Gjorde jag rätt?

Sv: Gjorde jag rätt?

Jag förstår att du inte ville gå ut och fixa det när du var nyduschad och skulle iväg och vill vara ren och fin.

Men var det en medryttare som skulle ta in hästarna just denna kvällen?
I sånt fall skulle inte den kunna vara lite skysst och hjälpa till då?

Inackorderingen skall ju självklart inte få utnyttja dig, men ni kanske kan ha en ge och ta relation?
Så hon måste ta hand om dina hästar om du ska resa bort eller blir sjuk?

Ni borde ju kunna hitta något vettigt system att hjälpas åt om det behövs :)
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Hej :)

jag vill gärna ha eran åsikt om följande händelse:

jag har en inackordering i mitt stall, nu har vi bråkat lite.

hon smsade mej för några dagar sedan och frågade om jag kunde mocka och fixa iordning allting åt hennes häst för hon hade ingen bil så hon kunde ta sej ut. mockning ingår inte i stallhyran men jag har sagt att är det kris någon gång så kan jag hjälpa henne. hon hör av sej vid fem på kvällen och då är jag sedan länge klar i stallet och ska precis åka iväg till stan, då har inte jag någon lust att slänga på mej stallkläderna igen och mocka åt henne, och det sa jag till henne.
sa även till henne att hon får höra av sej tidigare nästa gång.
hon lyckades väl låna en bil och ta sej ut endå.
dagen efter får jag sms igen där hon frågar samma sak, men denna gången för att hon har lite feber och hosta och vill inte gå ut och bli kall.
denhär gången smsade hon runt tre, men även denhär gången så va jag redan klar i stallet och påväg till stan.
sen när en annan skulle ta in hästarna på kvällen så såg ju hon att inget var klart till denhär hästen och ringer mej.
då smsar jag henne och frågar varför? men då hade hon ju antagit att jag skulle göra det fast jag sa att jag inte kunde. och så sa jag till henne att man inte kan sjukanmäla sej när man har egen häst. (detta är hennes första)

men nu till min fråga då.
jag har ju sagt att jag kan hjälpa till om det är kris.
dock tycker inte jag att lite feber och hosta är någon kris.
och vet man att man inte har någon bil eller så, då tycker jag att man kan skriva det så fort man vet det på dagen (oftast vet hon det innan).

tycker ni att jag va för hård mot henne?

blev lite rörigt kanske men ni hänger nog med :)

tacksam för svar ^^


Nu vet inte jag om det finns mer information om detta, som inte står att utläsa i ditt inlägg här. Kanske är det så, relationer emellan människor är ju komplicerade.

Men som generellt svar så tycker jag att du var för hård. Första gången hon sms:ade var du redan klar och skulle gå - visst. Då byter man inte om igen. Men andra gången sms:ade hon tidigare och uttryckte sig (som jag förstod det) artigt i sitt sms. Då hade jag hjälpt till och mockat. Varför "markera" något i ett sådant läge?

Det vore skillnad om hon sms:ade var och varannan dag och ville ha hjälp, då får man sätta stopp. Men överlag så skapas en positiv stallmiljö av personer som hjälper varandra och ibland anstränger sig lite extra. Nästa gång är det du som behöver hjälp. :)

För min del är feber (även "lite") en god anledning att inte åka till stallet - måste man så gör man det, men finns det hjälp att få så stanna hemma och bli frisk istället för att åka ut och vara martyr. Folk drar ju på sig riktigt tunga förkylningar och även lunginflammation och annan skit för att man inte tar hand om sig ordentigt. Hästen har ingen nytta av en sjuk matte...
 
Sv: Gjorde jag rätt?

om du läser mitt förra svar som jag skrev så står det där att jag skulle iväg båda dagarna och hade bussar att passa.

det som jag "störde" mej mest på va ju det faktum att jag hade sagt att jag inte kunde, men att hon endå antog att jag skulle göra det. :)

jag är även lite orolig för att om jag börjar hjälpa henne i tid och otid så kanske hon sätter detta i system sen, inget jag är säker på, men jag har iaf pratat med henne och hon höll med om mycket som jag sa :)

just denna kvällen så va det ingen medryttare som tog in utan min kära mor :)
hon tycker om att hjälpa till med mina hästar och greja :)
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Lägger mig i debatten så här lite i efterhand.

Att du skulle iväg just när hon hör av sig är ju skäl nog att inte byta om och ta det hela då, tycker jag. Men om det är du som har stallet så är det väl också du som kvällsfodrar och nattar hästarna, och då skulle du ju kunna ta det vid det tillfället. Om inte heller det är möjligt så är det ju inte så att hästen dör av att inte få mockat på en dag, det ligger ju så att säga och väntar på ägaren nästa dag. Mat måste den ju ha i alla fall, och ser det för jäkligt ut i boxen kan man ju kasta in en halv halmbal över den skit som är, så finns det lite rent och torrt att ligga på för kraken.

Men egentligen tycker jag att folk verkar göra väldigt mycket via SMS. I en sådan här situation är det bättre att ta upp telefonluren och ringa och PRATA med vederbörande. Då vet ni ju båda vad som sagts.

Lycka till med din inackordering!
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Jag står inackorderad med mina två hästar i ett mindre stall, finns sex hästar till (stallägaren har två och så är det en annan tjej som har fyra). "Officiellt" sett så betalar jag för att stallägaren släpper ut hästarna på vardagarna (det var meningen att jag och den andra tjejen skulle ta varsin helgdag) och att hästarna får sena kvällsmålet vid tiotiden på kvällen. Mockning och insläpp ska var och en sköta själva. Jag tar de flesta luncherna, eftersom jag pluggar är jag oftast hemma vid den tiden.
Nu är det dock så att den andra tjejen är borta mycket om helgerna, och hennes fyra hästar är mest besvärliga, så hon tar vardagarna, jag och stallägaren delar på helgerna.

Som sagt så ingår inte mockning och insläpp i min stallhyra, men om det verkligen behövs så kan jag be någon av de andra om hjälp. Oftast brukar det gälla mockningen, då ser jag till att boxarna är rejält uppströade kvällen innan och fixar allt foder, så att det bara är just själva mockningen de behöver göra. Och sen handlar det framför allt om tjänster och gentjänster. Eftersom den andra tjejen är bortrest så mycket får jag hjälpa henne en hel del, behöver jag hjälp tillbaka så ställer hon oftast upp. Men då handlar det om gånger där hela familjen ska iväg och jag har gått heldag i skolan (= jag har inte haft en chans i världen att kunna fixa stallet och jag har vetat om det i god tid och kunnat fråga ca. en vecka i förväg), blir det något akut (sjukdom, krångel med bilen, vad som helst) försöker jag skicka pappa eller syrran.

Jag tycker inte du var för hård, för att komma till din fråga. Hade hon varit ute i god tid hade det varit en annan sak.
 
Sv: Gjorde jag rätt?

om du läser mitt förra svar som jag skrev så står det där att jag skulle iväg båda dagarna och hade bussar att passa.

det som jag "störde" mej mest på va ju det faktum att jag hade sagt att jag inte kunde, men att hon endå antog att jag skulle göra det. :)

jag är även lite orolig för att om jag börjar hjälpa henne i tid och otid så kanske hon sätter detta i system sen, inget jag är säker på, men jag har iaf pratat med henne och hon höll med om mycket som jag sa :)

just denna kvällen så va det ingen medryttare som tog in utan min kära mor :)
hon tycker om att hjälpa till med mina hästar och greja :)


Ja, jag läste att du var färdig tidigt den gången, och jag känner ju som sagt inte hela historien - om du hade bråttom iväg någonstans, etc.

Men som generell regel hävdar jag fortfarande att man ska försöka anstränga sig lite för sina stallkamrater. Det har blivit rätt många tillfällen där jag stannat kvar extra för att hjälpa någon. Jag vill inte heller bli utnyttjad - då gör man helt rätt i att säga ifrån! Men vanligen är folk väldigt ärliga, enligt min erfarenhet, bara de får chansen och man är noga med att kommunicera sina förväntningar (och krav).

Varje indvid skapar ju genom sina handlingar en bild för hur man beter sig emot varandra. Och startar man upp en positiv jargong, och en hjälpsam inställning så brukar det sprida sig. :laugh:
 
Sv: Gjorde jag rätt?

Tycker inte du var för hård, dock lite otydlig med vad du definierar som kris, och när man senast ska höra av sig om man vill ha hjälp. Ge en tydlig tid för när hon senast måste höra av sig om hon vill ha hjälp. Om du redan är klar vid 3 tiden så sätt ut 11-12? Gör också klart för henne vad som räknas som kris. Personligen är jag den typen som bara stannar hemma från stallet om jag är så pass dålig att jag har problem att ens flytta mig runt i huset. Om man är förkyld brukar man kunna förvara sig rätt bra med att vara ordentligt påklädd så man inte blir nedkyld mer än nödvändigt. Men att ha "lite" feber ser jag inte som en ursäkt. Jag är alltid förvånansvärt pigg när jag har feber.
Om det inte fungerar får du välj börja ta ut extra i hyra för att göra sk "nödmockningar" åt henne. Om hon sätter det i system så höj priset för varje extra mockning du måste göra i veckan. Första gången den veckan kanske det kostar X kronor, 2:a gången samma vecka kostar det dubbelt så mycket som första, 3:e gången kostar det tre ggr så mycket osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 420
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 218
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 681
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 483
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp