söderböna

Trådstartare
Hej

köpte igår en gelpad. Nu undrar jag bara, ska den ligga underst, direkt på ryggen, eller ska den ligga mellan schabrak och sadel?

Och en fråga till, är det inte risk att padden ligger och trycker på ryggen, d.v.s. får man verkligen till en kanal under sadeln:confused:

/Marie

Sv: Gelpad

Min equietarapeut avråder alla från att rida med gelpad om det inte finns en kanal på den. Just för att det inte går att få upp den mellan bossorna och den ligger spänd över hästens ryggrad.
Men används den ska den ligga mellan sadel och vojlock.

En vanllig gelpad är jättebra........att ha ovanpå sadel när man rider långritt. All annan använding är av ondo eftersom gelen skapar ett tryck på ryggraden.

När du sitter upp i sadeln trycks gelen undan, men vart tar den då vägen? Jo in i ryggkanalen! Det funkar inte att dra upp den i kanalen eftersom den utav tyngdlagen och sadelns rörelser efter en stund ändå ligger platt mot ryggen på hästen(i de allra flesta fall, men ingen regel utan undantag dock).

det beror på vad du har för gelpad, om den har överdrag eller inte.
en action backpad kan man ha under schabraket eller över, beroende på om man har överdraget. närmast kroppen = inget överdrag.
andra gelpaddar har jag ingen aning om tyvärr, har bara haft min action och det är inga problem att få upp den i kanalen.

Instämmer med Breccia_

Inga problem att dra upp en action pad i kanalen så att ryggraden ligger fri. Förutsatt att man har en väl passande sadel som ligger stilla under ridpasset... :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
827
Senast: WildWilma
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 202
Senast: super
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 174

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka