Bukefalos 28 år!

M

mausi

hej

funderar på att skaffa getter och vill veta allt om deras skötsel! nån som kan hjälpa mig??

framför allt hur stänger man in dom?`(har ju hört att det är väldigt rymningsbenägna djur)
ska de vara inne nattetid?
vad äter dom?
något speciellt man ska tänka på?

vi har hästar och kor nu men vill ha något mer som äter allt som hästar ratar i hagar osv... så det är inge mjölkgetter jag tänker på utan mer landskapsvårdare.
 
Sv: Getter!!!

Hej, om du vill ha betesdjur som inte är lika rymningsbenägna så kan jag rekomendera gutefår, jag har själv sådana och dom har aldrig rymt och så är dom väldigt mysiga oxå.

Jag, min syster och mamma hyr in oss på en gård och där har dom getter. Vi passar dom dygnet runt pga att ägarna har annat för sig just nu. Deras hage ligger i anslutning till stallet så de är bara att öppna dörren så går dom direkt ut i hagen. Men vi har dörren öppen dygnet runt, så ja, getter kan gå ute dygnet runt med tillgång till vindskydd.

Dom här getterna får fårfor, det är ett pellatrerat fårfoder, och så har dom fri tillgång på gräs. Getter äter det mesta tex, frukt så som äpplen och mandariner, gräs, hö, halm mm. Även trä kan dom äta upp ibland om dom får tråkigt och så.

De här getterna har ett nät som staket, ungefär som fårstängsel fast mindre rutor. Men då rymde dom genom att krypa under stängslet så då satte ägarna dit en planka nedtill, precis vid marken och sen dess så har dom stannat i hagen.
 
Sv: Getter!!!

Getter är utpräglade busk och slyätare och gillar således denna meny bäst. Kraftfoder är inte alls nödvändigt till en get som varken ger di/mjölkar/dräktig, snarare ska man vara försiktig med hastiga foderförändringar åt getter. Dom kan drabbas av fång. Getter må äta det mesta, men för den skull är dom inga kompostkvarnar man ska mala in ditt eller datt i bara för dom äter det som bjuds.

Ska du bara röja det korna ratar bör du ta får, getter är bättre när man ska röja slyiga partier mm. Getter är duktiga på att förstöra, dom äter inte bara gräset utan river upp rötterna med.

Får kan man gott och väl hägna in i vanlig eltråd, behövs inget nät om man har bra el samt vet hur trådhöjdarna ska vara samt att dom har tillgång till mat. Getter däremot är rätt rymmningsbenägna. fårnät funkar sällan då getter är goda hoppare och dessutom gillar att klättra. Det finns speciella getstängsel att köpa, men vet inte om dom är bra alls.
 
Sv: Getter!!!

ja det är inte bara för slyröjning utan det är så att jag vill vara med och bevara getter som är utrotningshotade, då vi har gård är det ett alternativ nämligen. Även är det kul med djur dom blir lite mer hängivna människor, har haft får men de var inte intresserade av oss folk på samma sätt som getterna.
klurigt detta, man vill ju göra så gott man bara kan :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 030
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp