Bukefalos 28 år!

Genusdilemma i skolan

Sv: Genusdilemma i skolan

Tycker det är ok med delad gympa, men de som vill vara med på killgympan borde få vara det.
Önskar att vi fått ha delad gympa när jag gick i skolan:(
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Vad jag vet är inte bollsport något som måste finnas med i idrottsämnet över huvudtaget. Det är alltså fullt möjligt att bedriva idrottsundervisning helt utan bollsport och ändå få alla elever godkända.

Men det är ju jätteenkelt för läraren, som bara delar ut sina blåa och röda band (eller hur man gör nu för tiden) och sen drar igång spelet. Behöver inte individanpassas eller planeras speciellt mycket.

En som också hade delad jympa på 70-talet. Med val till brännbollslag mm när vi ibland samsades. Jag valdes inte först, om man säger.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

...och de som fick mig (sist kvar) klagade "men vi hade ju henne förra gången!"
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Vad jag vet är inte bollsport något som måste finnas med i idrottsämnet över huvudtaget. Det är alltså fullt möjligt att bedriva idrottsundervisning helt utan bollsport och ändå få alla elever godkända.

Det stämmer ju inte.
Man ska ju kunna utöva några vanliga idrotter och dit hör nog utan tvekan flera av bollsporterna.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Kepigt!

Det bästa vore väl att barnen fick välja i så fall om barngruppen måste delas upp. vilka VILL ha en softare gympa, och vilka vill ha en lite "tuffare" eller hur jag nu ska beskriva så ni förstår vad jag menar.

Om man applicerar detta på skolans övriga ämnen så måste det bli rätt lustiga lektioner, för att inte tala om ämnen.. :p
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Det finns flera sätt att komma runt den otrevliga "välja lag"-situationen.

Ett sätt är att läraren sätter ihop lagen och att man tidigt fastställer att lärarens ord är lag. Det brukar inte bli några protester då.

Ett annat är att man väljer ut en lagledare för varje lag som ska bildas. Sedan får lagledarna tillsammans bilda jämna lag (det här får man göra på papper innan lektionen börjar) med förutsättningen att man inte vet om man kommer att få det laget man satt ihop eller något annat. Då brukar lagledarna vara noga med att tillsammans göra jämna lag eftersom de kanske får ta över kompisens laguppställning.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Det som är extra synd är ju att varken inebandynissarna eller de helt otränade får ut något av det hela, därav min tanke att bollsporterna inte har något i skolgympan att göra.

Det är en bra idé, att bedöma procentuell förbättring.

En fundering nu..

Idrott är ett ämne i skolan såsom tex matte, svenska osv. Ska man också där bedöma procentuell förbättring?

Är man bra på matte, är med på lektionerna så får man bra betyg
Är man bra på idrott, är med på lektionerna så får man bra betyg

Är man inte bra på idrott, men gör sitt bästa så får man ett godkänt betyg.

eller?

:o
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag förstår inte riktigt hur du menar, kan du utveckla?

I övrigt ska man nog ha i åtanke att idrott också är ett färdighetsämne, till skillnad från ett kunskapsämne. Eller man kanske inte gör det åtskillnaden längre?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag förstår inte riktigt hur du menar, kan du utveckla?

I övrigt ska man nog ha i åtanke att idrott också är ett färdighetsämne, till skillnad från ett kunskapsämne. Eller man kanske inte gör det åtskillnaden längre?

Vissa har väldigt lätt för språk
Andra greppar matten och tycker det är enkelt redan från början *jag var aldrig en av dem kan jag säga*

Idrott tycker jag ändå att man kan likställa med kunskapsämnen - vissa har mer fallenhet för det än andra.

Jag kanske har haft tur med idrottlärare som har haft olika inriktningar såsom bollsporter, friidrott, gymnastik osv på lektionerna. Så det har blivit en bra mix.

Men det spelar kanske ingen roll, vissa har bara inte förutsättningarna för att vara bra på idrotten - såsom jag tex har fått kämpa mig blodig över matten.

Att jag procentuellt ökade min mattekunskap gav inga höga betyg i matte - jag presterade godkänt på proven och fick en 3:a i matte.. så varför ska en procentuell förbättringsökning i idrott göra det?

Däremot tycker jag att om man är med på lektionerna i idrott och "kämpar väl" men ändå kanske inte så bra så bör man få ett godkänt betyg.

Vet inte om det förtydligade något?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Det stämmer ju inte.
Man ska ju kunna utöva några vanliga idrotter och dit hör nog utan tvekan flera av bollsporterna.

Det är förvisso sant att man ska "kunna delta i lek, dans, idrott och andra aktiviteter och kunna utföra lämpliga rörelseuppgifter" samt "ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och hur de kan bedrivas på ett säkert sätt" i slutet av det nionde skolåret. Där kan man naturligtvis tolka in bollsporter. Men man kan lika gärna låta bli. I slutet av femman ska man "ha erfarenheter av några vanliga idrottsaktiviteter samt veta något om skedrisker och om hur skador ska undvikas".

Man kan alltså låta bli bollsporterna, även om det kanske inte är optimalt (det tycker inte jag heller). Det handlar kanske mer om att ha någon form av rimlig fördelning.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Lite sidospår:
Jag såg Rebellen på TV1 igår. Slötittade och gjorde annat samtidigt men ändå.
Ungt samhällsprogram om orättvisor. Säsong 2. Del 3 av 8. Varför får inte jag vara med? Det handlar om idrott, om elitsatsningar som går allt lägre ned i åldrarna.

