Bukefalos 28 år!

Gissa sjukan

Sv: Gissa sjukan

Det blir fram med stora vitaminförrådet. Ska ta kalk o magnesium för att hjälpa d-vitaminet så jag måste ändå dela upp allt på två gånger om dan eftersom det krockar med järnet. Mycket att tänka på. B-vitaminer har jag också laddat upp med.

Hur stor dos D- vitamin per dag äter du? Vilken tid på dygnet tar du dom, tar du magnesium samtidigt?
 
Sv: Gissa sjukan

Ja men språkpolisen vill betona att glutenintolerans inte är en allergi.

En allergi handlar om att immunförsvaret bildar specifika antikroppar.
Glutenintolerans handlar om att man saknar ett enzym.

Om man är glutenintolerant men inte ätit glutenfri kost, kan upptaget av järn och B-vitaminer ur kosten påverkas.

Nja språkpolisen här vill betona att glutenintolerans är en autoimun sjukdom som inte orsakas av brist på något enzym.
Immunförsvaret reagerar på gluten och triggar igång en autoimmun reaktion som får immunförsvaraet att angripa mikrovilli i tunntarmen.
 
Sv: Gissa sjukan

Järn, folsyra och B12 på morgonen. Kalk, magnesium och D-vitamin på kvällen. Tar 100 ug D-vitamin.

Då har du hyfsat hög dos av D- vitamin och om jag får säga mitt så tycker jag att du ska ta det på morgonen och behålla Magnesiumet på kvällen.

D- vitamin är uppiggande och Magnesium är en mineral som gör att kroppen bildar seratonin vilket är lugnande. Vet du om det är D2 eller D3 du äter? D2 är syntetiskt och har visat sig vara förhindrande vid upptaget av magnesium vilket gör att man måste öka sitt magnesium intag.

Det enda jag saknar i ditt pillerknaprande är Kalcium, om du har dåligt med magnesium i kroppen så torde du även ha låga kalcium nivåer.
 
Sv: Gissa sjukan

Det kan vara svårt att få upp järnet, endast genom järntabletter, om du har låga värden. Jag får själv järn i dropp med jämna mellanrum, och då kommer förbättringen i stort sett omgående.

Hoppas du mår bättre snart, järnbrist påverkar kroppen riktigt mycket :crazy:
 
Sv: Gissa sjukan

Det är D3, kalk ingår ju samtidigt som magnesium :-) Men bra tips, då kör jag D och järn på morgonen och de "stora" tabletterna på kvällen.
 
Sv: Gissa sjukan

För 3v sen tog jag ur min kopparspiral efter att ha hittat precis varenda symptom (även såna jag inte tänkt på) som man får vid kopparförgiftning. Jag läste massor om kopparspiraler, medicinska studier och rapporter, och tog ut den direkt. Idag är det STOR skillnad. Särskillt tröttheten, orkeslösheten, återhämtningstiden, värken i kroppen är borta.

Kopparspiraler är inte mediciner och behöver därför inte kontrolleras eller testas... Det blev för många graviditeter med den gamla sorten så de ökade mängden kopparyta med 90% men säger fortfarande att den inte avger mer än man får i sig i maten per dag, TROTS att de som tillverkar och marknadsför produkten inte kan hänvisa till den studie där detta kan påvisas. En studie i Brasilien påvisar däremot mer än dubbelt så höga kopparhalter i blodet hos kvinnor med kopparspiral som de utan. Överskott av koppar lagras i bl.a. hjärna och lever.
 
Sv: Gissa sjukan

Jag hade en radda skumma symptom, en del liknande dina, förra året. Det tog flera månader innan läkarna förstod att det var sköldkörteln. Men jag var helt utslagen i flera månader.
 
Sv: Gissa sjukan

Eftersom du har haft borrelia så är det värt att kolla upp detta. I Sverige "botas" inte borrelia.
Och det blir värre med tiden då bakterien/viruset får fäste inte bara i blodet utan går in i celler och benmärgen och då behöver det inte ens visas på vanliga blodprov dom gör här hemma.
Jag drar iaf till Tyskland nästa månad för att få svart på vitt om jag har det eller inte då d ej visas i mitt blod här.

Kopiera en text nån skrivit här :

För över fyra år sedan började jag få värk i olika delar av kroppen, främst i fötter och knän, men också i muskler och handleder. Värken dök upp, satt i några dagar och försvann sedan i veckor, för att sedan återkomma på ett helt nya ställen. Jag sökte läkare för detta vid två tillfällen, blodprov med mera togs, och trots att jag då bodde i Stockholm var det märkligt nog ingen som misstänkte borrelia. Senare kom andra problem, oförklarlig trötthet, problem med att sova, stelhet i nacken, tryckkänsla över huvudet, orolig mage, stickningar på hud och i muskler etcetera.
Exakt fyra år efter att de första symptomen dykt upp såg jag ett inslag i ett program på tv där man pratade om borrelia. Jag tyckte mig känna igen hela problembilden, sökte och läste en hel del på internet, beställde läkartid, fick ett borreliatest utfört, och mycket riktigt: Jag hade borrelia. När detta konstaterats fick jag den obligatoriska kuren på två veckors penicillin (doxyferm) som den svenska sjukvården påstår botar borrelian för gott. När penicillinkuren var avslutad blev jag bra, men bara i två månader, sedan kom symptomen tillbaka.
Följande står att läsa på Sveriges Borrelia och TBE Förenings hemsida: ”Om borrelian får tillfälle att sprida sig i kroppen kan det bli en svår sjukdom, av helt annan kaliber än tidig borrelia.” Vidare: ”Några av de drabbade har begränsade besvär och kan arbeta och fungera på ett nästan normalt sätt trots sjukdomen. Men många är svårt sjuka, är långtidssjukskrivna och lever ett miserabelt liv.” Fortsatt: ”Den svenska sjukvården kan inte hantera kronisk borrelia. De flesta läkare har liten eller ingen kunskap om sjukdomen och experter och ledning försöker uppenbarligen tona ned problemet. Alla som lider av kronisk borrelia har likartad erfarenhet av den svenska sjukvården, det typiska förloppet är: Blivit trött och sjuk med många diffusa symptom, gått till läkare, tagit diverse prover, inte hittat något. Allt sjukare och tröttare, sökt nya läkare, fler prover, inget resultat.” Vidare: ”Till slut, efter många år, har några sökt expertis utomlands och där funnit läkare med stor erfarenhet som vet precis vad problemet är och kan ge relevant diagnos och behandling.”
Jag bokade återigen tid hos min husläkare och fick då en remiss till infektionskliniken här i Gävle. Mötet med infektionsläkaren var den mest Kafka-artade upplevelse jag varit med om. Läkaren avfärdade mig på alla punkter. Värken, hade jag inte fått den när jag fjällvandrat? En tandinfektion jag hade haft under några veckor (av fyra år!), kanske det kunde bero på den? Det kunde nog bero på åldern (jag är 46 år!). Var det inte psykosomatiskt? Ryggmärgs- prov är ett annat vanligt prov man gör för att se om borrelia finns i kroppen, något sådant prov togs inte. Någon klinisk diagnos brydde han sig inte heller om (klinisk diagnos baserar sig på symptomen och är helt avgörande vid kronisk borrelia eftersom man kan ha borrelia men ändå få negativa svar från prover). När vi till sist kom in på stickningarna och värken i hjärtat, och att kronisk borrelia kan göra att hjärtat till slut får svårt att pumpa ut blodet, gav han mig till sist lite hjälp: Han visade mig hur jag kunde ta pulsen på handleden hemma!
Utländska experter säger också att kronisk borrelia i första hand ska behandlas med antibiotika intravenöst under flera veckor, ibland kan detta ske i kombination med tabletter. På Åland finns en expertklinik för behandling av borrelia och i Tyskland åker många till en doktor Kleemens i närheten av Frankfurt. Det finns även en expertklinik i Norge. Resor och behandling utomlands får man bekosta själv och de som inte har råd får helt enkelt fortsätta att vara sjuka.
Svensk sjukvård förnekar också att längre behandlingar och antibiotika intravenöst skulle ha någon effekt, trots att hundratals (förmodligen tusentals) svenskar blivit friska av den behandling de fått utomlands. Svensk sjukvård driver också en egen linje när man säger att symptom som dröjer sig kvar är så kallade ”restsymptom” som förr eller senare går över. Detta är förstås bara en klen tröst och naturligtvis en kränkning mot dem som varit sjuka i flera år utan att bli bättre. Normalt är i stället att symptomen på sikt förvärras om borrelian blivit kronisk. Svensk sjukvård förklarar då det hela med att man drabbats av någon annan sjukdom eller något annat tillstånd. Listan på felaktiga diagnoser omfattar bland annat fibromyalgi, kroniskt trötthetssyndrom, MS, depression, ALS och hjärntumör.
Jag befinner mig nu i ett läge där jag inom kort blir ännu en av alla de som söker hjälp utanför Sveriges gränser. Jag känner mig också chockad och djupt upprörd över situationen. Det märkliga är att nästan alla verkar känna någon som har blivit drabbad, inte i första hand av borrelia, utan av den svenska sjukvårdens hjärtlösa och okunniga bemötande. Kanske är det dags för oss att sluta oss samman på riktigt och bilda opinion mot den här galenskapen?
Daniel Svensson
Publicerad 31 oktober 2011
Uppdaterad 5 december 2011
Textstorlek
Tipsa
Skriv ut
 
Sv: Gissa sjukan

Fast klinikerna som botar "kronisk borrelia" behandlar en sjukdom som förmodligen inte finns. Neuroborrelios finns, men där är symtomen mycket specifika, inte diffusa som de som anges i texten ovan. Det finns inget, utom människors subjektiva upplevelser av tillfriskanande, som stödjer användandet av intravenös antibiotika under väldigt lång tid. Och människor har ansett sig bli friska av homeopati, frekvensterapi, blodiglar, osv osv i all oändlighet.

Jag förstår att man greppar efter halmstrån när den konventionella vården inte kan ge en fungerande behandling, men teoribildningen bakom idén om kronisk borrelios är befängd, och det är lite sorgligt när legitimerade läkare helt går ifrån yrkesetiska riktlinjer för att lura stålar från människor i en desperat situation. Att samtidigt driva på resistensutveckling hos bakterier, vilket faktiskt är en tickande bomb i vårt samhälle, känns fruktansvärt osmakligt :(.
 
Sv: Gissa sjukan

Tack för engagemanget. Dock så tror jag inte på borrelia eftersom i stort sett alla symptom är borta nu förrutom emellanåt när det verkar "släppa" koppar ur depåerna.
 
Sv: Gissa sjukan

Tack för engagemanget. Dock så tror jag inte på borrelia eftersom i stort sett alla symptom är borta nu förrutom emellanåt när det verkar "släppa" koppar ur depåerna.

Helt fantastiskt! Det fanns en förklaring och det fanns bot. Glad för din skull.
 
Sv: Gissa sjukan

Helt fantastiskt! Det fanns en förklaring och det fanns bot. Glad för din skull.

Jag har hittat andra med liknande problem av koppar och en har hypothyroidism (känns konstigt hoppas du förstår) som utvecklats av kopparen. Tungmetallförgiftning är inte att leka med.
 
Sv: Gissa sjukan

Jag har en fråga gällande kopparspiralen, om du i ditt letande kommit över någon som fått konstaterat hög halt av östrogen som kunde relateras till kopparförgiftning?
 
Sv: Gissa sjukan

Ja, en engelsk tjej hade 1:20 istället för normala 200:1 på blodprov.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp