Gjorde jag rätt nu?

Lorelie

Trådstartare
Var och mätte graderna över manken på Kreles i helgen. Lyfte frambenen så jag fick fram bogbladets bakersta punkt, satte en tejp där, sen tog jag en tummstock och vek den över tejpen, ritade av på papper och tog med hem. Nu hittade jag gradskivan och mätte, 97 grader fick jag det till =S Låter väldigt lite... Han kan inte ha en Wintec med vitt järn för den är för smal :confused: Har fått för mig att det vita järnet är över 100 grader.
Mätte jag på fel ställe? Eller gjorde jag fel?
Jag gjorde så att jag la vecket på tummstocken på manken och benen ner på sidorna. Ställde även ändarna på tejpbitarna på prov, men då blev det ca 55 grader bara, så det måste ju vara helt fel...

Senast ändrad:
Sv: Gjorde jag rätt nu?

Frågar du mig så tycker jag inte att man ska lita på såna mått alls, sadlar måste provas ut för det är olika hur samma sadel ligger på två hästar... Visst kan det vara bra att ha ett hum om hästen kräver vid bom eller smal, men sånt brukar gå att avgöra vha ögonmått. Tycker det råder rena hysterit runt gradtal... :crazy:

Just därför jag mätte ;) För att alla andra verkar vara så fixerade vid gradantalet, då kan det ju vara bra att veta vad pållen har :p

Han har en sadel som är 35 i bomvidd (Cavaletti) men den är aldeles för rak...

När man tittar på honom ser han bred ut.

Såhär ser han ut från sidan, dvs svankig och överbyggd. Känns som om ryggen är rätt kort också :confused:
Vi funderar på vad för sadel (billig...) som kan tänkas passa.

Tror det absolut bästa på honom skulle vara en Prestige, han är såpass svankig i ryggen att han kräver båda svängd bom och rundbossor. dessutom verkar sadelläget kort? Vet ingen andra sadlar som uppfyllar båda kraven, förutom Jaguar, och den är ju knappast billig.. Vanliga Wintec har svängd bom men kilbossa.

Ska det vara hopp el dressyrsadel? Du kan hitta en begagnad Prestige i fint skick för 6000.

Ja, rundbossa är jag överens om att han behöver, nu har han kilbossa, och den trycker i bakkant, men ägaren låssas inte se :(
Så jättesvårt att hitta rundbossor bara! Alla är ju kilbossa :crazy:

Sadelläget blir ju kort eftersom han är överbygd.

Vintec har vi provat på honom, en vanlig med vitt järn blir för smal, och en wide aldeles för bred, dessutom med kilbossa som inte passar. Wintec är väl rätt lång också?

Inte hopp iaf, han hoppas aldrig... Nu har han en dressyr, fast den är inte speciellt dressyrig.

Ska tipsa ägaren om Prestige.

Hur är Hubertus? Är de svängda eller raka?

Nja, jag tycker det låter ganska rimligt. Min pålle drar "Vid" i en wintec(? som förövrigt visserligen inte passar, men det är rätt bomvidd i alla fall.) och han har cirkus 93 grader.

synd, alla Hubertusar jag ridit i har varit grymt sköna, dessutom rundbossa.

leta efter en Prestige Hippos Dressage, antagligen i bomvidd 36 (men dom går ju att ändra också!), högst sannolikt att den kommer ligga bra på honom.

Mätte igen i helgen, den här gången fick jag honom till 116 grader :confused: Det är ju lite skillnad mot första mätningen :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon annan som haft det? Båda serum järn och ferritin är jättelåga och jag känner verkligen att jag lider av järnbrist och har alla...
Svar
12
· Visningar
13 688
Senast: DarkInNight
·
S
Utrustning Har en bred islänning som jag efter att ha provat hur många sadlar som helst, köpte en Star Trekk espaniola till. Jag trivs jättebra i... 2
Svar
22
· Visningar
4 582
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
26 277
Senast: Raja
·
Hästhantering Jag var och hämtade en häst för snart två veckor sedan, och redan i början av lastningen märkte jag att det är inte en "lättlastad"... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: Capel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka