Märkliga hudförändringar

Rugge

Trådstartare
Tid till vet är bokad på onsdag.

Bilder kommer ikväll

Golden hane 7,5 år. Kastrerad
Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen några år tillbaks och alltid mått bra av.

Sedan någon månad tillbaks har han fått märkliga utslag i ljumskarna, som nu även dykt upp i armhålan. Han fnattar kliar, men inte i någon större utsträckning. Borde varit betydligt mer kan jag tycka.
Har tvättat med Trizchlour4 schampo samt balsamspray, och det lindrar, men upplever att det sen dyker upp nya plättar.
Även mörka områden, som om huden fått pigmentförändringar.
Det är inte blöta geggiga utslag, utan snarare torrt där huden flagnar.
Även fått tunnare päls över ryggen med några torra fläckar här och var. Märkte i helgen att han är "kittlig" över vissa partier på ryggen.
Har försökt googla och läsa mig till ledtrådar, och landar lite i torr seborré, vilket i hans ålder isåfall skulle vara ett sekundär tillstånd, där cushings eller sköldkörtelfunktion kan ligga som primär sjukdom. Dock har han inga andra symptom. Om det nu är det.

Tankar om demodex eller någon form av kvalster finns ju, men han kliar sig liksom inte i en sådan utsträckning.

Lika pigg och träningssugen som vanligt. Dricker inte onormalt, kissar som vanligt. Ingen förändring upp eller ner i vikt.

Inga förändringar i foder,godis/tugg eller hemmamiljö som jag skulle kunna härleda.
enda förändringen som skett är ju att vi fick hem valp i maj månad. Valpen får foder från samma tillverkare. Dock ett laxfoder som Melker också fått innan och det hade han inget problem med

Inget gegg och klegg i öronen eller ögonen.

Funderar på att börja ge Nutrilon Coat and Skin för att stödja huden, men vill såklart hitta orsak till varför detta dyker upp, och framför allt få rätt behandling om det nu är en underliggande sjukdom som spökar.

Någon som har någon idé eller upplevt liknande?
 
Senast ändrad:
Bild från armhålan.

20231113_185307.jpg
 
Han inte skriva igår. Tiden liksom försvann

Igår bör vi satt och väntade så såg jag att han hade kliat upp svansen. Så ca 10 cm fick klippas och tvättas, förmodligen torrhet, för han är ganska mjällig på många ställen på kroppen.

Vet trodde någon form av allergi. Men var skulle den liksom kommaifrån efter 7.5 år

Jag bad iallafall om blodprover för att utesluta något underliggande som sköldkörtel eller njurar bl.a.
Även en seniorkoll eftersom han ändå är 7.5 år och jag tänkt göra det efter nyår

Han fick kortison och ska badas med douxo pyo shampoo 3 ggr i veckan sen 1 ggn i veckan

Jag kommer även byta över till ett hypoallergent la laxfoder som han tidigare fått (unghunden får det) och ge nutrilon eller annan hampafröolja för stt hjälpa huden

Sen får vi se hur detta fortsätter

Inväntar provsvaren
 
Alltså inser ju att skriva inlägg på mobilen och inte riktigt titta igenom är kasst 😉
 
Vet ringde med provsvaren idag

Sköldkörtel och njutar OK
Däremot lågt HB värde. På gränsen till anemisk.
Detta hade han även för några år sedan, så vet frågar sig ifall det bara är hans normaltillstånd, eller om det finns något underliggande, såsom tumör


Hon vill göra ett bukultraljud för att se om de kan se någon tumör eller något som kan förklara det.


Någon som har erfarenhet av anemi, utan att det måste bero på något underliggande
 
ÅB idag för nytt blodprov, tyvärr fortfarande anemi, och även lite försämrat. Dock ännu lindrig anemi

Bukultraljud inbokat nästa vecka, Vill ju utesluta att där inte är något

Men utslagen är borta och han är inte lika torr och mjällig i huden.

Sen gick vi igenom sköldkörtelvärdena också. två värden som mäts. båda ligger i nederkant/överkant i vad som är inom normalvärdena, så jag kan ändå inte släppa det helt att det skulle kunna vara den som är orsaken
Vet tycker inte det är så pass att det ännu ska utredas vidare, innan UL och eventuellt blodprov till patolog.
 
Sen gick vi igenom sköldkörtelvärdena också. två värden som mäts. båda ligger i nederkant/överkant i vad som är inom normalvärdena, så jag kan ändå inte släppa det helt att det skulle kunna vara den som är orsaken
Vet tycker inte det är så pass att det ännu ska utredas vidare, innan UL och eventuellt blodprov till patolog.
Sköldkörtelvärden påverkas helt naturligt utan att något felas med sköldkörteln, när kroppen har andra sjukor att hantera.

Tar jag prov under pågående förkylning är mina värden bananas, tar jag om proverna när förkylningen är över, så är de helt normala igen, så jag hade möjligen velat ta om dem när hunden är helt frisk igen och sedan utgå från det.
 
Sköldkörtelvärden påverkas helt naturligt utan att något felas med sköldkörteln, när kroppen har andra sjukor att hantera.

Tar jag prov under pågående förkylning är mina värden bananas, tar jag om proverna när förkylningen är över, så är de helt normala igen, så jag hade möjligen velat ta om dem när hunden är helt frisk igen och sedan utgå från det.
Lite min tanke också.

vet sa själv att mycket pekar på sköldkörteln, men värdena är motsägelsefulla,
Ska faktiskt be dem ta om provet när vi ska på UL för att se om de är andra värden.
 
Hmm en tanke slog mig precis

Vi har haft för vana att alltid ha köttbullar i kylen, och de brukar få 2-3 st om dagen som lite gottis.
Och lök kan ju ge anemi, men kan de små mängderna orsaka detta?
 
Hmm en tanke slog mig precis

Vi har haft för vana att alltid ha köttbullar i kylen, och de brukar få 2-3 st om dagen som lite gottis.
Och lök kan ju ge anemi, men kan de små mängderna orsaka detta?
Innehåller de lök? Så ja, små mängder regelbundet kan ge lökförgiftning.
 
Hmm en tanke slog mig precis

Vi har haft för vana att alltid ha köttbullar i kylen, och de brukar få 2-3 st om dagen som lite gottis.
Och lök kan ju ge anemi, men kan de små mängderna orsaka detta?
Jag har svårt att tro det, men jag kan ha fel.
Var och varannan hund på typ brukshundsklubben borde ha anemi isf.

Ammo käkade en jäkla massa köttbullar i sitt liv och hade inga problem med blodvärdena, men ja. Det är ju bara vad jag ser runt mig ang köttbullsätande.
 
Jag har svårt att tro det, men jag kan ha fel.
Var och varannan hund på typ brukshundsklubben borde ha anemi isf.

Ammo käkade en jäkla massa köttbullar i sitt liv och hade inga problem med blodvärdena, men ja. Det är ju bara vad jag ser runt mig ang köttbullsätande.
Olika hundar kan ju vara olika känsliga med. Finns ju folk som matar hundar med choklad och aldrig får problem och därför fortsätter göra det. Oavsett så är det nog smartast att sluta ge lök till hund med anemi tänker jag.
 
Jag har svårt att tro det, men jag kan ha fel.
Var och varannan hund på typ brukshundsklubben borde ha anemi isf.

Ammo käkade en jäkla massa köttbullar i sitt liv och hade inga problem med blodvärdena, men ja. Det är ju bara vad jag ser runt mig ang köttbullsätande.
Tänker också så, men eftersom min hund nu tyvärr verkar ha det, så vill ja ju inte förvärra genom att fortsätta ge.
 
Jag har svårt att tro det, men jag kan ha fel.
Var och varannan hund på typ brukshundsklubben borde ha anemi isf.

Ammo käkade en jäkla massa köttbullar i sitt liv och hade inga problem med blodvärdena, men ja. Det är ju bara vad jag ser runt mig ang köttbullsätande.
Jag har samma erfarenhet som du och jag har aldrig hört om någon hund som fått anemi av lök.
@Rugge så slå inte på dig själv :heart

Jag tänker på en egen erfarenhet, det var när min Tervtik helt plötsligt fick svår klåda. Typisk allergireaktion och vi skulle hitta boven... som vi letade!!
Boven var att dom bytt innehåll i det foder som vi använt i många år, utan att göra en upplysning om det :mad:
Plötsligt hade dom börjat blanda i fiskmjöl i fodret och hon var tydligen allergisk mot fisk :meh:
Så både enkelt och svårt kan det vara ibland!
 

Liknande trådar

L
Hundhälsa Jaha,idag var det dags för ytterligare vetrinärbesök och mer problem:( Min hund har dammkvalsterallergi och går på sprutor en gång i...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 930
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp