Giftig lera dumpad i hage – Annikas häst dog

Ett byggföretag som utförde ett borrningsarbete i Lyckeby dumpade lera i en hage - lera som visade sig innehålla det potentiellt giftiga ämnet barium. Två dagar efter att Annika Anderssons häst släpptes i hagen insjuknade han hastigt och dog. Nu kräver hon kommunen på ersättning.
 
Farligt avfall är ju en sak men "vanligt" borrkax kan vara ok att lämna på platsen. Givetvis med tillåtelse, jag har ett samrådsbeslut som säger just det i mina händer nu.

I det här fallet låter det inte som att kaxet kommer från något "standardberg", de höga halterna med barium kommer med extremt stor sannolikhet inte från berget utan från additiver som används ibland när en borrar. Att dumpa det hela i en random hage låter enormt märkligt, jag hade varit förbannad bara av själva dumpandet oavsett om det var giftigt eller ej.
Precis, bentonitlera används väl för tätning av hålet? Inte något som generellt kommer upp ur olika borrhål?
Men på beskrivningen i artikeln låter det som borrkax, kanske blandat med bentonitlera-rester.
 
I övrigt tror jag inte hästen dog av förgiftning, utan snarare av att den åt/slickade i sig av leran som sedan satte sig i tarmen. Det ska åt sjukt höga halter för att akutförgifta en häst på ett halv ton. Det ska åt några kilo sådan lera för att ens akutförgifta en människa som väger 70 kg.
 
Precis, bentonitlera används väl för tätning av hålet? Inte något som generellt kommer upp ur olika borrhål?
Men på beskrivningen i artikeln låter det som borrkax, kanske blandat med bentonitlera-rester.
Det här är ju ett problem när folk som inte kan området både är intervjuobjekt och intervjuare. Det kan bli precis hur knasigt som helst med terminologin. Även provtagning och analys av analysresultat bör ses med kritiska ögon. Det är inte helt lätt att ta ett bra prov och väldigt många får panik för helt normala nivåer av "föroreningar".
 
Precis, bentonitlera används väl för tätning av hålet? Inte något som generellt kommer upp ur olika borrhål?
Men på beskrivningen i artikeln låter det som borrkax, kanske blandat med bentonitlera-rester.

Det finns massor av olika additiv, många av dem är helt harmlösa. Bentonit kan användas för att täta men det finns också additiv som hjälper borrkaxet att komma upp. Givetvis ska borrbolaget ha koll på vad de använder och hur det ska hanteras (även om jag vet att det kan vara lite si och så med det).

Jag får alltid en komplett kemikalielista när jag anlitar ett borrbolag plus att jag alltid ska kontaktas om de behöver använda något annat än vatten i hålet. I mitt fall (prospektering) är det viktigt att veta vad som används så det inte riskerar att bli något fel med analyserna. Vi vill ju inte "salta" något område (dvs förfalska analysvärdena genom att tillföra koncessionsmineral) :D

Edit: Letar en efter guld vill jag INTE se några borrare med vigselring som hanterar borrkärnorna :laugh:
 
Det här är ju ett problem när folk som inte kan området både är intervjuobjekt och intervjuare. Det kan bli precis hur knasigt som helst med terminologin. Även provtagning och analys av analysresultat bör ses med kritiska ögon. Det är inte helt lätt att ta ett bra prov och väldigt många får panik för helt normala nivåer av "föroreningar".

Verkligen och jag tror inte det var ett byggbolag som borrade... även om de kanske anlitade ett borrbolag för ev markarbeten.
 
Ja, och det kräver ju rätt mycket i hur en hanterar kaxet (dvs det krävs specialtillstånd samt skickliga borrare). Det får ju absolut inte rinna ut i vattendrag.

Samrådsbeslutet ska meddelas entreprenören som utför arbetet så det går inte att komma undan med att de inte visste.
Jag tänkte mest på konstellationen journalist/hästägare i mitt inlägg då jag tolkar det som om det är hästägaren som tagit proverna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Essunga kommun misstänks för djurplågeri efter att en död häst hittats i en hage på fredagen. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
1 303
Senast: Gunnar
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp