Givetvis en pågående vattenskada i badrummet.

Jag köper hellre trasigt och billigt och fixar själv. Men som sagt vet man ju aldrig. Det är lite som ett lotteri det där. Ingen kan svara på det där förrän man vet det slutgiltiga priset för renoveringar samt vad försäkringsbolaget säger.
 
Har lagt ett bud och sagt att mitt förbehåll är att jag ska se skriftligt från det inblandade försäkringsbolaget att de tar det som är relaterat till vattenskadan. (Dock inser jag såklart att självabadrummet med ytskikt och kakel från 68 mm inte täcks av detta) Själva renoveringen till den standard vi gillar tar vi själva.
Ska få svar på måndag.
 
Det är mer tankar om det finns en poäng i att köpa ett hus med stor potential, i ett bra område, på en stor grön hörntomt, till ett för Stockholm bra pris, MED en vattenskada och renovera badrummet som man själv vill ha det, istället för att vänta på att ett liknande, färdigrenoverat dyker upp på Hemnet och kostar minst 500.000 till och attraherar fler köpare.
Ja det är det faktiskt oavsett kostnad.
Därför att ni får ett hus som ni vill ha när det är klart.
Alternativet kan annars vara att det inte blir något hus alls som ni gillar.

När jag och min ex-make letade gård så insåg vi till slut att vi var tvungna att ta det som fanns med rätt läge och mark och strunta i resten av gårdens egenskaper om det alls skulle bli någon gård.
 
Jo, det låter ju rimligt. Det är bara att hängslen och livrem-typen i mig är livrädd för ord som "vattenskada" men om jag får skriftligt från försäkringsbolaget att de ersätter det som är relaterat till vattenskadan så har jag ju "bara" ett badrum att helrenovera, och det har ju många gjort före mig!
 
Jo, det låter ju rimligt. Det är bara att hängslen och livrem-typen i mig är livrädd för ord som "vattenskada" men om jag får skriftligt från försäkringsbolaget att de ersätter det som är relaterat till vattenskadan så har jag ju "bara" ett badrum att helrenovera, och det har ju många gjort före mig!


Låter vettigt, jag hade gjort det. Att hitta ett läge man gillar och har råd med är ju smått unikt i Stockholmsområdet.
 
Ja nu när du äntligen hittat ett hus så ska väl inte det här sätta stopp för köpet!
Friskrivningen var smart :up:. Och som sagt tidigare, ni vill ju ändå rusta ;).

Lycka till med detta hus nu!!! :):up:
 
Jag hoppas inte för mycket kan jag säga. Känns som att allt som kan skita sig gör det i situationer som denna. Säljarna tänker nu, för tredje dagen, över huruvida de kan tänka sig att sälja till acceptpris eller inte. Bara en sån grej. Risken finns att de blir giriga; aha, någon erbjuder vad vi vill ha, så snabbt, då vill vi nog ha budgivning. Men min gissning är att det lika gärna kan gå åt andra hållet. Visningar runt midsommar och under folks semester, vattenskada mm. Det kan mycket väl bli så att vårt bud står sig, men då kommer jag ha dragit tillbaka det såklart.
Om ingen annan bjuder så blir mitt nya bud...lägre. *ont skratt*
 
Nej, det gjorde de inte. Det något förvånande beskedet från mäklaren blev istället att de helt drar tillbaka försäljningen på huset för att; "De inte bestämt om de vill sälja och för att de inte vet var de ska bo om de säljer." Mäklaren gjorde en facepalm kan jag säga och för oss känns det inte heller så himla roligt. Vi lägger ju ner en massa energi på att se det och läsa på om huset och dess brister och ta in offerter på nya badrum och sanering vind och diskutera inflyttningsdatum med säljarna, och sedan kommer de på att de nog inte vet om de vill sälja?:confused:
 
Men va? :confused: Vilka totalt oseriösa säljare :mad: :banghead:
Stackars mäklare också som lagt ner en massa tid på försäljningen... :down:
 
Han har väl åtminstone något slags kontrakt som reglerar hans tid och ersättning får man hoppas. jag har inget, jag blir bara överkörd gång på gång känns det som. Det här är ANDRA huset för samma mäklare som jag och sambon lägger ett "acceptprisbud" på bara för att få höra att försäljningen avbryts. Första gången hade säljaren blivit av med jobbet samma dag som vi la budet.
 
Dessvärre tror jag inte mäklare får betalt om de inte lyckas sälja - då får de ju procent på försäljningspriset, rätta mig gärna någon om jag har fel men det är så jag har uppfattat det hela iaf.

Vet att när mina föräldrar bytte mäklare för att den mäklaren de hade inte lyckades sälja till ett vettigt pris så fick han inget betalt utan fick bara lämna ifrån sig stafettpinnen till nästa mäklare.

Men oavsett så är det ju aptrist för er att råka ut för detta igen :down:
 
Jag har också hört så, men tycker det är skillnad på att inte lyckas sälja pga dåligt arbete eller fel kundkontaktnät, och att fixa fotografering, ta dit kund, få ett "accepterat" bud två dagar efter att säljaren bestämt sig för att säja, för att säljaren sedan ska ändra sig. Betalar mäklarenfotografen ur egen ficka och ser glad ut då eller?
 
Jag vet faktiskt inte. Låter ju dock inte så roligt om det skulle vara så. Hoppas någon annan som vet hittar till tråden :)
 
Säljaren ska betala "skadestånd" till mäklaren om den drar sig ur. Jag har släktingar som skulle sälja sin gård och ett par månader in och med en eventuell köpare så drog sig säljaren ur då de hellre ville bo kvar. Gårdens pris var ca 1,5 miljon och mäklaren och säljaren kom överens om ca 20.000:- i skadestånd vilket tydligen var mindre än mäklaren egentligen hade rätt till (Det fanns någon procentsats av utgångspriset som mäklaren hade rätt till, men han gick med på att ta mindre. Det finns en del "förmildrande" omständigheter i just den här affären som jag inte vill ta upp). Detta är några år sedan (10 kanske?) så det kan ju ha ändrats.

TS - vilken fruktansvärt tråkig situation. :(
 
Sambon behövde inte betala ngt när han valde att dra tillbaka försäljningen för han inte fick ett tillräckligt bra bud. Det var inga konstigheter alls.
Det var för snart 3 år sedan och en bostadsrätt om det har någon betydelse.
 
Jag tänker att det kan skilja om det är brist på bud eller allmän virrighet hos säljaren som är orsaken. Brist på bud hänger ju ibland ihop med att säljaren förväntar sig för högt pris, men om mäklaren håller med om att förväntat pris är rimligt men man ändå inte får det så är det nog skillnad.
 
Och påminn mig att aldrig skriva om husköp på Facebook. Folk är ju så roliga, om de får säga det själva.
"Haha, du kommer få hus nummer 100 du tittar på, har du tittat på hundra än?"
Nej, jag har tittat på 79 jävla hus och tro mig, det känns mycket.
"Det var en mening med det här också. Det var inte menat att ni skulle ha det."
Nej, det är ju ganska smärtsamt uppenbart just nu...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp