Bukefalos 28 år!

getter inne hela vintern?

sommarvind

Trådstartare
vi funderar på att skaffa två stycken getter ,Vi tänkte ha dom i en box i stallet. Det jag undrar är om dom brukar stå inne hela vintern eller om dom föredrar att gå ut i hage dagligen på vintern? Har läst dom gamla gettrådarna här på buke men inte riktigt hittat svaret på just den frågan.

Hur har ni era getter?
 
Sv: getter inne hela vintern?

Jag har inga getter själv men har varit med om båda delarna. Dvs några som gick ute hela vintern (tillgång till "skjul" med värmelampa) och några som är installade hela vintern i box och bara går ut i koppel ibland.
 
Sv: getter inne hela vintern?

Mina getter och grisar bor i uteboxar med tillhörande stor hage. Grisarna bor i stor fölbox hela vintern (från slutet av dec till början på mars), de gillar inte att gå ut när det är snö. Jag har dem lösa i stallgången så de får motion på dagarna.

Getterna däremot bor ute hela vintern, däremot har jag satt en gräns på ca minus 8 grader, då tar jag in dem i stallet under natten. Men de går ute på dagarna i sin hage oavsett väderlek.
När det är kallare än minus tio så får de fri tillgång till hö under hela utevistelsen.

Denna vintern har de sovit i stallet väldigt många nätter.:)
 
Sv: getter inne hela vintern?

okej, men då har jag lite att gå på :) Känns helt klart sundast att dom får tillgång till daglig utevistelse. Klokt är nog att som du gör att sätta en gräns vid 8 minus. Du känner inte till någon seriös getuppfödare?
 
Sv: getter inne hela vintern?

jo ja glömde fråga vad du har för staket i din hage till getterna? Sen undrar jag vad du rekomenderar för par, två kastrerade bockar eller två hongetter?
 
Sv: getter inne hela vintern?

Jag kan inte så mycket om getter, utan jag har anpassat mig efter hur jag ser de mår bäst av.
Jag har en kastrerad bock, och en honget. De gick som killingar tillsammans och fungerar bra ihop.

Jag var naiv när jag köpte mina och trodde att jag skulle kunna ha dem på el. Men de hoppade så högt och när de är i luften är de ju "ogjordade" vilket gör att de inte fick stötar, så jag byggde ett trästaket runt hela hagen.

Det blev dyrt för jag har en stor hage...men de hoppade över i alla fall första året. Staketet var väl ca 140 cm högt. Då satte jag en slana snett innåt hagen och efter det hoppade dem inte över. Nu som vuxna ids de inte rymma längre.

När jag leder mina in och ut från stallet så har jag en i koppel och den andra lös.

Vet ju inte vart du bor, men jag köpte mina från en 4H gård utanför Stockholm, vet att även Skansen säljer killingar.

Mina är av rasen Afrikanska dvärg getter.
 
Sv: getter inne hela vintern?

jo ja glömde fråga vad du har för staket i din hage till getterna? Sen undrar jag vad du rekomenderar för par, två kastrerade bockar eller två hongetter?

Mina tog sig igenom ett elstaket på ca 130 cm högt, med eltrådar med ca 10 cm mellanrum. :crazy:. Om jag skaffar getter igen så ska jag bo mitt ute i skogen , eller iallafall där de kan sträva fritt runt stallet/ladugården. Eller, ha ett rejält trästaket.
 
Sv: getter inne hela vintern?

kanske hade väntat mig ett lite mer utvecklat svar än så ;)

haha jasså, dög inte mitt svar :D .

Jag har för mig att getter klarar kyla rätt bra, bara de får hö att tugga på.

Jag tror dina framtida getter skulle tycka det var perfekt att få vara inne på nätterna och ute på dagarna.

Blir det getter eller bockar?
(tänkte på att bockar kan lukta för- :devil: - igt )
 
Sv: getter inne hela vintern?

okej, hade du något nät mellan träramarna eller bestod staktetet endast av trä? De där med slana är nog ingen dum idé. Jag bor i västra götaland/Bohuslän så skansen är kanske lite väl långt att åka:(
 
Sv: getter inne hela vintern?

ja står lite i valet och kvalet vilka kön ja skall ta:) men om man har två st kastrerade bockar brukar dom komma överens då?
 
Sv: getter inne hela vintern?

okej, hade du något nät mellan träramarna eller bestod staktetet endast av trä? De där med slana är nog ingen dum idé. Jag bor i västra götaland/Bohuslän så skansen är kanske lite väl långt att åka:(

jag ska se om jag hittar nån bild, annars kan jag fota och visa dig i helgen-
 
Sv: getter inne hela vintern?

PICT0100.jpg


Det här var den jag hade, hinner nog fota lite mer i morgon.
 
Sv: getter inne hela vintern?

ja står lite i valet och kvalet vilka kön ja skall ta:) men om man har två st kastrerade bockar brukar dom komma överens då?

jag hade två okastrerade bockar, de kom bra överrens och var supertervliga att ha mjed att göra. De luktade illa när de var stressade, men sen blev det mindre stank.

...men skulle jag skaffa fler någon gång skulle det bli kastrerade eller getter
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 861
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 129
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 217
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 357
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp