Giftiga smörblommor?

F

Flash

Min fråga är väldigt enkel; Att smörblommor inte är direkt nyttiga, det vet jag (giftiga för kanin i alla fall) men stämmer det att de är ogiftiga när de ingår i torrt hö? Anledningen till frågan är att vallen där jag ska ta hö, är rejält beväxt med smörblommor och andra mer tjänliga örter. Vallen är gammal och de brukar ta hö till hästar där - och de lever än... Men nu är det mina djur som ska äta det, och då vill jag gärna få svart på vitt om det är något att oroa sig för? Jag ser dagligen hästar som går på bete med flera gånger mer smörblommor i hagen än på min hövall, men de varkar inte äta av just smörblommorna. Annorlunda blir det ju när de ingår i högivan, mina två shettisar lär äta upp rubb som stubb om det inte smakar helvidrigt :crazy: . Tacksam för alla svar som kan leda till klarhet!
MVH "Flash".
 
Sv: Giftiga smörblommor?

När smörblommorna har torkat ordentligt så försvinner giftet. Går lätt att se ute på beten där dom står ensama kvar tills dom vissnar. Vips så blir dom uppätna av betesdjuren som inte rört dom på hela sommaren.
Jag vet dock inte hur länge höet ska torka för att det ska gå ur. Finns olika uppgifter på det från någon dag till tre månader.
 
Senast ändrad:
Sv: Giftiga smörblommor?

Tack för ditt svar :bow: ! Torktiden spelar ingen roll egentligen - om det så är tre månader - eftersom jag inte ska börja med årshöet förrän i oktober :) .
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 368
Senast: Luleå
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 354
Senast: Fille
·
Foder & Strö Stallägaren ska ta hösilage på en vall där det är väldigt mycket hundkex och smörblommor. Är det så lyckat med tanke på att dessa är...
Svar
16
· Visningar
4 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp