa på skrivandet ska det nästan till att man gör det ordentligt alltså; kanske tar tjänstledigt och arbetar med texten på heltid en period. Det tar tid att skriva. Det finns säkert undantag, men.. Man måste ha respekt för yrket också.
Sedan kan man enligt min uppfattning inte räkna med att få böcker sålt annat än i få exemplar. Egenutgivare brukar ha svårt att ens skänka sina böcker till t.ex. journalister och bloggare, för det ingen som vill läsa. Med den extremt begränsad PR som man kan räkna med som egenutgivare så blir det tufft alltså..! Du kommer troligast inte att kunna gå in i en bokaffär och se din bok stå framme. Även etablerade författare plocks snabbt ner från hyllorna i takt med att det kommer ut nya titlar.. Creddiga författare som t.ex. Lena Andersson har i intervjuer berättat hur de har fått hämta lådvis med böcker som förlaget inte fått sålt. Jag tror att många egenutgivare riskerar att endast få iväg några böcker till nära & kära.
Mitt tips är att ge ut boken som e-bok istället. Då sparar du in på tryckkostanden och kan ev. satsa de pengarna på att jobba med texten istället, vilket jag tror lönar sig i längden. Om boken har en läsekrets så kommer den att spridas på grund av sina kvalitéer ändå. 50 shades of gray-böckerna (inget jag själv tycker ha några direkt kvalité, men..

) började ju t.ex. som fanfiction och har idag sålt mer än Harry Potter-böckerna (vad jag har hört iaf). Men då började ju författaren också i den änden - först hitta läsare och sedan ge ut.