Getter och foderstrupsförstoppning

fejko

Trådstartare
Min häst är på kliniken efter att hans dumma matte givit honom torr luzern :( Nu undrar jag om getter också kan få foderstrupsförstoppning? Blöter jag det vill de inte ha. Getter kan man ju ge torr betfor vilket torde innebära att de inte är så känsliga, någon som vet hur det ligger till?
 
Sv: Getter och foderstrupsförstoppning

Getter idisslar ju till skillnad från hästar som inte kan kräkas
 
Sv: Getter och foderstrupsförstoppning

Snarare att idisslare producerar mkt mer saliv än hästar. behövs för rätt balans i våmmen.
PL
 
Sv: Getter och foderstrupsförstoppning

Det jag har lärt mig är att betfor och annat foder som sväller mycket kan ges torrt till idisslare eftersom de idisslar så att det inte "spränger" magen eller kväver djuret, på hästen stannar det ju kvar i magen och bara växer sig större.
 
Sv: Getter och foderstrupsförstoppning

Nej problemet är inte att det spränger magen utan att det fastnar i matstrupen pga det suger upp den smörjande vätskan på vägen ner.
PL
 
Sv: Getter och foderstrupsförstoppning

Ja i det här fallet var det så, men om det nu hinner ner i magen borde det inte vara så skönt... Eller är det så att det aldrig hinner komma ner i magen innan det fastnar i strupen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 057
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 002
Senast: Rugge
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
629
Senast: Murray
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
676
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp