Giftiga växter

Sv: Giftiga växter

Ja.
Giftinformationscentralen skriver:

Zamiakalla

Garderobsblomma, Smaragdblomma, Zamioculcas zamiifolia
Växten innehåller starkt irriterande växtsaft.

Symtom: Kan ge brännande känsla i mun och svalg samt svullnad, blåsor, salivavsöndring, sväljsvårigheter och magbesvär. Växtsaften kan ge kraftig ögonirritation och hudretning.

Åtgärd: Ge genast lite dryck. Skölj omedelbart ögonen med vatten under minst 5 minuter. Tvätta huden med tvål och vatten. Vid symtom kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

- VAgis kommenterar: de olika åtgärderna beror förstås på var saften har hamnat...

"Vi svarar på frågor om akuta förgiftningar och ger råd om lämplig behandling vid inträffade förgiftningstillbud. Telefonrådgivningen är tillgänglig, dygnet runt – året runt, för allmänheten och sjukvården i hela landet. När du ringer till oss får du direkt tala med en specialutbildad apotekare.

Ring 112 vid inträffade förgiftningstillbud och begär Giftinformation – dygnet runt.
Ring 08-331231 vid övriga frågor om akuta förgiftningar – dagtid.
Sjukvården har tillgång till speciella nummer."

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Tack
Får ställa den så inte katterna kommer åt den, men de verkade inte så intresserade av den

Ah, så det var ingen akutfråga för att katten ätit på den?

Tack gode Gud!

...men brukar inte katter automatiskt ge f*n i sånt som inte är bra för dem, eller har jag fått det om bakfoten :confused: :crazy:

Man skulle önska dom lät bli giftiga blommor men har en bekant som tog i påskliljor i kruka i påskas, katten bet bara lite på den och fick njursvikt och blev helt utslagen, går fortfarande på kontroller:-(

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Stånds må se oskyldig ut där den lyser gul i dikeskanter och på betesmarker – men växten är giftig för djur och svår att bekämpa. Om...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort dilemma kring mina två katter. Jag har en hona på snart 10 år, som jag haft sedan hon var kattunge och en hane på...
Svar
18
· Visningar
888
Senast: Bison
·
Övr. Katt Klösträdet i vardagsrummet är snart tio år gammalt och börjar bli ganska slitet. Nu kikar jag på ett nytt klösträd, men känner att jag...
Svar
10
· Visningar
465
Senast: LadySara
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I år verkar det vara gynnsamma förhållanden för revormstörel, en mycket giftig växt som inte är känd av så många.
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka