GeKås-tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: GeKås-tråd

nuu har jag köpt(okej mamma då:angel:) en ponny!!:banana:

Grattis till hästen! :banana::banana::banana:

Jag är fortfarande helt shoppinggalen och skyller på att jag precis köpt hästen och då inte har så mkt grejjer...
Jag köpte han i Februari och har nästan mest grejjer av alla i stallet... :angel:

Draumur är en bortskämd pojke, men han är väldigt nöjd med livet iaf :D

taaack!!:banana::love: jo jag känner igen mig! mamma har vart tvungen att fråga om bettstorlek,vad hon har för sadel (jag måste ha den för den va såå skön!) och lite sånt!:Dmamma säger typ: två shabrak? du behöver väll bara ett? (hon hatar att köpa shabrak ho hadde typ bara tre tillsammans med sin syster till deras förra häst:p) och : vi har ju ett träns hemma?! jag: joo men de kanske inte passar och de e ju ganska bra att ha två!:idea: mamma suckar bara och säger : jaa de kanske är lika bra att ha två!:rofl: kanske blir ett brunt räns till på gekås!:banana: men då måste jag nog lämmna tillbaka mitt nya träns!:angel:

att få/köpa en häst är ju en jättebra anledning till att få köpa massa nya saker :angel:
jag har haft storhäst i massa år, men har nu köpt mig en ponny - dvs jag "måste" handla massa nya saker...
än så länge har jag dock bara köpt en grimma och en ryktborste till henne. ska mäta lite mer innan jag tömmer plånboken

haha jag vet! superkul! grattis till hästen!:D men såå typiskt! hadde köpt två täcken i strl 145 fick för oss att de skulle passa en d ponny. kommer hem kollar på täcket och tycker de e ganska stort men tänker ite så mycket på de (e ju van vid115-125 till b ponny:D) och sen nu ikvll kollar jag och mamma igenon mammas förra hästs täcken som var ett engelskt fullblod på160-165 (kommer ej ihåg) och mamma råker titta på storleken...135! så nu måste min gammelmoster och min pappa åka till h**ks och byta till 135! undra hur de går!:grin::rofl: nej men jag litar på dem (tror jag!:angel:)

min senaste storhäst på 155 har 135 i täcken :angel:
lilla damen ska inte få så många än, tanken är att hon ska gå täckeslös tills vi börjar träna ordentligt och hon behöver klippas

min foderhäst, travare, 160 i manken har 135 i sina täcken. iofs så har hagkompisen 145 och han är ungefär lika stor, kanske tom någon cm mindre än foderpållen. täcken kan ställa till lite bekymmer...

okej shit tänk om dskalletäckena blir förstora om jag köper 135?:eek: de går ju liksom inte riktigt att byta för mig!:( ´

joo så hade vi också täänkt att vi inte har täcken förens senare när hon e klippt! hon e 5 och kan inte så mycket och min tränare kommer rida till henne så hon kommer ju inte rida så hårt förens de kommit igång ordentligt:D

mizzifritzi(chansar på att du hette så!:O): nuu bär de av till gekås! vi ska bara till solvalla och hämta transporten! sen bär de av till gekås efter gekås ska vi till vandrarhemmet (blää vill bo på hotell!:crazy:) sen på morgnen ska vi vidare till varberg och hämta hästen!:banana::D heeeejj dååå!:love:

Angående täcken på Gekås så kanske det är bra att mäta ryggen innan, köpte för ett par år sedan ett vintertäcke i storlek 145, men detta var något litet och låg bättre på en D ponny som drar storlek 125. :crazy:

Kanske skiljer lite mellan olika täcken förvisso?

Min käring är 165 i manken, och drar 135 i täcken. Har ett i 125, som passar :eek: Gjorde också det felet (lr rättare sagt mamma). Hon köpte 5 olika täcken i 155 innan vi ens hade bestämt oss för om vi skulle ha henne eller ej. :rofl:

jag har alltid med mig måttband till gekås av den anledningen.
nu står det ofta en lapp vid täckena om de är små eller stora i storleken, men det är säkrast att mäta ändå.
mäter då först på ett täcke som passar hästen bra, och inte bara längs ryggen.
sen får man inte glömma att många av gekås täcken går fram ca 10cm vid halsen, för då får man med sig för små täcken hem lik förbannat ;)
gäller att kolla på produktbilden

inga travartiklar vad jag såg.

jag var där igår, hittade inte mycket intressant men sen är jag väldigt kräsen också! köper sällan lågpristräns osv. kollade lite på tränsen men hittade inget tilltalande som var mjukt i lädret men man får ju vad man betalar för.

kom iallafall hem med tvättmedel för täcken, läderrengörningsdukar på burk, lädergrimma i mörkbrunt med smala remmar(faktiskt bra kvallite! för 60kr:D

Lågpristräns ja.. Jag hittade ett skitsnyggt träns. Svart dressyrträns med vitt foder.
Mitt halvblod har ett så pass litet huvud så hon har COB. Men..
Det tränset jag köpte passade skitbra förutom runt mulen, den var alldeles för liten.
Den går inte heller att göra fler hål på :(

M-oaa

kollade lite på tränsen men hittade inget tilltalande som var mjukt i lädret men man får ju vad man betalar för.
Ett tips om man vill köpa lågpristräns och få de mjuka är att lägga de i en bruk eller påse och dränka dem i olja. Låta dem ligga i oljan i ett par dagar medans man vänder på påsen eller burken. Sen torkar man av all olja och tränset kommer vara hur mjukt och fint som helst i flera år. Jag har gjort så med flera och man tror att det är riktigt kvalitetsträns.

Sadelmakaren som skrivit tråden jag hänvisar till menar det och jag är beredd att hålla med - och varför står där. Jag har inte hört någon sadelmakare säga att det är bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 665
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 288
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
18 046
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 617
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S