Gick vi miste om ett cert?

Det kommer bli så att det ska ha gått ett år och en dag mellan första och "sista" LC-tävlingen, samt något krav på att de vid båda tillfällena ska ha nått viss poängsumma. Minns inte riktigt hur det var med allt, och eventuellt blir det så att hundarna måste ha varit med på internationellt LC-prov för att få starta bruksklass. Man kan ju tycka att det skulle räcka med nationellt, men ja, jag är väldigt positiv till att det blir svårare att vara med i bruksklassen. Själv ställer jag alltid i den klassen om jag har hund som får vara med där. Minns dock att Wahidah var ensam tik när hon ställdes i bruksklass på stora sthlm och även i år var det bara en tik med i bruksklass.

Lite OT men vad saknades för att Aysu skulle fått ställas i bruksklass i helgen?
Jag ställde Vilja i bruksklass och samma där, dom var väldigt få om man jämför med dom andra klasserna. Dom var 3 stycken i bruksklass och typ 5-8 stycken i dom andra klasserna.

Och dom nya reglerna :)

"Hunden ska ha placerat sig inom den övre halvan av resultatlistan vid minst två internationella Lure Coursing eller Races prov. Om sådana resultat uppnåtts vid internationella Lure Coursingprov ska dessutom 75% av maxpoängen ha uppnåtts. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista provtillfället.

Reglerna gäller från och med 1 januari 2015 för samtliga raser i grupp 10 samt de raser i grupp 5 som tillhör SvVK
."
 
Lite OT men vad saknades för att Aysu skulle fått ställas i bruksklass i helgen?
Jag ställde Vilja i bruksklass och samma där, dom var väldigt få om man jämför med dom andra klasserna. Dom var 3 stycken i bruksklass och typ 5-8 stycken i dom andra klasserna.

Och dom nya reglerna :)

"Hunden ska ha placerat sig inom den övre halvan av resultatlistan vid minst två internationella Lure Coursing eller Races prov. Om sådana resultat uppnåtts vid internationella Lure Coursingprov ska dessutom 75% av maxpoängen ha uppnåtts. Minst ett år och en dag ska ha förflutit mellan första och sista provtillfället.

Reglerna gäller från och med 1 januari 2015 för samtliga raser i grupp 10 samt de raser i grupp 5 som tillhör SvVK
."

Vad jag hört (redan tidigare) så gäller de "nya" reglerna redan på internationella utställningar, så om hunden får meriter i bruksklass på internationell utställning utan att leva upp till de "nya" kraven så räknas de inte. Har tex en bekant med saluki som alltid ställer sin hund i bruksklass på nationell utställning men inte på internationell. Eftersom jag själv är dåligt insatt vågade jag inte chansa utan anmälde henne till öppenklassen som hon garanterat får vara med i. Att hennes VG där räknas kan komma att bli viktigt framöver.
 
Vad jag hört (redan tidigare) så gäller de "nya" reglerna redan på internationella utställningar, så om hunden får meriter i bruksklass på internationell utställning utan att leva upp till de "nya" kraven så räknas de inte.

Det har jag inte hört talas om. Var finns det att läsa?
Jag har varit inne på Utställnings och championatbestämmelser och där står det endast:
"För samtliga raser i grupp 10 arrangeras bruksklass.
Följande krav gäller för deltagande i bruksklass:
Lägst 67% av maxpoäng på Lure Coursingprov i Sverige alternativt för meriter erhållna före 2012-01-01 lägst 55 poäng på Lure Coursingprov i Sverige.
"

Vilja har inte meriter för bruksklass enligt dom nya reglerna men hennes resultat från mässan ligger inne på Hunddata nu. Och dom LC-prov som gett henne bruksklassmerit står även markerade som det.
 
Det har jag inte hört talas om. Var finns det att läsa?
Jag har varit inne på Utställnings och championatbestämmelser och där står det endast:
"För samtliga raser i grupp 10 arrangeras bruksklass.
Följande krav gäller för deltagande i bruksklass:
Lägst 67% av maxpoäng på Lure Coursingprov i Sverige alternativt för meriter erhållna före 2012-01-01 lägst 55 poäng på Lure Coursingprov i Sverige.
"

Vilja har inte meriter för bruksklass enligt dom nya reglerna men hennes resultat från mässan ligger inne på Hunddata nu. Och dom LC-prov som gett henne bruksklassmerit står även markerade som det.

Jag ska se om jag kan hitta det någonstans, men det finns tydligen ytterligare regler för internationella utställningar någonstans. De regler som finns lättillgängliga på skk.se är ju, om jag inte minns tokigt, regler för de nationella utställningarna.
 
Jag ska se om jag kan hitta det någonstans, men det finns tydligen ytterligare regler för internationella utställningar någonstans. De regler som finns lättillgängliga på skk.se är ju, om jag inte minns tokigt, regler för de nationella utställningarna.

Ja gärna! Dumt kan jag tycka om det är annat som gäller vid internationella och dom inte skriver det i Utställnings och championatbestämmelser. En hänvisning borde man iaf kunna knöka in...
Också väldigt dumt att dom isf reggat Viljas resultat på Hunddata om det ändå inte är "giltigt"...
 
Ja gärna! Dumt kan jag tycka om det är annat som gäller vid internationella och dom inte skriver det i Utställnings och championatbestämmelser. En hänvisning borde man iaf kunna knöka in...
Också väldigt dumt att dom isf reggat Viljas resultat på Hunddata om det ändå inte är "giltigt"...

Verkligen! Jag är absolut inte säker på att jag har rätt, men jag ska försöka kolla upp det hela under dagen. Hittar jag inget så kan jag ju slänga iväg ett mail till SKK :)
 

Liknande trådar

D
Övr. Hund Eftersom den tidigarre tråden om detta dog ut så lägger jag in en ny tråd där folk kan skryta över sina fina hundar =) däribland jag...
2
Svar
30
· Visningar
2 140
F
Övr. Hund Måste skriva av mig... Som några kanske vet från förgående trådar så fick jag i sommar hem en import från Ungern. Världens goaste...
Svar
16
· Visningar
1 521
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp