Gerbiler (vill ha fakta)

Ferrari

Trådstartare
Jag var i djuraffären och kikade på kaninungarna, gick förbi något som liknande ett akvarie och kikade i det. Och där sprang det runt tre stycken små svarta gerbilhanar. Blev helt förälskad. Satte mig på internet och hittade gerbilsällskapets hemsida, blev ännu mer förtjust i gerbilen efter det jag läste.

Så, frågade mannen om vad han tyckte om gerbiler. Han var väl inte helt överförtjust men sa att när vi får ett förstahandskontrakt så kan jag få skaffa mig två stycken.

Jag är nu mycket nyfiken av personliga erfarenheter av dessa små djur.

Ni som har gerbiler, är honor eller hanar trevligast? Vilket utav dessa kön blir mest tama och är det storleksmässigt någon skillnad?

Jag är mest inne på att ha två stycken honor ihop, så jag undrar lite om bur. Vad är lämpligast bur för dessa? Jag vill inte ha något som tar hur mycket plats som helst men vill inte ha minsta möjliga storlek heller, vill ju att de ska ha utrymme att röra sig på. Och ofta så är den minsta tillåtna storleken lite väl liten. Mina kaniner har alltid haft större utrymme än vad som är lagligt.

Leksaker, foder, motion - berätta allt ni vet. Gärna bilder på era gerbiler också :love:
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Jag har haft gerbiler i omgångar sen jag var liten. Haft både hanar och honor och vad jag har märkt har det inte varit någon större skillnad mellan hanarna och honorna vad gäller hur tama de har blivit, eller storleken. Vissa har varit väldigt tama, de jag har nu går att ta upp i handen men jag skulle inte kalla dem tama. Jag tycker nog inte att gerbilen är ett gosedjur så, men med lite jobb kan man ju få dem handtama iaf. En gerbil jag hade älskade att ligga i min hand och sova :) Hur tama de blir har vad jag förstått samband med ålder när man börjar jobba med dem, gener och givetvis kunskap från ägaren.

Ökenråttor vill gräva och greja, skaffa därför ett gammalt akvarie till dem, galler är bara dumt (dels för att spånet ramlar ut, men skaderisken på en gallerbur är högre). Dessutom är ett fint akvarie mycket trevligare att titta på.

Mitt akvarie är 140 cm långt, 55 brett och 55 högt och där i bor 3 gerbilpojkar. Köpet mat från vår lokala kvarn som har kontakt med uppfödare av div djur, köper aldrig färgglada blandningar. Grönsaker får de då och då, tex broccoli eller majskorn.

De har sandbad (oftast två skålar) med "rullsand"/ chincillasand, det ska de ha.

Leksakerna är i antingen keramik eller trä, har ett plaströr men det gnager de inte på som tur är. Byter leksaker då och då, krukor, keramikrör, pappersrör osv. Gömmer ibland små godbitar i spånet/ i saker så de får leta lite. Hanterar dem varje dag, vissa dagar mer ibland mindre.

Mina djur är inte köpta från uppfödare (men vet vem som avlat fram och hur de haft det innan). Rekomenderar dock andra till att köpa från uppfödare.

Ett par bilder då:
23786836.jpg


23786837.jpg
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

jag hade två gerbiler förut.
två honor.. supertama och härliga små varelser :love: ska verkligen skaffa två honor någongång i framtiden igen.
Jag hade dom inte i nått akvarium, utan en gallerbur.
men jag skulle gissa på att ett akvarium är näg det bästa, dom knager på allt dom hittar ;)
till och med galleret. men gallret var väldigt tätt, så dom kom aldrig ut och ingen katt tass kom heller aldrig in ^^

Jag hade rivet tidningspapper, i remsor.. så när dom hade gnagt sönder allt i mycke mindre bitar, ja då var det time och städa i buren :angel:

Mina blev ju som sagt supertama.. jag och en kompis (som jag fick dom ifrån) brukade sitta i mitt rum och så la vi dom på axlarna, dom sprang runt och runt på oss. och vi gosade och kelade med dom.. hur härliga som hellst.. :love:
En av dom gillade också min högtalare som det var ett stort hål i.. snacka o att det tog tid innan jag fick ut henne :angel:

Leksaker tillverkade jag själv. av toarullar som man kunde göra olika tunnlar och gångar. men det höll ju bara några dagar innan det var nersmulat till mindre bitar :p

och ja, dom vill ju gräva som bara den.. det var ofta som man inte fick sova för man hörde bara hur dom grvde i plastbotten och grävde tunnlar i pappret och välte hjulet mm mm :rofl:

helt underbara iaf var dom ^^
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Jag får hem mina 3 små gerbilpojkar imorgon! :love: Alla tre är från uppfödare som är licensierade av SGF (www.gerbilclub.com)

Man bör köpa gerbiler av uppfödare - då kommer man undan inavel, ärftliga sjukdomar, beteendestörningar och får tama och gosiga djur som inte skyr människor.

Jag har akvarium till mina 3, med mått 100x40x40 cm (dvs, 160 L). Akvarium är det som rekommenderas (finns billigt på bla hornbach, jag betalade ca 450 för mitt) eftersom en gallerbur dels inte har rum för tillräcklig mängd spån och dels ger gerbilerna beteendestörningar eftersom de kommer att gnaga på gallret. I akvariet bör man ha ett spåndjup på minst ca 10 cm så att gerbilerna kan gräva gångar som de gör i naturligt tillstånd.

De ska också ha fri tillgång till vatten, saker att gnaga på och ett sandbad. Sanden ska vara finkorning, så antingen köper man chinchillasand - eller så gör man som jag och tar blästersand som är ett betydligt billigare alternativ (kolla bara så att det inte är några metaller med, bara ren sand).

Gerbiler skall heller aldrig hållas ensamma, det är lag på att de ska vara minst två stycken. Honor går oftast bara att hålla 2 och 2, det blir för bråkigt om de är flera, medan hanar går att hålla iallafall 3 och 3. Finns exempel på personer som hållt hanar i flockar om en 5-6 stycken, men då måste man ha ordentligt med utrymme. Hanar är oftast lite större än honor, men enligt mina erfarenheter så blir de tamare och mysigare. Honor upplever jag som mer "självständiga" även om det såklart beror på individen och levnadsförhållanden också.

Det går att skriva huuuur mycket som helst (jag har ju läst som en galning nu inför mitt köp) men jag rekommenderar verkligen att läsa på Svenska Gerbil Föreningens, Svenska Hamster Föreningens (har gerbilsektion) och Svenska Gerbil Sällskapets hemsidor. Där finns en hel massa info om det mesta man behöver veta. Diskussioner, artiklar och annat kul hittar du på zoonen och i fokus hemsidor. (Google is your friend!)

Ser att du bor i Gbg? Precis som jag :) Finns två uppfödare här som jag har kontakt med just nu. Kan pm:a adress till deras hemsidor om du vill? :) Du är välkommen att hälsa på mina pluttar om några veckor, när de blivit hemmastadda och sådär! Kan även skicka in lite bilder när jag tagit egna :D

Mitt akvarium:
24019_1234982138.jpg


Och hemsnickrade locket:
92951_1234982390.jpg


Bilder från Bilddagboken - www.bilddagboken.se

(anledningen till att jag har så lite spån nu är för att jag ska kunna lära känna pojkarna utan att de gräver ner sig i spånet. När de blivit "tamare" så kommer jag öka till 15-20 cm ungefär!)
 
Senast ändrad:
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Jag måste säga min åsikt. Har två gerbilhanar (bröder) och jag skulle inte rekommendera dessa djur om man inte har otaaligt långa nerver. Mina gör inget annat än ganger på gallret till deras bur, och de slutar aldrig med det. Väldigt irriterande när man ska lyssna till det eviga gnagandet dagar och nätter långa. Jag provade ha dem i ett akvarium, men då grävde de i ett hörn hela tiden.
Visst, det är gulliga djur att titta på, men mina har dessutom inte blivit tama, hur jag än försökt kela och öva med dem.

Annars äter de väl ungefär samma sak som en hamster, någon gnagarblandning och så grönsaker och frukt tycker de om. Gärna några pinnar från tex. obesprutade äppelträd, gillar de att gnaga på. Mina gillar inte typiska leksaker såsom springhjul eller bollar, men de tycker om att gräva gångar och klättra. Så mycket spån i buren (jag har en speciell gerbilbur där halva delen är plast och övre halvan galler så att spånet inte skvätter ut i första taget) /akvariet så ska du se att de bygger djupa gångar.

men som sagt, jag skulle inte köpa gerbiler i första hand. Jag förälskade mig i dem också då de var så hiimla söta och allt i affären men jag har ångrat mig otaliga gånger och skulle inte tveka att ge bort dem till någon..
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Vad trist att du upplevt gerbiler som "störande" och inte mysiga och underbara som de faktiskt är.. Köpte du dina i djuraffär? Isåfall kan det bidra till problemet, för då har de redan under sin uppväxttid fått lära sig av mamma att gnaga på galler och gräva i hörn. Mer insatta gerbilmänniskor kallar det för beteendestörningar, eftersom det inte är gerbilers naturliga beteende och de blir lätt "besatta" av att göra det och det är ofta svårt att få dem att sluta. (gerbiler skall dessutom inte ha springhjul/bollar då de får skador på rygg och skelett av dessa, de böjs i en onaturlig ställning. Motionera dem ute på golvet/soffan/sängen istället!)

Bästa lösningen är att ha dem i ett akvarium med mycket spån så att de kan gräva gångar. Ca 10-20 cm är det som rekommenderas, och även om minsta tillåtna volym är mycket mindre så rekommenderas ca 100 L till två djur.

Köper man gerbiler ifrån en uppfödare så är de dessutom hanterade och vana vid människor redan sen de var pyttesmå bebisar. Nu ska ju jag hämta hem mina i eftermiddag, så jag kan inte uttala mig om hur de kommer reagera i sin nya miljö.. Men jag var och hälsade på dem hos uppfödaren för bara några veckor sedan och då var det inga problem att hålla dem i händerna utan att de försökte komma undan. Alla hoppar upp i handen och ser nyfikna ut om du håller ner den i buren :love:

Antar att det jag vill säga till TS är att inte sluta drömma om gerbiler, men att definitivt köpa ifrån uppfödare! Du får en trygg, hanterad gerbil utan ärftliga sjukdomar som kan förkorta livslängden. :)
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Jag måste säga min åsikt. Har två gerbilhanar (bröder) och jag skulle inte rekommendera dessa djur om man inte har otaaligt långa nerver. Mina gör inget annat än ganger på gallret till deras bur, och de slutar aldrig med det. Väldigt irriterande när man ska lyssna till det eviga gnagandet dagar och nätter långa. Jag provade ha dem i ett akvarium, men då grävde de i ett hörn hela tiden.
QUOTE]

Därför akvarie är bättre, gallerbur är inte bra. Om inte det heller fungerade kanske akvariet var för lite/ innehöll för lite leksaker och gömställen/ för lite spån eller nått? Mina gräver också ibland, men inte besatta på något sätt. Dina djur kanske har någon form av beteendestörning, för sådär har jag aldrig upplevt mina gerbiler (och det har passerat några genom årens lopp).
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Min syrra har dem i en stooooor och hög plastback från IKEA som hon gjort hål i locket på och satt dit nät och byggt upp buren så de kan gräva sig upp i nivåer genom tunnelsystem osv, det är 30 cm spån! Får de bara utlopp för sitt grävande så slipper man det stereotypa grävandet på nät eller i ett hörn. När de är föööör störiga dock ngn ggång på morgonen så kastar syrran ett gosedjur på buren lite lätt så slutar de. Finns ju inget sötare än när de äter solrosfrön direkt ur handen :love: Min syrras är köpta från ett litet zoo som föder upp själva.
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Min syrra har dem i en stooooor och hög plastback från IKEA som hon gjort hål i locket på och satt dit nät och byggt upp buren så de kan gräva sig upp i nivåer genom tunnelsystem osv, det är 30 cm spån! Får de bara utlopp för sitt grävande så slipper man det stereotypa grävandet på nät eller i ett hörn. När de är föööör störiga dock ngn ggång på morgonen så kastar syrran ett gosedjur på buren lite lätt så slutar de. Finns ju inget sötare än när de äter solrosfrön direkt ur handen :love: Min syrras är köpta från ett litet zoo som föder upp själva.
hm... har lite frågor, om man får låna tråden för ett ögonblick..? :)

Paradiset vad heter plastbacken från Ikea..? funkar det bra att ha gerbileran i den? gnager dom inte hål i den :O? har ju kollat runt lite på akvarier å så, men himla dyra är dom. mamma gillar inte råttor och så, men jag ska nog få henne på andra tankar efter ett par söta bilder på gerbilerna...

ha det så bra alla! :D

/mimmi
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Då jag sitter vid min brors dator för tillfället(har inget internet hemma på ett tag) så har jag inga bilder, men kan förstå varför du blev förälskad det finns troligtvis i min åsikt inga fräckare småkryp(ursäkta benämningen ;) ) än just gerbiler, jag hade några olika sidor som jag läste på för att få information, så att de skulle få så bra mat som möjligt och omväxling i både miljö och mat.

Jag har alltid försökt se till att ha en hög bur så att de faktist kan gräva gångar i spånet, det är inte bara kul att se deras tunnelsystem utan troligtvis även kul för dem. Tack vare att de bara pissar i sandbadet, och inte faktist pissar så mycket, så luktar det inte om dem, och buren behöver inte städas ur alltför ofta(varje vecka var 10edag)
Mitt tips är dock att inte ha plast saker i buren, mina är galna i att gnaga på allt som kommer i deras väg och fastän kanske inte alla gerbiler tycker det är lika kul så känns det inte nyttigt om de skulle råka gnaga i sig plast.
Har som Maria sa(Paradiset) en Ikea låda som heter samla tror jag, den största str på 130 liter(storleken mindre(65l) är godkänd, hade den innan men tyckte de växte ur den :P ), den köpte jag ett lock till och klippte ur ett hål i taket där jag satte nät. Har fungerat riktigt bra, även fast jag egentligen skulle vilja ha akvarium då det ju är lite snyggare.

Kastar dock inte gosedjur på buren Maria :P Har bara sagt att det är vad jag känt för att göra ett antal gånger, en lätt knackning brukar funka det med.

Det ska tydligen inte vara någon större skillnad på hanar och honor vad jag förståt, vet bara att mina honor är underbara! Inte gosiga egentligen men det går att plocka upp dem och både klappa och pussa på dem om man vill :)

Skulle kunna skriva mycket, men du får gärna maila om det är något mer du vill veta.

/Anna
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Fick hem mina snyggingar idag :love: Såå, jag kan såklart inte låta bli att slänga in lite bilder :angel:

34822_1235155774.jpg


32053_1235155818.jpg


90192_1235155838.jpg


28437_1235155782.jpg


Ha uppe www.bilddagboken.se så ska bilderna synas :) (kvaliten är dålig emellanåt, tog genom glas på överpigga pojkar som inte ville sitta still :D )
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Jag har haft gerbiler i 18 år. Alltid honor fram till för några år sen och jag kommer aldrig mer köpa annat än hanar. Min personiliga åsikt är att de är mycket lugnare och framförallt har det aldrig blivit några bråk, som vi haft otur med bland honorna. Dessutom går de att ha fler än två ihop, det ska man absolut inte ha med honor. Men i övrigt är det såklart en smaksak, honor blir precis lika tama och inget kön luktar/markerar mer än det andra. Hur tama de blir beror såklart på hur mycket tid man lägger på dem. Samt deras genetiska förutsättningar. Har man tur att köpa från en djuraffär som föder upp själv så ser jag inga som helst problem med att köpa därifrån, vi har fått finfina djur. Grossistuppfödarna ger jag däremot inte mycket för, inte sjutton sorterar de bort djur med olämligt temperament inte. Vi har fått konstiga djur från djuraffärer som köper från såna, både marsvin, tamråttor och gerbiler. Nuförtiden åker jag hellre 80 mil för att få trevliga djur från en uppfödare.

Att de gnager på galler som nån nämnde är ju lätt avhjälpt. Sätt dem i en Dunabur istället, som samtliga gerbilföreningar rekommenderar. Själv har jag en stooor gallerbur och har aldrig haft nån som gnagt galler, men det beror nog mest på att de större delen av dygnet är ute och springer löst, och därefter närmast tycker det är skönt och ombonat att vila i buren resten av dygnet.

Viktigt är att man har ett stort umgänge som kan hjälpa till att samla toarullar och kartonger för att stilla deras gnagbehov.... :love:
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Jag har haft gerbiler i omgångar sen jag var liten. Haft både hanar och honor och vad jag har märkt har det inte varit någon större skillnad mellan hanarna och honorna vad gäller hur tama de har blivit, eller storleken. Vissa har varit väldigt tama, de jag har nu går att ta upp i handen men jag skulle inte kalla dem tama. Jag tycker nog inte att gerbilen är ett gosedjur så, men med lite jobb kan man ju få dem handtama iaf. En gerbil jag hade älskade att ligga i min hand och sova :) Hur tama de blir har vad jag förstått samband med ålder när man börjar jobba med dem, gener och givetvis kunskap från ägaren.

Ökenråttor vill gräva och greja, skaffa därför ett gammalt akvarie till dem, galler är bara dumt (dels för att spånet ramlar ut, men skaderisken på en gallerbur är högre). Dessutom är ett fint akvarie mycket trevligare att titta på.

Mitt akvarie är 140 cm långt, 55 brett och 55 högt och där i bor 3 gerbilpojkar. Köpet mat från vår lokala kvarn som har kontakt med uppfödare av div djur, köper aldrig färgglada blandningar. Grönsaker får de då och då, tex broccoli eller majskorn.

De har sandbad (oftast två skålar) med "rullsand"/ chincillasand, det ska de ha.

Leksakerna är i antingen keramik eller trä, har ett plaströr men det gnager de inte på som tur är. Byter leksaker då och då, krukor, keramikrör, pappersrör osv. Gömmer ibland små godbitar i spånet/ i saker så de får leta lite. Hanterar dem varje dag, vissa dagar mer ibland mindre.

Mina djur är inte köpta från uppfödare (men vet vem som avlat fram och hur de haft det innan). Rekomenderar dock andra till att köpa från uppfödare.

Ett par bilder då:
23786836.jpg


23786837.jpg

Äter dem inte upp allt plast?:p Min gerbil hade sagt namnam och sen hade det varit kört. Har hört att den är en störning?

Men damen dog igår, jag ska skaffa nya men hade tänkt att skaffa ett akvarium först, det jag tänkte på var hoppar dom inte ut? För min var en jäkel på att hoppa:p
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Äter dem inte upp allt plast?:p Min gerbil hade sagt namnam och sen hade det varit kört. Har hört att den är en störning?

Men damen dog igår, jag ska skaffa nya men hade tänkt att skaffa ett akvarium först, det jag tänkte på var hoppar dom inte ut? För min var en jäkel på att hoppa:p

All plast? Det är bara det färgglada röret som är i plast, resten är i keramik eller trä. Men nej, de gnager inte på plaströret :) Mina hamstrar är mycket jävligare på det sättet (har tre stycken), de gnager på allt typ.

Aldrig haft gerbiler som hoppar faktiskt.. men nej, jag har ett lock som är av mycket finmaskigt nät, syns lite av det på bilden :)
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Jag har märkt att det är beteendestörningar, eller besatthet, det är ingen skillnad hur mycket man försöker tillrättavisa dem så fortsätter de alltid. Jag upplever dem inte som något trevligt husdjur alls, och det är synd för de är ju så himla söta..
Buren jag har är en gerbilbur, nedredelen ca 70 cm plast, och lika mycket gallerdel ovanpå. Nerifrån plastdelen går olika rör och tunnlar och så är det platåer i gallret. Gerbilerna kan alltså gräva i det djupa spånet och klättra i gångarna, vilket de gör, men ändå lockar gallret mer.
Har ofta i olika pappbitar som de gnager på, toarullor tycker de är skitskoj, bollar av hoptryckt hö tycker de om att leka med (de äter det inte) men ändå fortsätter de gnaga. Hade i ett ENORMT springhjul (gjort för råtta) men de brydde sig inte om det så jag tog bort det.
Har provat att ha dem i akvarie, ca 110 liter, men då grävde de som besatta i hörnen istället. Det klarade jag inte av då jag bor i en etta och inte slapp undan ljudet. Plastburen kan man iaf flytta in i badrummet över natten om det är riktigt hopplöst.

Att ha dem lösa på soffan/mattan är omöjligt, skulle aldrig få fast dem igen! Den ena rymde en gång då jag städade i buren, och det tog tre personer nästan en timme att få fast den. Det var inte hälsosamt för lillen, var rädd att hjärtat skulle stanna.

Har heller som sagt inte lyckats få dem tama, och det är väl mest det som gör det hela tråkigt. Man kan ju inte kela med dem tex. Och de är heller inte nyfikna på att komma till handen då man sticker in den :(
Helst av allt skulle jag ge bort dem, men det är inte min stil att ge bort något man åtagit sig, allra minst små liv..
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Låter faktiskt inte så kul det där :(
Mina är trevliga, kommer fram till handen, är nyfikna och så. Lite jobbiga att ta upp, men å andra sidan har jag inte räknat med att de kommer bli några gosedjur direkt. Svårt (omöjligt?) att tillrättavisa sånna där små också.

Jag har däremot två hamstrar som är sjukt jobbiga. Den ena skakar sin vattenflaska som besatt plus gnager i gallret på locket.

Den andra hamstern gör samma, gnager som en idiot på gallret oavsett leksaker/ mat osv.

Båda har stora fina burar. Tycker också jag gjort allt i min makt för att de ska vara snälla, men icke.

Om man har djur med beteendestörningar, som man kanske rent av undviker att handskas med, då tycker inte jag att man ska känna skuld för om man tar det där jobbiga beslutet, att avliva. Är ju kanske inte världens enklaste att skaffa nya hem heller (och kanske inte veta hur nya hemmet blir).
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Jag tycker också att jag gjort allt i min makt för att göra dem till keliga sällskapsdjur, men icke. De har en stor fin bur med massor att göra, de får god mat, vi försöker kela med dem men inget hjälper. Skulle verkligen inte vilja avliva dem, de är bara 1½ år gamla..
Lider de månntro av sina beteendestörningar ?
Jag tycker de verkar lyckliga där de biter i sin lilla värld på gallret..
 
Sv: Gerbiler (vill ha fakta)

Det jag hade gjort om jag var i din sits, och beredd att försöka igen med dom små, är att ta kontakt med en seriös uppfödare som vet hur man ska bära sig åt. Börja med att fråga på ex Zoonen och försök få tag på någon som vet vad man kan ändra på. Jag tror inte att de är hopplösa fall, men jag har alldeles för lite erfarenhet för att kunna säga vad som är "fel". Lycka till! :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 136
Senast: TinyWiny
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 393
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 683
Senast: anna_panna
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: hundvalpen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24
  • Balkongtråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp