Gera medicinsk vojlock

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emci
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 396
E

emci

Hittade idag när jag hade storstädning i sadelkammaren en medicinsk Gera vojlock 8 en sån där vit vojlock med plastovansida samt med en undersida som är av nåt våffligt plast material) . Har inte använt den på massor av år.
Är det nån som kommer ihåg vad en sån här vojlock var bra för? Kommar ihåg att man hade dom av nån orsak med inte varför:confused:
Har en häst som behöver en tryckutjämnande padd under sadeln så jag tänkte att denna kanske kunde vara bra.

Sv: Gera medicinsk vojlock

är väl mest för att det inte ska skava? tveksam till om den fördelar trycket mer än ett vanligt schabrak.

grymt fula är dom iaf... :p

hästarna på ridskolan som lätt fick skav och/eller "fukt exem" under sadeln hade en sån.. lätta att bara spola av...
Men tycker dom är ganska otympliga och klumpiga..

wow:laugh: finns de fortfarande? Har inte sett en sådan sen 80-talet.
(ursäkta avvikelsen från ämnet)

Såg 3 st NYA till salu på Scandinavium !!!

Annars får man specialbeställa dom från Gera....

Gera vojlockarna var mjuka och hade enfärgat utsida och vit insida.

577192.jpg

577193.jpg

DMS var i hårdare plastmaterial med färgade "passpoaler". Dom fanns även med inbyggd tjock padd.

567098.jpg

567100.jpg

Mitt fullblod hade en DMS med padd, då fick han inga skav. Det fick han av dom mjuka Gera.

Mina övriga hästar har däremot fått skav av dom hårdare DMS, så dom har/har haft dom mjuka Gera.

Har även en från Eskadron där man själva kan lägga i ilägg vid behov, den är alltså dubbelsydd och öppen i framkant.
Syns inte så bra på denna bild tyvärr...

15425722.jpg

Mina nu sålda DMS och Gera är köpta på tidigt 80-tal.
Vet ej åldern ppå Eskadronen.

Ja DMS modellen var det jag tänkte på. Jag blev lätt nostalgisk när jag fick se bilderna. Vi hade dem på några ridskolehästar på 80 talet för att de var så lätta att hålla rena. Bara att spola av.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 729
Distans Hello, funderar runt vilka nya paddar som kommit, provats och som är bra. Har en bekant som rider i en väl sittande sadel året om...
Svar
1
· Visningar
1 989
Senast: Armadillo
·
Katthälsa Har en 8-årig honkatt som är steriliserad. Aldrig varit sjuk förrän i dec då hon började pissa inne. Var helt panik, slapp hon inte ut... 2
Svar
21
· Visningar
8 174
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31