Där hade man ett gäng bestående av hälften tjejer resp killar i tonåren. Man skulle sen experimentera genom att låtsas slå ut hälften genom dueller för att se hur tonåringarna reagerade. Första duellen var en mekanisk tjur. En tjej mot en kille. Då säger speakerrösten att det här är medvetet orättvisa dueller eftersom tjejerna aldrig kan hävda sig mot killarna. Va?? Var det inte just sådana generalliseringar vi skulle slippa?

Sen handlade det om att inte få vara med i laget. En kille i 15års åldern som aldrig spelat hockey ville börja i pojklaget. Man tyckte det var orättvist att han inte kunde hoppa in i laget mitt under pågående säsong.
Jag tyckte hela programmet var märkligt. Någon annan som tittade?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Lite sidospår:
Sen handlade det om att inte få vara med i laget. En kille i 15års åldern som aldrig spelat hockey ville börja i pojklaget. Man tyckte det var orättvist att han inte kunde hoppa in i laget mitt under pågående säsong.
Jag tyckte hela programmet var märkligt. Någon annan som tittade?

Var det han som ringde runt till Frölunda och några andra, och blev idiotförklarad för att han trodde det var bara att hoppa in, de hade ju bara elitsatsningar??? Jag såg en del av programmet isf...
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag trodde verkligen inte att det förekom delad gympa idag! :eek: Jag är 30 år och när jag gick i skolan var den alltid gemensam för killar och tjejer.. Förstår inte tanken med att ha gympan uppdelad efter kön.. :crazy:
Är det inte fler som 'strider' mot de regler de har på din dotters skola, som vill ha förändring på det?
 
Sv: Genusdilemma i skolan

:o
Oj, såg nu att tråden var lång så det finns säkert svar på mina frågor tidigare i den. Hinner inte läsa hela nu men ska göra det, helt klart ett intressant ämne!
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag trodde verkligen inte att det förekom delad gympa idag! :eek: Jag är 30 år och när jag gick i skolan var den alltid gemensam för killar och tjejer.. Förstår inte tanken med att ha gympan uppdelad efter kön.. :crazy:

Nä vi hade inte heller idrotten uppdelat efter kön, vi hade en gympasal så det fanns inte möjlighet att dela upp det under låg-högstadiet...

på gymnasiet fick vi oftast dela upp oss efter vad vi ville göra, men det var ju valfritt då inte efter kön...
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Vi har ju tidigare haft problem med skolans träslöjdslärare då flickorna fick måla motiv på träbitar och pojkarna fick använda bandsågen. Jag påtalade detta och det blev lite bättre. Just nu har Mini inte träslöjd så jag vet inte om läraren fortsatte på sin nya insikt om att även flickor kan.

Här har vi lite av ett dilemma som några tagit upp tidigare, tycker jag. "Även flickor kan" om de gör precis samma sak som killarna? Vem säger att man "kan" bättre för att man använder bandsåg jämfört med om man målar motiv på träbitar? Jag vet vilket jag anser svårast, och inte är det bandsågen :bump: Tjejerna kanske hade önskemål om vad de ville göra? Och genast ses det som "sämre".

Jag är inne på samma linje som Jane Done, man ska inte behöva vara "killig" för att ses som duglig. Det tjejer gör måste helt enkelt värderas högre.

Kan ju säga att jag själv är så gammal så att jag var med när det blev möjligt att välja mellan textil resp. trä- och metallslöjd i skolan, innan hade alla killar automatiskt det senare och alla tjejer textilslöjd. Det var ytterst få som valde "den andra" slöjden.

De killar som valde textilslöjd fick ofta betydligt högre betyg än de var värda medan det var tvärtom för tjejerna som valde trä- och metallslöjd.

Själv var jag bra på idrott och tyckte det var höjden av tuffhet att bli vald först när lagen skulle väljas. Idag har jag en helt annan syn på saken, varför är boll- och lagsporter där man tävlar om vem som får flest blåmärken och tacklingar något häftigt? Man är väl smartare om man kan undvika skador tycker jag numera:)

Mvh QP
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Tjejerna valde inte att måla på träbitar. På grund av sitt kön fick de inte använda de största maskinerna (som tydligen startas med hjälp av en penis).

Hade en del elever (oavsett kön) valt att måla hade det varit en annan sak. Graden av händighet eller nyfikenhet är inte könsberoende. Jag, som envisas med att renovera själv, tycker inte heller att träslöjd är killigt. Och det finns en massa manliga designers som gör konster med tyg de flesta bara kan drömma om.
 
Sv: Genusdilemma i skolan

Jag såg inte programmet... Men måste bara skratta när jag läser kommentaren om att en tjej inte har en chans mot killar när det gäller att rida mekanisk tjur:D!

När min lillasyster var 11-12 år nånting var vi på västerndagar där de bl a hade en mekanisk tjur med. Sista dagen skulle "Billy the Kid" utses och syrran anmälde sig genast! De första två grenarna var lassokast och pistolskytte, efter dessa grenar låg syrran sist. Sen skulle de rida på tjuren:angel:, i tjurridningen delades det ut poäng efter hur många sekunder du satt kvar:cool:!

Tvåan satt ca 30 sekunder, när killen som styrde tjuren hade försökt få av syrran i drygt 5 minuter fick de ge upp och stoppa maskinen. Syrran blev "Billy" med stor marginal! (Tilläggas bör kanske att tjejerna var i klar minoritet i tävlingen)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp